arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴

نماینده ایران در آژانس: از دید آژانس «نقشه راه» تمام شده است/نبود انحراف مواد هسته ای؛ مهمترین نکته گزارش آژانس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی: مهمترین نکته گزارش مدیر کل آژانس درباره ایران، عدم انحراف مواد هسته ای است.


«رضا نجفی» در باره گزارش مدیرکل آژانس که شامگاه چهارشنبه در وین منتشر شد، افزود: بخش زیادی از گزارش 15 صفحه ای آژانس توصیفی است و سابقه موضوع را با تکرار بخشهایی از گزارش 2011 توضیح داده است. شاید حدود 50 بار به نوامبر 2011 یا ضمیمه 2011 و یا سند 2011.65 اشاره شده است. در واقع مدیرکل خواسته بگوید ادعاها قبلا چه بوده است.

نجفی با اشاره به اینکه یک بخش هم سابقه قطعنامه های شورای حکام است، تصریح کرد: بخش عمده ای هم تشریح همکاری های ایران بر اساس چارچوبی برای همکاری و نقشه راه است.در واقع ارزیابی ها بخش کمی از گزارش را در بر می گیرد.

نماینده ایران در آژانس گفت: همانطور که مدیرکل گفته بود گزارشش نه کاملا سیاه و نه کاملا سفید است. البته همانطور که جناب آقای عراقچی گفتند به نظر  بیشتر سفید است.

وی با تاکید براینکه مهمترین نکته گزارش عدم انحراف مواد هسته ای در ایران است، افزود: به همین جهت مدیرکل در هیچ جای گزارشش اعلام «عدم پایبندی» نکرده است.

وی گفت : بسیاری از موارد مثل بحث سند 15 صفحه ای، معدن گچین، جابربن حیان و موارد اینچنینی که بنظر ایران  بسته شده اند اما آژانس در گزارشهای قبلی به آنها اشاره می کرد، در این گزارش عملا بسته شده اند.

نجفی افزود: بطور خاص در مورد مریوان، گزارش اعلام کرده که منطقه مریوان منظور نبوده و بنوعی این موضوع را نیز مختومه کرده است.

نجفی تاکید کرد: در برخی موارد مثل آغازگر نوترونی یا انجام تست یا سیستم فیوز این گزارش حرفی برای گفتن ندارد.

به گفته نماینده کشورمان، گزارش رسما اعلام کرده است که هیچ علامتی مبنی بر وجود چرخه سوخت هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد. اهمیت این موضوع از آن جهت است که برخی ادعا می کردند ایران فقط در نطنز و فردو نیست که غنی سازی می کند و ممکن است جای دیگری هم غنی سازی داشته باشد.

نجفی بابیان اینکه  آژانس همچنین رسما اعلام کرده که هیچ علامتی مبنی انجام فعالیت یا طراحی سلاح هسته ای بر مبنای سند اورانیوم فلزی پیدا نکرده است، تصریح کرد: گزارش همچنین ادعاهایی که در مورد محاسبات نوترونی می شد را تلویحا رد کرده است زیرا آنها را «نا تمام و ماهیتا متفرق» توصیف کرده است.

وی افزود: نکات قابل تامل گزارش اشاراتی است که به برخی مطالعات علمی در باره فناوری های دوکاربردی شده است و ادعا گردیده که قبل از سال 2003 در ایران رخ داده است. البته در این رابطه (جدای از اینکه ما نظر متفاوتی داریم) ادعای برخی کشورها مبنی بر تداوم اینگونه فعالیتها را هم صراحتا رد  و اعلام کرده است که هیچ علامتی مبنی بر وجود فعالیتهای مربوط به توسعه سلاح هسته ای بعد از 2009 در ایران وجود ندارد. البته فناوری های دوکاربردی همانطور که از نامشان پیداست دو کاربردی هستند .

نماینده کشورمان درآژانس گفت: اما در ایران هر گونه مطالعه و یا فعالیت علمی در رابطه با فناوری های دوکاربردی تنها برای مصارف صلح آمیز و یا متعارف بوده و هستند. در مورد چاشنی های انفجاری و یا سیستم چند نقطه ای ، گزارش اذعان کرده است که کاربرد متعارف هم دارند بویژه در خصوص چاشنی های انفجاری به استفاده فزاینده برای مقاصد غیرنظامی و متعارف نظامی اشاره کرده است.

وی افزود: با وجودی که بخش زیادی از گزارش سفید است، انتظار می رود که مخالفین جمهوری اسلامی ایران بویژه رژیم صهیونیستی و رسانه های وابسته به آن ، با بزرگنمایی بحث فناوری های دوکاربردی و تحریف بخشهایی از گزارش تلاش کنند تا آن را کاملا سیاه جلوه دهند.

نجفی تاکید کرد که به هر صورت طبق برجام و نقشه راه ، ایران تنها متعهد به انجام برخی اقدامات بود که حالا تکمیل شده  و این گزارش یک راه منطقی برای شورای حکام می گذارد و آن بستن پرونده مسایل گذشته است.

نماینده کشورمان گفت: :اینکه نوبت گروه 1+5 است که به تعهد خود طبق بند 14 برجام عمل و موضوع را با ارائه قطعنامه ای به شورای حکام ببندند. تنها با بستن این موضوع در شورای حکام، راه اجرای برجام هموار می شود.

گزارش ارزیابی نهایی درخصوص مسائل باقیمانده گذشته و حال پیرامون برنامه هسته ای ایران

شامگاه روز چهارشنبه در وین منتشر و برای مطالعه در اختیار اعضای آژانس قرار گرفت.

از دید آژانس  «نقشه راه» تمام شده است

معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور پادمان ها امروز پنجشنبه در نشست کمیته برنامه و بودجه آژانس تاکید کرد که از دید آژانس «نقشه راه» تمام شده و چیزی به نام «نقشه راه 2 » نخواهیم داشت.

«رضا نجفی»، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما در وین با اعلام این خبر افزود : ترو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور پادمان ها بعد از پایان جلسه کمیته برنامه و بودجه آژانس ، گزارش ارزیابی مدیرکل را به کشورهای عضو اژانس ارائه و اعلام  کرد که جلسه بعدی توجیهی - فنی آژانس در باره این گزارش, روز دوشنبه آینده برگزار می شود.
نظرات بینندگان