arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۸۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴

تحلیلی برلایحه محدودیّت ویزای آمریکا

*محمود صباغی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کنگره امریکا اخیرا لایحه ای به تصویب رساند که نه تنها تعجب همگان بلکه واکنش اتحادیه اروپا را هم برانگیخت.براساس این طرح شهروندان آمریکائی که تابعیت دوگانه دارند چنانچه از اتباع ایران،عراق، سودان وسوریه باشند، برای ورود به امریکا موظف به اخـذ ویزا شده اند.تجزیه وتحلیل این طرح نشان میدهد که تنها اهداف سیاسی وتنبیه بی دلیل شهروندان این کشورها مّد نظر بوده است. علاوه برآن اتباع 34 کشور دیگرجهان که برای مسافرت به امریکا نیاز به ویزا ندارند، درصورت سفربه این چهارکشور موظف به دریافت ویزا شده اند.با توجه به وضعّیت بحرانی سه کشور دیگر،بخوبی پیداست هدف اصلی، ایجاد موانع بزرگ دربرابر صنعت " توریسم" و تحمیل خسارات اقتصادی به ایران بوده است.

اگرچه این مصوبه تا اجرائی شدن و تصویب نمایندگان سنا و تائید اوباما و تبدیل به قانون شدن، راهی طولانی در پیش دارد، اما در همین مرحله ابتدائی هم حکایت آشی است که دیگر خیلی شور شده و ذائقه آدمی را میآزارد. بنظر میرسد امریکائیها علیرغم شعارها و ادعا ها، هدفی جز بالا بردن هرچه بیشتر دیواربی اعتمادی نداشته و تا آنجا عزم خود را جزم کرده اند که حاضر به تصویب قوانینی متناقض شده اند. آنها خود بهتر میدانند کــه اعطای تابعیت امریکا، متآثر از قوانین بسیار دشواری است و هفت خوانها باید گذراند تا کسی رسمآ "امریکائی" شناخته شود.اینکه پس ازاعطای تابعیت با چنان پروسه پیچیده وقوانین دشواری ، اکنون این لایحه متناقض آن را نفی میکند ،ابهامی است که آقایان نمایندگان کنگره آمریکا باید پاسخگو باشند.اما آنجا که به ما مربوط است اگر به صداقت دولتمردان امریکا به دیده تردید نگریسته و دشمنیهای کور، تاریخی و استراتژیکی امریکا در نیم قرن اخیر- بویژه شاهکار کودتای 28 مرداد 32 - را نه یک خطای ناخواسته بلکه اقدامی عامدانه ،ایذائی و کینه توزانه تلقی کنیم به خطا رفته ایم؟

دستاویز نمایندگان کنگره، همان بهانه قدیمی "تروریسم" است. بخوبی پیداست که هیچکدام از آقایان به حافظه تاریخی خود رجوع نکردند تا یادشان بیاید ایرانیها هیچ سنخیتی با تروریست ندارند. حتی زحمت مرورعملیات تروریستی جهان را بخود ندادند تا دستگیرشان شود نه درواقعـه تاریخی 11 سپتامبر، نه در کشتارضد بشری پاریس، نه درچاقوکشی لندن، نه در انفجار مترو مادرید ، نه درتیراندازی اخیر خانه سالمندان سن برناردینو و نه درهیچ عملیات تروریستی دیگرایرانیان نقشی نداشته اند. تروریستها همگی افراطی های کشورهائی بودند که قانون اخیر آنها را مستثنی کرده است! آیا نمایندگان کنگره نمیدانند که ایرانیان نه تنها درشکل گیری عملیات تروریستی جهان هیچ دخالتی نداشته بلکه ازاولین ملتهائی بوده اند که با قربانیان ترورابرازهمدردی کرده اند؟ یادآوری کنم طنز تلخ روزگاررا که داریم تروریستهائی که ایرانی اند ومانند عبدالمالک ریگی تنها دست در کار ترورهموطنان خود دارند وبس. ولابد مستثنی از این شیرینکاری نمایندگان کنگره امریکا. حکایت اینکه مفتی های افراطی و صادر کنندگان احکام قرون وسطائی و مورد قبول مسلمانان بنیاد گرا همگی به کشورهای عربی تعلق دارند، "اظهر من الشمّس" است.

درحالیکه مقامات امریکا و اروپا مکررآ اذعان کرده اند که ایرانیان شهروندانی هستند محترم ، با هوش، فعال و تحصیلکرده که هیچ دردسری برای کشورهای میزبان نداشته و بسیاری از آنها با تحصیلات فوق تخصصی و تدریس در دانشگاههای طراز اول جهان واشتغال در مراکزپزشکی و تحقیقاتی و سازمانهای حساس و استراتژیک اروپا و امریکا – مانند ناسا – نقش عمده ای در پیشرفت روزافزون بشریت بر عهده دارند .و چه شگفت که اکنون همین شهروندان موثر را به بهانه تروریسم دچار محدودیت میکنند. اگر مفهوم این لایحه سراسر تناقض یک شوخی بزرگ و شوم نیست، پس چیست؟

طبل رسوائی کشورهای حامی تروریسم و حمایت کنندگان دولتی آدمخواران داعـش مانند قطر،عربستان و ترکیه مدتهاست از بامها افتاده و آنگاه مردم ایران را با تصویب چنین لوایحی در محضورات قرار میدهند.با چنین معیارهای دوگانه ای نمیتوان سایه شوم تروریسم و خشونت غیر انسانی مسلمانان افراطی را از سر بشریت امروز زدود. تمام حرف ما این است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۵
Ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
0
2
جالبه اسم كشور هاي حاشيه خليج فارس به اضافه عربستان سعودي كه خود حمايت كننده تروريسم و داعش هستند در ليست لايحه نيست.??????
نظرات بینندگان