arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰

آیت‌الله مکارم شیرازی: این نظام ارزان به دست نیامده که ارزان از دست برود

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به راحتی بدست نیامده است تا بخواهیم به آسانی آن را از دست دهیم، هزاران جوان برای پیروزی این انقلاب خون دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به راحتی بدست نیامده است تا بخواهیم به آسانی آن را از دست دهیم، هزاران جوان برای پیروزی این انقلاب خون دادند.

به گزارش رسا، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شب گذشته در دیدار اعضای ستاد حوزوی دائره المعارف دفاع مقدس، ضمن تجلیل از این اقدام ارزشمند حوزه علمیه اظهار کرد: کاری که شما شروع کرده‌اید از جهات مختلف، کار بسیار مهمی است.

وی افزود: جنگی که ما در دوران هشت سال دفاع مقدس با آن روبرو بودیم در تاریخ سابقه نداشته است؛ گرچه با جنگ‌های مختلفی روبرو بوده‌ایم اما این جنگ از نظر گستردگی زمان و مکان مسبوق به سابقه نیست.

این مرجع تقلید با بیان این که هر ملتی با تاریخ آن زنده است، تصریح کرد: باید در مقدمه دائره المعارف حوزوی، به خوبی گستره این جنگ بیان شود؛ و این مساله مهم به صورت دقیق برای مردم بازگو شود تا آن‌ها نقش حوزه‌های علمیه و مراجع را در جنگ تحمیلی بدانند و به اهمیت آن پی‌ببرند.

وی ادامه داد: باید تاریخ را نوشت و برای آیندگان به یادگار گذشت که هویت ملی و دینی حفظ شود تا این جرات، شهامت و قدرت به آینده و نسل‌های آینده منتقل شود و آیندگان بدانند نیاکان و پدران ما با شرایط بسیار سخت در مقابل دشمنان به خوبی ایستادند و نگذاشتند یک وجب از خاک کشور ما از دست برود.

وی افزود: وقتی نسل آینده بفهمد که این نظام ارزان بدست نیامده که ارزان از دست رود، سبب می‌شود که در حفظ آن کوشش بیشتری کنند و به آسانی از دست ندهند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به حضور بسیار گسترده مراجع، علما و روحانیان در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: ممکن است اگر شما نقش بزرگان دین و علمای حوزه علمیه را برای مردم بیان نکنید، افراد بدخواه تصور کنند که روحانیان کنار ایستادند و جوانان را وادار به رفتن به جبهه‌ها کردند؛ در حالی که آمار نشان می‌دهد بیشترین نقش را حوزویان و بیشترین شهیدان را این قشر داشته است.

وی تصریح کرد:‌ مراجع و علما با تأسی از امام خود امیرالمومنین علیه السلام همان گونه که مردم را برای حضور در جبهه‌ها دعوت می‌کردند خود نیز در این جنگ‌ نابرابر پیش قدم بودند که اسناد و مدارک آن موجود و تاریخ آن را به ثبت رسانده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود به بیان چند نکته‌ در خصوص نوشتن دایره المعارف حوزوی پرداخت و اظهار کرد: از اغراق گویی مطلقا پرهیز شود و اقعیت‌ها آنچنان که هست نوشته شود؛ زیرا اگر خواننده واقعیت را دید به آن ایمان پیدا می‌کند؛ اما اگر بزرگ‌نمایی و اغراق در آن باشد بی‌اعتماد می‌شود.

وی افزود: مسائل در تاریخ برخی قطعی، ظنی و احتمالی است همه را به آن شکل که هست بنویسد.

این مرجع تقلید ادامه داد: برخی مسائل است که واقعیت دارد؛ ولی عامه مردم تحمل پذیرش آن را ندارند در چنین کتابی ولو هم واقعیتی داشته باشد نیاورید، این را برای خواص بگذارید.

وی خاطر نشان کرد: امروز روشی در نوشتن کتاب‌ها مرسوم شده که در هر فصل عصاره را در چند خط می‌نویسند این روش را شما نیز انجام دهید.

این مفسر قرآن کریم گفت: نصف ارزش کتاب به تیترهای زنده است، اگر شما ده‌ها صفحه مطلب بنویسید اما تیتر مناسب انتخاب نکنید مطالب شما زنده نخواهد بود، در انتخاب تیترها باید از افراد باسابقه و باتجربه استفاده کنید و از صاحب کمک بگیرید.

وی تاکید کرد: امروز دنیا عرضه خوب را نصف پیشرفت کار می‌داند، باید کار خوب، عرضه‌ای خوب داشته باشد و در کارتان توکل به خدا ‌کنید و خدواند کمک‌تان خواهد کرد.

نظرات بینندگان