arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

جواد شمقدری: خانه سینما یک تشكيلات سياسي است

معاونت سينمايي معتقد است اساسنامه فعلي خانه سينما قانوني نيست، دامنه اختلافات خانه سينما و معاونت سينمايي كه از سال گذشته آغاز و بعد از جشن چهاردهم خانه سينما به اوج رسيد كماكان در سال 90 ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاونت سينمايي معتقد است اساسنامه فعلي خانه سينما قانوني نيست، دامنه اختلافات خانه سينما و معاونت سينمايي كه از سال گذشته آغاز و بعد از جشن چهاردهم خانه سينما به اوج رسيد كماكان در سال 90 ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از فارس، دوشنبه شب گذشته جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در برنامه «متن حاشيه» در شبكه3 سيما حاضر شد و از متن و حاشيه جدال خانه سينما و معاونت سينمايي كه به نظر مي‌رسد مهم‌ترين بحث‌شان مسائل مالي است سخن گفت. «البته شمقدري به جز موضوع خانه سينما كه آن ‌را «تشكيلات سياسي» خواند، درباره حال و روز سينماي اين روزهاي ايران، نمايش فيلم‌هاي ايراني در خارج از كشور و... صحبت كرد.

شمقدري در اين برنامه درباره فعاليت خانه سينما گفت: «درباره خانه سينما بحث زياد است. متاسفانه خانه سينما تغييراتي را در اساسنامه بدون دريافت مجوز از معاونت سينمايي ايجاد كرده است. از طرفي بودجه‌اي در اختيار معاونت سينمايي است با عنوان فصل پنج كه مي‌توانيم از آن (طبق تاييد مجوزي كه از مجلس شوراي اسلامي به ما مي‌دهد) به موسسات فرهنگي از جمله خانه سينما كمك كنيم البته بايد هر موسسه‌اي با هر عنواني قانوني باشد تا ما بتوانيم پول پرداخت كنيم. حل شدن اين مسئله هم ساده است به اين صورت كه اساسنامه خانه سينما برگردد.

تغييري كه در اساسنامه صورت گرفته اينگونه است كه ساختار خانه سينما از حوزه‌اي كه مي‌تواند صنوف را مديريت كند تبديل به يك تشكيلات سياسي شده است. به‌گونه‌اي تغيير صورت گرفته كه اعضاي ديگر نقشي ندارند.

طبق اساسنامه كه مصوب شده وقانوني است مجمع عمومي شامل همه اعضاي خانه سينماست اما تغييري كه در اساسنامه صورت گرفته به اين صورت است كه مجمع عمومي به حضور نمايندگان صنوف محدود مي‌شود.

نمايندگان صنوف تعداد محدودي هستند و كافي است بتوانيم روي اين افراد محدود (حدود 30 نفر) نفوذ پيدا كنيم و رايي را براي آنها مثبت تلقي كنيم. طبيعي است كه ممكن است تصميماتي گرفته شود كه مورد تاييد تعداد اعضاي چهار يا پنج هزارنفري خانه سينما نباشد.»

شمقدري همچنين درباره نمايش فيلم‌هاي ايراني در خارج از كشور گفت: «ما از حضور فيلم‌هايي كه سياه نمايي مي‌كنند در جشنواره‌ها جلوگيري مي‌كنيم. آيين‌نامه‌اي را كه معاونت سينمايي موظف مي‌شود پروانه نمايش براي نمايش فيلم‌ها در خارج از كشور صادر كند، فعال كرده‌ايم و خيلي جدي آن را اجرا مي‌كنيم. تاكنون نيز نمايش‌ها در خارج از كشور مديريت شده و از فيلمسازان خواستيم تا فيلم‌ها را بدون دريافت مجوز نمايش در خارج از كشور ارائه ندهند.»

شمقدري درباره ساخت و پخش آثار مستند بدون مجوز و توزيع آن در سطح كشور گفت: «هر فيلمي در كشور توليد شود بايد مجوز ساخت از وزارت ارشاد دريافت كند حتي سخنراني‌ها، موسيقي و حتي آثاري كه رويكرد ديني و مذهبي دارند از اين قانون مستثنا نيستند اما متاسفانه مجوز ساخت فيلم را نمي‌گيرند و فكر مي‌كنند مجوز فقط براي فيلم‌هايي است كه رنگ وبوي مذهبي ندارند.» 

شمقدري در پاسخ به اين سوال كه چرا شما اينقدر پرحاشيه هستيد، گفت: «اين ذات سينماست و خاصيت فرهنگ وهنر سينماست و مباحث آن بسيار زياد است. ما احساس كرديم مسائل سينما نبايد در حوزه‌محفلي باقي بماند بايد بيرون بيايد و همه خودشان را از راه‌هاي قانوني مسئول بدانند. وقتي اطلاع‌رساني مي‌شود اهميت سينما و انواع كارهايي كه انجام شده اطلاع‌رساني شود و مردم و مسئولان و گروه‌هاي مرجع مطلع مي‌شوند طبيعي است كه خود به خود واكنش‌هايي خواهيم داشت كه واكنش همان حاشيه‌هايي است كه شما به آن اشاره مي‌كنيد.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
1
1
آقایان می خواهند همه را به خدمت خوددربیا ورند.والا کار برای آنها دشوار می شود.از معاونت سینمایی سوال داشتم کار شما فرهنگی است یا سیاسی؟؟؟
نظرات بینندگان