arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۰۲ دی ۱۳۹۴

عربستان از «ناتو اسلامی» دیروز تا «ائتلاف اسلامی ضد تروریسم» امروز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


یک تحلیلگر عربی‌زبان با اشاره به مقاصد اصلی عربستان از تشکیل ائتلاف موسوم به ائتلاف اسلامی نظامی ضد تروریسم تاکید کرد که تفکر وهابی عربستان تغذیه کننده اصلی ظهور تمامی گروه‌های افراطی سنی در گذشته و حال بوده است.

 پایگاه خبری «بوابه الوسط» لیبی در تحلیلی به قلم «سالم العوکلی» با عنوان «ائتلافی که لیبی به آن نیاز دارد» به بررسی و تحلیل اقدام عربستان سعودی در تشکیل ائتلاف ضد تروریستی متشکل از 34 کشور و انتقاد از اقدام عجولانه لیبی در پیوستن به این ائتلاف پرداخت.

در دوران جنگ سرد یا به عبارتی نزاع بین بلوک شرق و غرب، آمریکا که در کشورهای شرق آسیا و آمریکای مرکزی شوروی را در مقابل خود می‌دید با دامن زدن به ظهور گرایش‌های اسلامی (سنی) افراطی از اسلام به عنوان نماینده غیر مستقیم برای جلوگیری از گسترش اندیشه سوسیالیستی در منطقه خاورمیانه استفاده کرد؛ آمریکا برای این کار، اقدام به تغذیه این تفکر در بین این گرایش‌ها کرد که رویارویی بلوک غرب با شرق نزاعی دینی است بین کفر و دین.

سالم العوکلی ادامه می‌دهد: طولی نکشید که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به کمک عربستان سعودی تمام توان خود را برای رسیدن جهادگران به افغانستان به کار گرفتند و در این بین، جهادگران عرب نقشی مهم در مقایسه با گروههای اسلامی افغانستانی داشتند.

این پایگاه خبری می‌افزاید: اکنون که خرس روسی از خواب زمستانی اش بیدار شده و وارد روابط متشنج با مناطق مختلف شده است تا بار دیگر به رویارویی با آمریکا بپردازد؛ به ویژه پس از آنکه روسیه به عنوان یک بازیگر اصلی وارد جنگ سوریه شده است، آمریکا و هم پیمانانش به همان تاکتیک قدیمی خود با واسطه های متعددی روی آورده‌اند.

در این مقاله آمده است: از آنجایی که روسیه امروز این بار به بهانه جنگ با گروه های تروریستی در سوریه می جنگد، گزینه جایگزین آمریکا و دوستانش، ایجاد ائتلافی در سطح دستگاه های رسمی و دولتی کشورهای سنی و نه گروه های سری است. در این میان، عربستان سعودی به سرعت باورنکردنی با اطاعت از فرامین آمریکا، اقدام به تشکیل این ائتلاف می کند. به ویژه اینکه روسیه بدون کسب اجازه وارد قلمرو آمریکا و اروپا شده است.

بوابه الوسط با طرح این سوال که چرا آمریکا با طرح تاسیس نیروی مشترک عربی که در بندهای تاسیس اتحادیه عرب به آن تصریح شده، مخالفت می‌کند و به جای آن از ایجاد چنین ائتلاف اسلامی بزرگی استقبال می‌کند، می‌نویسد: در آن بندهای اتحادیه عرب اندیشه تشکیل «سازمان کنفرانس اسلامی» تحت عنوان «ناتوی اسلامی» برای اولین بار مطرح شد و «ملک فیصل بن عبدالعزیز» در سال 1965 کشورهای اسلامی را برای تشکیل آن فراخواند که تنها شاه ایران و پادشاه اردن با آن موافقت کردند؛ چرا که این ناتو اسلامی در نظر آنها تلاشی بود تا از این طریق پیمان بغدادِ وابسته به غرب را گسترش داده و با گسترش انقلاب در جهان عرب و همچنین بلوک سوسیالستی در دوران جنگ سرد و قبل از ظهور تهدید شیعی به مقابله بپردازند؛ تهدیدی که باعث شد هم اکنون ایران به طور ضمنی از طریق این ائتلاف هدف غرب قرار بگیرد.

در آن زمان، ملک فیصل با طرح «ناتوی اسلامی» قصد داشت آن را به عنوان نقیض و جایگزین اتحادیه عرب قرار دهد که واشنگتن و لندن از این ایده فیصل استقبال کردند؛ چرا که واشنگتن و لندن معتقد بودند دین می‌تواند گسترش افکار سوسیالیستی و آزادی خواهانه را بگیرد.

سالم العوکلی ادامه می‌دهد: این مسئله از طرفی دیگر، پرده از سیاست های غرب و در راس آنها آمریکا برمی دارد که  پس از بهار عربی و از ترس رسیدن چپگراها به قدرت و بازگشت نفوذ ناسیونالیسم عربی که با رسیدن عبد الفتاح السیسی به قدرت تقویت شده است، اقدام به حمایت ‌از اسلام سیاسی (جریان های سلفی و وهابی) می‌کند.

این پایگاه می نویسد: پرسش های زیادی مطرح است ولی آنچه اینجا اهمیت دارد آن ورود لیبی، تکه‌های بازمانده یک دولت، به این خط و عضویت کورکوانه و زودهنگام آن در این تحالف است، بدون اینکه مقصود از تروریستی را که مد نظر عربستان بوده و در صدد جنگ با آن است بداند. به ویژه آنکه تفکر وهابی آن تغذیه کننده اصلی ظهور تمامی گروه‌های افراطی سنی در گذشته و حال است و فتواهایی که از این ممکلت صادر می‌شود منجر به نابودی روند صلح اجتماعی لیبی است.

این مقاله ادامه می‌دهد: عربستان همان کشوری است که رژیم بشار اسد و نیروهای ایرانی در سوریه و حزب الله لبنان و حوثی های یمن را در راس لیست ویژه مبارزه با تروریست خود قرار داده است و از زمان انقلاب [اسلامی] ایران با اندیشه و تفکر [امام] خمینی [ره] به نزاع و مقابله مذهبی برخاسته است که این مسئله باعث ظهور گروه‌های تروریستی به عنوان گزینه ای برای جلوگیری از گسترش اندیشه شیعی شده است؛ همانطور که پیش از آن نیز از این گروه ها برای مقابله با سوسیالیسم جهانی استفاده شده است و عضویت لیبی در این ائتلاف چه ربطی به آن دارد؟

این وبگاه لیبیایی در پایان برای برون رفت از بحران لیبی می‌نویسد: تنها ائتلافی که لیبی به آن نیاز دارد ائتلافی است داخلی که نیروهای پراکنده خود را برای مقابله با تروریست به کار بگیرد. آنچه لیبی به آن نیاز دارد حمایت از دولت آشتی ملی پیشنهاد شده به عنوان تنها راه مسالمت آمیز برای پایان دادن به بحران آن است.
نظرات بینندگان