arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۳۲۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۰۳ دی ۱۳۹۴

انتقاد شدید جمهوریخواهان از دولت اوباما: چرا به ایران در مورد قانون «روادید» اطمینان دادید؟

نمایندگان ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا روز چهارشنبه دولت اوباما را متهم کردند با اطمینان دادن به ایران درباره قوانین جدید روادید روح این قانون را نادیده گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آسوشیتدپرس نوشت: نمایندگان ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا روز چهارشنبه دولت اوباما را متهم کردند با اطمینان دادن به ایران درباره قوانین جدید روادید روح این قانون را نادیده گرفته است.

به گزارش «انتخاب»، کوین مک‌کارتی، رئیس اکثریت مجلس نمایندگان گفت: «هیچ ابهامی در کار نیست. دولت باید از این قانون به همان نحوی که تهیه شده و با آن موافقت شده است پیروی کند.»

این قانون مقررات مربوط به سفر بدون ویزا به آمریکا را تشدید می‌کند.

این اقدام بخشی از یک لایحه بودجه مصرفی است که کنگره آمریکا هفته گذشته تصویب کرد و به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا رسید.

این قانون که پاسخی به حملات تروریستی در پاریس بود در برابر برنامه حذف روادید تصویب می‌شود که به شهروندان 38 کشور اجازه می‌داد بدون اخذ روادید وارد آمریکا شوند.

اکنون این قانون از کسانی که از عراق، سوریه، ایران یا سودان در پنج سال گذشته بازدید کرده‌اند یا دارای تابعیت دوگانه این کشورها و آمریکا هستند می‌خواهد برای ورود به آمریکا مجددا روادید بگیرند.

این قانون موجب خواهد شد مسافرت به آمریکا برای ایرانیان دارای تابعیت دوگانه و نیز اروپایی‌هایی که با ایران معاملات تجاری دارند دشوار شود.

مقامات ایران در روزهای اخیر گفته‌اند چنین مقرراتی مخالف توافق هسته‌ای است که سال جاری حاصل شد.

این توافق کشورهای امضاکننده را متعهد کرد از سیاست‌هایی که بر عادی‌سازی روابط تجاری با ایران تاثیر منفی بگذارد اجتناب کنند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این اظهارات در نامه‌ای به محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود اطمینان داد این قوانین بر منافع مشروع تجاری دولت ایران تاثیری ندارد.

وی تلویحا گفت از این گونه منافع در اجرای این قانون صرف نظر خواهد شد.

این مساله موجب انتقاد مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه شد که می گویند با هرگونه چشم پوشی مخالفند.

این قانون از اجرای کنترل‌ها درباره سفرهای مقامات نظامی و دولتی چشم‌پوشی می‌کند اما درباره سفرهای تجاری خیر.

مشاوران حزب جمهوری‌خواه می‌گویند وزارت امنیت داخلی آمریکا ابتدائا خواهان مستثنی‌شدن سفرهای تجاری شده بود اما نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

مک‌کارتی و روسای چند کمیته در مجلس نمایندگان در نامه‌ای به کری و جه جانسون، وزیر امنیت داخلی این کشور که چهارشنبه منتشر شد گفتند «عمیقا نگران هستند» که دولت از اختیارات خود برای چشم‌پوشی از کسانی استفاده کند که برای مقاصد تجاری به ایران سفر کرده‌اند.

آنها گفتند: «این نامه برای ردکردن هرگونه نظریه درباره این است که کنگره اجازه استفاده از این اختیارات را در سفرهای تجاری می‌دهد.»

الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از هرگونه پاسخ به این سوال که دولت قصد اعمال این گونه اختیارات را در پاسخ به نگرانی‌های ایران دارد خودداری کرد.

وی گفت: «هنوز زود است بگوییم آیا و کی از این اختیارات استفاده می‌شود اما این مساله در این قانون پیش‌بینی شده است.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
3
2
احمق ها اينا جنگ زرگريه ...
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
2
6
خودشون میگن این قانون با هماهنگی کاخ سفید نوشته شده و سخنگوی وزارت خارجه شون میگه این قانون، نقض برجام نیست. ما چشممون را رو قانون ببندیم و دلمون را به نامه خوش کنیم؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
2
3
ظریف دوست داریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
3
3
سیاه بازی آمریکایی
نظرات بینندگان