arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۴۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۴

گزارش نشریه وایرد از خطرناک‌ترین چهره‌های فضای مجازی سال ۲۰۱۵

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نشریه وایرد فهرستی از خطرناک‌ترین چهره‌های فضای مجازی را در یک ‌سال گذشته منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: ۲۰۱۵ به عنوان سال ناامنی در تقویم جهان ثبت شد. یکی از دلایل فقدان امنیت در جهان امروز را باید دنیای مجازی دانست که عوامل بی‌ثباتی و ناامنی را بیش از گذشته به هم نزدیک کرده است. 
اینترنت چه از لحاظ انتشار اخبار مربوط به اقدامات و چه از لحاظ آموزش شیوه‌های جدید ایجاد رعب و وحشت، مکان دلخواه چهره‌های خطرناک محسوب می‌شود. 
وایرد به سنت هر ساله، نام چهره‌های خطرناک فضای مجازی را منتشر کرده است:

دونالد ترامپ: نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا یک عوام فریب به تمام معنا است. او مهارت بالایی در تحریک افکار عمومی، ایجاد رعب و وحشت و ارائه پیش داوری‌های غیر منطقی دارد. ترامپ بیش از 5.3 میلیون دنبال کننده در توییتر دارد و در میان دیگر نامزدهای انتخاباتی آمریکا از گسترده‌ترین سطح هواداران اینترنتی برخوردار است. او از آمار بالای هواداران اینترنتی خود برای رواج دادن تفکرات افراطی خود مانند "مکزیکی‌ها همگی متجاوز هستند" و "نباید بگذاریم هیچ مسلمانی به آمریکا وارد شود" استفاده می‌کند.

داعش: حتی قبل از وقوع حملات تروریستی پاریس هم داعش یک تهدید بالقوه جهانی محسوب می‌شد. این گروه تروریستی از اینترنت به عنوان ابزاری کارآمد در پیشبرد اهداف خرابکارانه خود استفاده می‌کند. استفاده گسترده داعش از اینترنت تاکنون در هیچ گروه تروریستی دیگری مشاهده نشده است. آنها هزاران حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف دارند و علاوه بر انتشار تصاویر و فیلم‌های دلهره آور اعدام و گسترش ترس و وحشت عمومی، به جذب نیرو نیز می‌پردازند.

جیمز کامی: رئیس پلیس فدرال آمریکا در سال 2015 به بزرگترین مخالف تبادل رمزگذاری شده اطلاعات تبدیل شد. او به نمایندگان کنگره هشدار داد آینده اطلاعات طبقه بندی شده در فضای مجازی در معرض تهدید جدی قرار دارد. جیمز کامی از بی‌قانونی موجود در تبادلات اینترنتی به شدت انتقاد کرد زیرا به عقیده وی این دسترسی آسان به اینترنت، جرائم سازمان‌ یافته را گسترش می‌دهد و تروریست‌ها را در پیشبرد اعمال جنایتکارانه خود آزاد می‌گذارد. وی به همین بهانه بر سطح نظارت‌های اینترنتی اف بی آی بر فعالیت‌ کاربران در فضای مجازی به شکل بی‌سابقه‌ای افزود.

کودی ویلسون: او مخترع نخستین پرینتر سه بعدی جهان برای ساخت اسلحه است. او به عنوان خطرناک ترین چهره فضای مجازی سال 2015 شناخته شده است زیرا کاری کرد تا هر کس بتواند در منزل، اسلحه مورد علاقه خود را دانلود کند و به راحتی آن را بسازد. 

ورتو اند کیمبل: فعالیت‌های سایت مجرمانه "ورتو اند کیمبل" سال 2015 فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی با عنوان " تکامل حکومت تاریکی وب" را پایه‌گذاری کرد. در این سایت غیرقانونی انواع مواد مخدر، اسلحه، کالاهای سرقت شده و... به فروش می‌رسد. این سایت بوسیله دو نفر که نام‌های مستعار "ورتو" و "کیمبل" را برای خود برگزیده‌اند، مدیریت می‌شود. این سایت فعالیت‌های زیادی در فروش مواد مخدر و اسلحه داشت؛ اما ناگهان در مارس 2015 فعالیت خود را متوقف کرد.

چائوکی بکرار: هکرها معمولا مهارت دیجیتالی خود را به آژانس‌های جاسوسی می‌فروشند و یا در ازای دریافت باج، اطلاعات سرقت شده را به قربانیان خود پس می‌دهند؛ اما "چائوکی بکرار" شیوه‌ای جدید را برگزید. او سایت "زرودیوم" را پایه‌گذاری کرد و در آن نرم‌افزارهای مخصوص هک و دیگر تجهیزاتی که برای حمله سایبری مورد نیاز است را در معرض فروش گذاشت. او نرم‌افزارهای هکرها را خریداری می‌کند و با پیدا کردن مشتریان مناسب، به قیمتی بالاتر می‌فروشد. به عنوان مثال نر افزار قفل شکن اینترنت اکسپلورر 50 هزار دلار و نرم افزار قفل شکن آخرین نسخه "آی او اس" 500 هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

ایمپکت تیم: هکرهای "ایمپکت تیم" در ماه اوت حدود 9.7 گیگابایت اطلاعات شخصی 32 میلیون کاربر سایت "اشلی مدیسون" را هک کردند. هکرها به نام، آدرس ایمیل و رازهای جنسی اعضای "اشلی مدیسون" دست یافتند و خبر بد آنکه همه اطلاعات را منتشر کردند. اشلی مدیسون یک سایت دوست یابی و مدیریت کننده قرارهای ملاقات میان زنان و مردان داوطلب است. در اطلاعات افشا شده نام چهره‌های مشهور و مردان متاهلی دیده شد که به خانواده خود خیانت کرده بودند.

فینئاس فیشر: فضای مجازی در سال 2015 شاهد حمله سایبری "هکر تیم" بوسیله گروهی دیگر از هکرها بود. "هکر تیم" یک نهاد نظارتی مستقر در میلان است که به جمع‌آوری اطلاعات نظامی و دفاعی از سراسر جهان می‌پردازد. "فینئاس فیشر" با نفوذ به اطلاعات این شرکت توانست به 400 گیگابایت اطلاعات محرمانه او دسترسی پیدا کند. اطلاعاتی از قبیل نقض حقوق بشر در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، بحرین، مصر، اتیوپی، قزاقستان، مراکش، نیجریه، عمان، عربستان و سودان نیز در میان فایل‌های سرقت شده وجود داشت.

جولیان آسانژ: سایت‌های افشاگر بسیاری در سال 2015 اطلاعات محرمانه دولت‌ها را منتشر کردند؛ اما هیچکدام به اندازه افشاگری‌های سایت ویکیلیکس تاثیرگذار نبود. زمانیکه ویکیلیکس فاش کرد آژانس امنیت ملی آمریکا از دولت‌های بسیاری مانند فرانسه، برزیل، ژاپن و ... جاسوسی و مکالمات تلفنی رهبران دیپلماتیک را شنود می‌کرد، روابط میان کشورها به یکباره دچار بحران شد. جولیان آسانژ بنیانگذار ویکیلیکس ویدئویی از بمباران بیمارستان قندوز در افغانستان منتشر کرد که مقامات آمریکایی را وادار به عذرخواهی و پرداخت غرامت به بازماندگان این حادثه کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان