arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۴

فاجعه ای که جان ۶۶ نفر را گرفت

سال پیش در چنین روزی ، ۶۶ نفر از تماشاگران در ورزشگاه شهر گلاسکو جان باختند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ۴۵ سال پیش در چنین روزی ، ۶۶ نفر از تماشاگران در ورزشگاه شهر گلاسکو جان باختند.

به گزارش «انتخاب»، در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ ۱۲دی (۲ ژانویه) میپردازد.

۲ ژانویه ۱۹۷۱، در دیدار حساس دو تیم سلتیک و رنجرز که در استادیوم ایبروکس گلاسکو اسکاتلند برگزار شد ، ۶۶ نفر از تماشاگران جان خود را از دست دادند. این مسابقه تا دقایق پایانی مساوی پیگیری میشد که تیم سلتیک به گل میرسد. بعد از این گل ، طرفداران رنجرز که باخت را قبول کرده بودند پیش از پایان بازی شروع به ترک استادیوم کردند. اما ناگهان در ثانیه های پایانی رنجرز گل مساوی را میزند و بعضی از تماشاگران میخواستند به ورزشگاه بازگردند و بسیاری هم در حال خروج بودند. همین اتفاق باعث هرج و مرج و فشردگی شد و ۶۶ نفر از تماشاگران در آن شلوغی از فشار و خفگی مردند. بیش از ۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

این دومین بار بود که در این ورزشگاه حادثه رخ میدهد. بار اول در سال ۱۹۰۲ و در بازی اسکاتلند و انگلیس بود که ۲۵ نفر جان باختند چ ۵۱۷ نفر نیز مجروح شدند.

۱۲ دی ۸۹ تیم ملی در آخرین دیدار در تورنومنت چهار جانبه قطر با تک گل جواد نکونام ، آنگولا را برد. شاگردان قطبی در دو بازی قبلی خود برابر قطر و مالی باخته بودند و در این تورنومنت چهار جانبه ، آخر شدند.

۱۲ دی ۱۳۴۲، تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی المپیک ۱۹۶۴، در بغداد با تیم ملی عراق با نتیجه بدون گل مساوی کرد.

۱۲ دی ۸۹ علی کریمی در قالب تیم ستاره های الاهلی برابر تیم میلان قرار گرفت. کریمی در این بازی هم تیمی کاناوارو بود و در برابر ستاره های بزرگ آث میلان مثل گتوزو و پیرلو و ... قرار گرفت.
۲ دسامبر ۱۹۹۱، داویده سانتون مدافع ایتالیایی اینترمیلان متولد شد. او کار خود را از اینتر آغاز کرد سپس به چزنا و نیوکاسل رفت و دوباره به اینتر بازگشت.سانتون در همه رده های سنی تیم ملی ایتالیا بازی کرده و برای تیم بزرگسالان نیز تاکنون ۱۲ بازی را انجام داده است.
نظرات بینندگان