arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۴

سیر نزولی بهای نفت برنت/تنش بین عربستان و ایران مزید بر علت

بهای نفت پایه اروپا، در معاملات روز چهارشنبه به پایین‌ترین حد خود از سال 2004 تاکنون رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بهای نفت پایه اروپا، در معاملات روز چهارشنبه به پایین‌ترین حد خود از سال 2004 تاکنون رسید.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری فرانسه، بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مهمترین مرجع قیمت گذاری حدود دو سوم نفت داد و ستد ‌شده در بازارهای بین‌المللی و مرجع و پایه‌ای برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می شود، برای تحویل در ماه فوریه به 34 دلار و 83 سنت رسید که پایین ترین قیمت از حدود یازده و نیم سال پیش تاکنون است.

فراوانی عرضه نفت به بازار های جهانی عامل اصلی کاهش قیمت نفت در بازار های جهانی است. عامل دیگری که در کاهش قیمت نفت در معاملات امروز تاثیر گذار بوده، افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزهاست. افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزهای معتبر جهان، سرمایه گذارانی را که ارزهای دیگری به جز دلار در اختیار دارند، با توجه به آنکه در این حالت، خرید نفت و دیگر مواد اولیه ای که با دلار تعیین قیمت و خرید و فروش می‌شوند، گران‌تر تمام می‌شود، برای خرید دلسرد می کند و این امر باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد.

کارشناسان کومرتسبانک می‌گویند تنش بین عربستان سعودی و ایران در کاهش بیشتر قیمت نفت مزید بر علت شده است. زیرا وقتی این دو کشور مهم در اوپک با هم اختلاف نظر داشته باشند عملا هر گونه توافق نفتی را در این کارتل غیرممکن خواهد کرد.

روند کاهش قیمت نفت که در سال 2015 بیش از 30 درصد ارزش خود را از دست داد، از نشست ماه دسامبر سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) در همین سال، یعنی زمانی که اوپک حاضر نشد تولید خود را کاهش دهد، شدت بیشتری گرفت. این مسئله از آنجا اهمیت می یابد که اوپک اکنون بیش از 32 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند، درحالی که سهمیه تعیین شده این کارتل نفتی حدود 30 میلیون بشکه در روز است. اوپک هم اکنون یک سوم نفت مورد نیاز جهان را تامین می کند.


نظرات بینندگان