arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۴

جلایی‌پور: دیپلماسی دولت احمدی‌نژاد تبلیغاتی بود نه عزت‌مند / برجام یک تجربه منحصر به فرد بین‌المللی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید دارد اجرای برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند ایران را دوباره در مسیر توسعه همه جانبه قرار دهد.

 حمیدرضا جلایی پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با هفته نامه «طلوع صبح» با اشاره به نزدیک شدن زمان رفع تحریم‌ها و اجرای برجام، این موضوع را از چند نظر دارای اهمیت دانست و گفت: توافقنامه برجام در بعد بین المللی یک تجربه و جادثه منحصر به فرد بود. در 5، 6 دهه گذشته هر کشوری که ذیل بند 7 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است سالم از زیر این بند بیرون نیامده و با سرنوشت بدی همچون جنگ یا فروپاشی روبرو شده است.


وی تصریح کرد: توافقنامه برجام دستاورد مهم دولت روحانی است که توانست ایران را از زیر بند 7 قطعنامه شورای امنیت با گفتگو، مذاکره، دیپلماسی و کمترین هزینه بیرون آورد و باید آن را یک تجربه بین المللی منحصر به فرد قلمداد کرد.


عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه اقتصاد ایران از جهات گوناگون با معضلات ساختاری روبرو است، افزود: اقتصاد ایران یک اقتصاد مولد و تولیدی نیست، اقتصاد عالی نسب ها نیست بلکه اقتصاد شبه حکومتی، غیرمولد و اقتصاد رانتی و بابک زنجانی هاست. تحریم ها طی چند سال گذشته این وضعیت بد اقتصادی را تشدید هم کرده بود.


استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بحران اقتصادی ناشی از تحریم ها باعث رشد فزاینده آسیب های اجتماعی شده بود، خاطرنشان کرد: معتقدم در چنین شرایطی جامعه ایران قربانیان دسته جمعی می داد، تعداد معتادان، جرم جنایت و دیگر آسیب های اجتماعی که نشات گرفته از نابسامانی اقتصاد بود در این چند سال رشد یافته بود و تحریم ها چنین موضوعی را تشدید کرده بود، کاری که دولت روحانی با برجام انجام داد این است که این عامل تشدید کننده را از روی اقتصاد ایران و به تبع آن جامعه برداشت.


جلایی  پور ادامه داد: آگر چه درمان اقتصاد ایران یک کار بلند مدت و چند علتی است اما امیدواریم که با اجرای برجام و رفع تحریم ها ایران دوباره به مسیر توسعه همه جانبه برگردد. ایران با مشکلات واقعا جدی آسیب‌های اجتماعی روبرو است، برای رفع بنیادین این مشکلات و آسیب های اجتماعی باید توان کشور را بالا ببریم، اشتغال را زیاد کنیم، یعنی مشکلات اساسی مردم را حل کنیم تا آسیب‌ها کنترل شود امیدواریم تحریم ها به این فرآیند کمک کند.


 این چهره سیاسی اصلاح طلب دیپلماسی دولت قبل را تبلیغاتی دانست و گفت دیپلماسی دولت قبل تبلیغاتی و هزینه زا بود، عزت ایرانیان نه تنها زیاد نشد بلکه کم هم شد اما الان عزت و احترام ایرانیان بهتر  شده است. دیپلماسی دولت قبل یک دیپلماسی تبلیغاتی شبیه همین ریختن و آتش زدن سفارتخانه عربستان بود نه یک دیپلماسی عزت مند.


وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی مذاکره و گفتگوی دولت روحانی در دو سال اخیر قطعا جایگاه ایران را در بعد بین المللی ارتقا داد و موقعیت دیپلکتیک ما بهتر شده تا جایی که صدای عربستان هم درآمده است .

نظرات بینندگان