arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

ساخت تونلی که ده چشمه را خشک می کرد متوقف شد/ پیشنهاد همکاری با عراق برای اطفای حریق تالاب هورالعظیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 شهروند نوشت: عملیات تونل انتقال آب سبزکوه متوقف شد. مدت‌هاست، داستان تونل انتقال آب سبزکوه با مخالفت و انتقاد گره خورده است. منتقدان معتقدند که ساخت و بهره‌برداری از این تونل، ده‌ها چشمه در استان چهارمحال‌وبختیاری را خشک خواهد کرد و بیش از ۱۵۰‌میلیون مترمکعب منابع آبی را درمعرض خطر قرار می‌دهد.

عملیات تونل انتقال آب سبزکوه متوقف شد. مدت‌هاست، داستان تونل انتقال آب سبزکوه با مخالفت و انتقاد گره خورده است. منتقدان معتقدند که ساخت و بهره‌برداری از این تونل، ده‌ها چشمه در استان چهارمحال‌وبختیاری را خشک خواهد کرد و بیش از ۱۵۰‌میلیون مترمکعب منابع آبی را درمعرض خطر قرار می‌دهد. به همین دلیل در ماه‌های گذشته، انتقادها به‌ویژه انتقادهای محلی به اجرای این پروژه ادامه داشته، ساکنان محلی به‌دلیل خشک‌شدن چشمه‌های حیاتی در این منطقه، مخالف اجرایی‌شدن آن هستند.

اعتراض‌ها بی‌نتیجه مانده بود، حتی یک‌سال پیش بود که گفته می‌شد وزارت نیرو دستور توقف پروژه انتقال آب سبزکوه را داده است اما پیمانکار پروژه بی‌توجه به همه هشدارها به فعالیت خود ادامه می‌دهد. یک‌سال پس از شنیده شدن خبر دستور توقف اجرای پروژه ازسوی وزارت نیرو، حالا سازمان حفاظت محیط‌زیست برای منتقدان عملیات تونل سبزکوه و چهارمحال‌وبختیاری‌ها، خبری خوش دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، از توقف عملیات تونل انتقال آب سبزکوه خبر داد، «معاونت محیط‌زیست انسانی سازمان حدود سه هفته پیش از این منطقه بازدید و گزارشی تهیه کرد و براساس حکمی که سازمان محیط‌زیست گرفته، عملیات فعلا متوقف شده است.»
معصومه ابتکار درحاشیه هم‌اندیشی پایش آلودگی‌های محیط‌زیست در جمع خبرنگاران گفت: «ما اعتقاد داریم که این تونل می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را هم به منابع آب استان و هم به تالاب چغاخور بزند، از این جهت عملیات فعلا متوقف است.»

او همچنین درباره انتقال خطوط گاز دماوند به لاریجان هم گفت: «حتما سازمان محیط‌زیست نظارت‌های کافی را انجام خواهد داد، بررسی می‌شود و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، عملیات متوقف خواهد شد.»

همکاری‌های بین‌المللی در دوران پساتحریم، موضوع دیگری بود که ابتکار با اشاره به دستاوردهای سفر به ایتالیا و فرانسه درباره آن صحبت کرد، «دوران پساتحریم شرایط مناسبی را برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی فراهم کرده است، خوشبختانه همکاری با کشورهایی را که توانمندی‌های خوبی در زمینه محیط‌زیست دارند، در دستور کار قرار دادیم. هفته گذشته تفاهمنامه خوبی با چین امضا کردیم و بیشتر صحبت از این بود که در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، چین درقالب تعهداتی که در کنوانسیون آب و هوای پاریس دارد، اقداماتی انجام دهد که این کمک‌های فنی بیشتر برای محیط‌بانی‌ها و استفاده از انرژی‌های خورشیدی و کاهش آلایندگی استفاده خواهد شد. علاوه براین، اواخر هفته گذشته تفاهمنامه‌ای با کشور فرانسه در زمینه‌های مختلف همکاری فنی، علمی و پژوهشی امضا کردیم، موضوع بسیار مهم همکاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش آلودگی هوا، همکاری در مورد مسائل مربوط به مدیریت و کاهش آلودگی آب، تنوع زیستی و دریاها در این تفاهمنامه دیده شده است.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «با توجه به همکاری خوبی که سال‌های قبل در مورد کاهش آلودگی هوا با فرانسه داشتیم، امیدواریم بتوانیم ادامه این همکاری‌ها را هرچه سریع‌تر اجرایی کنیم.»

پیشنهاد همکاری با عراق برای اطفای حریق تالاب هورالعظیم

چند روزی است که بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم، آن بخشی که درخاک عراق قرار دارد، در آتش می‌سوزد. این آتش‌سوزی و تبعاتی که برای تالاب به همراه خواهد داشت، باعث شده تا سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارت ‌خارجه پیشنهاد دهد تا برای اطفای حریق هورالعظیم از ایران نیرو ارسال شود، ابتکار دراین‌باره هم توضیح داد: «به وزارت خارجه پیشنهاد دادیم که اگر لازم است برای اطفای این حریق از ایران نیرو اعزام شود، البته لازمه آن اجازه دولت عراق است اما هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده است.»


او درباره مشکل گرد‌وغبار خوزستان هم گفت: «در مورد موضوع مقابله با گرد‌وغبار، بخشی که مربوط به داخل کشور است با جدیت انجام می‌شود، طرح‌های عملیاتی آن در استان خوزستان و استان‌های دیگر آغاز شد، مطالعات آن در بسیاری از استان‌ها تکمیل شده است، دولت در موضوع گرد‌وغبار گام‌های خوبی را برداشته است. بخشی هم از خارج ایران وارد کشور می‌شود که مشکلات خاص خودش را دارد، مانند عراق به دلیل شرایط خاص امنیتی که در این کشور برقرار است، امکان ورود و همکاری با دولت آن درحال حاضر برای تثبیت منشأ ریزگردها و همچنین کنترل برشرایط آن منطقه، بسیار کم است.» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: «در مورد گردوغبار به دلیل شرایط خاصی که منطقه خاورمیانه دارد و ناامنی‌هایی که داعش و گروه‌های افراطی به وجود آوردند، پیشنهاد دادیم که مسأله گردوغبار در سطح بین‌المللی و به‌عنوان یک معضل جهانی مطرح شود که ماه گذشته در سازمان ملل قطعنامه‌ای با پیشنهاد ایران به تصویب رسید که براساس آن موضوع مقابله با گردوغبار در دستور کار سازمان ملل قرار گرفت.»

ابتکار خاطرنشان کرد: «دراین ‌خصوص از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است که در ارتباط با وضع گردوغبار درکشورهای مختلف دنیا و آثار منطقه‌ای گردوغبار یعنی اثر تولید گردوغبار در یک کشور و کشورهای همسایه گزارشی تهیه و براساس آن اقداماتی انجام شود. در این زمینه پیشنهاد ما این بود که صندوق جهانی برای این مسأله تشکیل شود و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف همکاری کنند تا موضوع مهار کانون‌های گردوغبار جدی گرفته شود تا اقدامات موثری انجام شود.»

خبر تولید برق از زباله که پس از سفر رئیس‌جمهوری و گروهی از اعضای هیأت دولت به فرانسه شنیده شد، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره این همکاری با فرانسوی‌ها، با اشاره به بازدید خود از کارخانه زباله‌سوز در فرانسه گفت: «در ایران در شهر تهران یک نیروگاه تولید انرژی از زباله دارد که البته مشکلاتی دارد که امیدواریم هرچه زودتر برطرف شود، همچنین یک زباله‌سوز در کهریزک مشغول به کار است. در ایران با این فناوری ناآشنا نیستیم اما آنچه مهم است، این است که مشخصات فنی این فناوری مخصوصا در بحث آلودگی هوا، دی‌اکسین‌ها و فوران‌ها باید با استاندارد جهانی همخوانی داشته باشد، مسأله بعدی این فناوری قیمت برق است و این‌که برق را از این واحدهای تولیدی به قیمتی خریداری کنیم که برای آنها مقرون به‌صرفه باشد.»

او ادامه داد: «مساله دیگر در این فناوری، نوع پسماندهاست، مثلا در استان‌های شمالی چون مواد آلی و رطوبت بسیار بالاست، میزان کارایی و فناوری این واحدها اهمیت بسیار زیادی دارد که در بازدیدی که انجام دادم، تمامی این بحث‌ها مطرح شد.»

معاون رئیس‌جمهوری افزود: «امروز سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه فراهم است و همین‌طور در داخل هم طی سال‌های اخیر فناوری‌های خوبی در زمینه مدیریت پسماند شکل گرفته است، اراده دولت این است که با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این زمینه بتوانیم مشکلات پسماند را با همکاری شهرداری به‌عنوان متولی اصلی این امر مدیریت کنیم.»

نظرات بینندگان