arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

ایا رشد زبان انگلیسی تهدیدی برای زبانهای دیگر است؟

زبان انگلیسی چالشی فرهنگی برای کشورهای استفاده کننده از این زبان بوجود اورده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر نوشت: زبان انگلیسی چالشی فرهنگی برای کشورهای استفاده کننده از این زبان بوجود اورده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، زبان انگلیسی همچنان در جهان در حال رشد است.

سوال این است که ایا رشد زبان انگلیسی تهدیدی برای زبانهای دیگر است؟ باتوجه به اینکه در حال حاضر یک سوم جمعیت جهان به زبان انگلیسی تکلم می کنند، ایا این زبان مروج ارزشهای غربی است؟ ایا با مطرح شدن هرچه بیشتر کشورهای اسیایی، ایا زبان انگلیسی می تواند همچنان موقعیتی را حفظ کند که در حال حاضر از ان بهره مند است؟ درواقع نوعی جنگ زبانی در جهان در جریان است.

در فاصله سالهای هزار و نهصدو نودو هفت تا دو هزار و دو میزان استفاده از زبان انگلیسی در اروپا سی و دو درصد افزایش یافت.

این میزان رشد درمقایسه با افت بیست و چهار درصدی استفاده از زبان فرانسه در اتحادیه اروپا، گویای رشد زبان انگلیسی درقاره سبز است.

در همین راستا، از ساده شدن زبان انگلیسی سخن گفته می شود تا از این طریق، جهانیان راحت تر بتوانند از این زبان برای ارتباطات بین المللی استفاده کنند.

این زبان ساده شده که در مقایسه با زبان انگلیسی متعارف ، ساختار اسانتر و تعداد واژگان کمتری دارد گلوبیش Globish نام دارد که ترکیبی از دو واژه و  به معنای انگلیسی جهانی است.

به هرحال، چالش اصلی درباره فراگیری زبان انگلیسی اعم از انکه شکل کنونی یا ساده شده ان باشد این است که ایا مسائل فرهنگی نیز از طریق این زبان به زبانهای دریافت کننده منتقل می شود یا خیر.

این چالشهای فرهنگی از دیرباز درباره زبان بین المللی مطرح بوده است.

افرادی از قبیل کاچرو ، زبانشناس هندی، از این سخن گفته اند که زبان انگلیسی وسیله ای برای سلطه غرب به شمار می رود.

برخی نیز زبان انگلیسی را حربه ای برای سلطه فرهنگی غرب می دانند همانطور که رستورانهای زنجیره ای مک دونالد این کار را برای فرهنگ امریکایی در سراسر جهان انجام می دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۸
0
0
در اوج دوره شکوفایی تمدن اسلامی ، لغات بسیاری از طریق زبان عربی به زبانهای اروپایی راه یافت که عمده آن مربوط به لغات و اصطلاحات تخصصی در رشته های مختلف علمی بود. زبان امری سیال است و حرکت و رشد آن دستوری نیست ، اگر مایل به جلوگیری از نفوذ یک زبان هستید باید در حوزه های مختلف تمدنی از چنان استواری برخوردار باشید که آحاد انسانی کشور ما احساس نیاز به زبان بیگانه نکنند بعبارت دیگر باید تولید علم و فرهنگ در ابعاد تخصصی و عمومی از چنان گستره ای برخوردار باشد که کسی احساس نیاز به زبان بیگانه نکند در صورت عدم چنین کاری بطور طبیعی برای رفع نیاز مردم به سراغ زبان و اصطلاحاتی که نیازشان را برطرف می کند خواهند رفت. الان در زبان انگلیسی کلماتی چون ایت الله و جهاد و ... وارد این زبان شده و استفاده می شود. چرا ، چون نیازی بوده که معدلی در انگلیسی برای آن نداشته اند.

با نظر آن زبان شناس هم موافقم که زبان نقش سیاسی هم دارد . حتما همین طور است در هند زبان فارسی چند قرن همین نقش را داشت و انگلیسی نیز از زمان جنگ جهانی دوم همین نقش را پیدا کرده است. میگویند یکی از کسانی که خیلی در این باره تلاش کرد تا زبان انگلیسی را در این سطح بیاورد چرچیل بود. توجه بفرمایید یک نخست وزیر سیاسی کار حرفه ای برای زبان کشورش تلاش کرد چون خوب می فهمید که گسترش زبان در واقع گسترش فرهنگ در تمامی ابعاد آن است.
نظرات بینندگان