arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

محاکمه شانزده فعال اصلاح طلب به اتهامات امنیتی و ایجاد فتنه

بازجویی ها محرمانه صورت گرفته است و به وکلای مدافع اجازه حضور در جلسات بازجویی داده نشده است که این اقدام نقض قوانین عربستان محسوب می شود. جلسه محاکمه این افراد در ویلایی خارج از جده که نیروهای پلیس با لباس شخصی از آن محافظت می کردند برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر نوشت:

یک وکیل مدافع عربستانی اعلام کرد شانزده فعال اصلاح طلب در این کشور بعد از گذشت چهار سال از زمان بازداشت خود به اتهامات امنیتی و ایجاد فتنه، محاکمه می شوند. به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، باسم عالم وکیل مدافع متهمان در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز از جده گفت اکثر متهمان که متشکل از وکلای مدافع و دانشگاهیان و فعالان سیاسی هستند در سال 2007 پس از شرکت در تجمعی در شهر جده عربستان برای بررسی مسئله اصلاحات در کشور محافظه کار عربستان بازداشت شدند. این وکیل مدافع افزود، متهمان به مدت چهار سال بدون محاکمه بازداشت و بازجویی شدند بدون آن که بتوانند با وکلای خود تماس بگیرند. به گفته عالم، این افراد اکنون با اتهام تلاش برای دستیابی به قدرت و تحریک علیه پادشاه و تامین مالی تروریسم و جرائم الکترونیکی و پول شویی و تلاش برای تشکیل حزب در کشوری که تشکیل گروههای سیاسی در آن ممنوع است و دیگر اتهامات مواجه هستند. تاکنون امکان تماس با سخنگوی وزارت دادگستری عربستان برای کسب اطلاع در این خصوص فراهم نشده است. عالم به عنوان تنها وکیل مدافعی که اجازه یافته است در جلسه دادگاه حاضر شود گفت سایر وکلای مدافع نیز این هفته دفاعیات خود را ارائه خواهند کرد.

وی افزود: بازجویی ها محرمانه صورت گرفته است و به وکلای مدافع اجازه حضور در جلسات بازجویی داده نشده است که این اقدام نقض قوانین عربستان محسوب می شود. جلسه محاکمه این افراد در ویلایی خارج از جده که نیروهای پلیس با لباس شخصی از آن محافظت می کردند برگزار شد.

احمد الراشد دیگر وکیل مدافع عربستانی گفت این محاکمه باطل است زیرا روند آن مغایر با قوانین عربستان است. فعالان حقوقی می گویند هزاران نفر بدون محاکمه در زندانهای عربستان به سر می برند و به آنها اجازه داده نمی شود با وکیل مدافع تماس بگیرند هرچند طبق قوانین عربستان نباید کسی بیش از شش ماه بدون محاکمه در بازداشت نگه داشته شود. سازمان دیده بان حقوق بشر در ماه آوریل در گزارشی اعلام کرد عربستان بیش از یکصد و شصت فعال را از ماه فوریه امسال بازداشت کرده است و بازداشت فعالان همچنان ادامه دارد.
نظرات بینندگان