arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۴۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

مطهری: مجلس با این طرح بی خاصیت می شود/ما هنوز نتوانستیم به وظایمان مثل سئوال از رئیس جمهور عمل کنیم

علی مطهری در مخالفت با طرح نظارت بر نمایندگان گفت: این طرح شبیه به آیین نامه انضباطی یک مدرسه یا دبیرستان است و آزادگی نمایندگان را زیر سئوال می‌برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی مطهری در مخالفت با طرح نظارت بر نمایندگان گفت: این طرح شبیه به آیین نامه انضباطی یک مدرسه یا دبیرستان است و آزادگی نمایندگان را زیر سئوال می‌برد.

به گزارش انتخاب، علی مطهری در جلسه علنی صبح امروز ـ سه شنبه 20 اردیبهشت ماه ـ، در تشریح دلایل مخالفت خود با طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان به ماده 65 آیین نامه داخلی مجلس اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده که به اعتبارنامه نمایندگان اشاره دارد، عدم نیاز به طرح نظارت بر نمایندگان به خوبی مشاهده می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، افزود: به نظر می رسد منظور مقام معظم رهبری که تأکید داشتند نمایندگان بر خود نظارت کنند، این بود که همین قوانین موجود را جدی بگیرید، نه این که ما قانون جدیدی تصویب کنیم.

وی نظارت بر مجلس که خود نهاد نظارتی است را نادرست و مصداق دور باطل خواند و گفت:‌ از قدیم گفته‌اند همه کار را با "بسم‌الله"شروع کنید. رندی پیدا شد و گفت: بسم‌الله گفتن هم کار است پس باید با بسم‌الله شروع شود.

مطهری ادامه داد: طرح نظارت بر رفتار نمایندگان مانند حرف همان رندی است که می‌گفت بسم‌الله گفتن باید با بسم‌الله شروع شود. نظارت بر اصلی‌ترین نهاد نظارتی کشور مصداق بارز دور باطل و از بسم‌الله به بسم‌الله رفتن است.

وی این طرح را در مخالفت با حریت و آزادگی نمایندگان خواند و گفت: این طرح شبیه به آیین نامه انضباطی یک مدرسه یا دبیرستان است و آزادگی نمایندگان را زیر سئوال می‌برد.

مطهری ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی نیازی به نظارت ندارند، در واقع مجلس نیز ناظر به ذات است و نیازی به قانونی که بر خود ناظر نظارت کند، نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، با بیان این که تمهیدهای کنونی برای نظارت بر نمایندگان کافی است، تصریح کرد: این طرح موجب اشاعه منکر است، زیرا در آن آمده است در صورت تخلف نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجازات و از حضور در جلسه‌های علنی محروم خواهد شد که این امر نیز موجب پایمال شدن حقوق مردم حوزه انتخابیه است.

مطهری، تصویب طرح نظارت بر نمایندگان را باعث ایجاد دشمنی و اختلاف در مجلس خواند و افزود: خبرچینی و حذف رقیب در این هیئت و بروز و وجود مسائل سیاسی از دیگر معایب این طرح است و اگر گروه سیاسی مورد نظر طراحان حاکم بود، آیا باز هم آن را مطرح می‌کردند؟

وی توضیح داد: این نوع نظارت وظیفه قوه قضائیه است و افزون بر این مغایر با اصل 57 قانون اساسی نیز است.

به گفته مطهری، با تصویب این طرح، آزادگان و نخبگان انگیزه‌ای برای ورود به مجلس برای نمایندگی نخواهند داشت، زیرا می بینند در مجلس هیچ کار اساسی نمی‌توانند بکنند.

وی  با بیان این که این طرح در راستای بی خاصیت کردن مجلس است، گفت: مجلس هنوز نتوانسته است به برخی از وظایف خود عمل کند، مثلا هنوز نتوانسته از رئیس جمهوری سئوال کند، در حالی که او به صراحت اعلام می کند که برخی قوانین را اجرا نمی‌کند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، افزود: با تصویب این طرح مجلس ناتوان خواهد شد و با عدم رأی به کلیات آن بهتر از ورود به جزئیات بپرهیزیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
16
2
اقای مطهری این مخالفت صریح با نظر مقام معظم رهبری نیست شما که دم از تبعیت از ولایت فقیه میزدید ...
alireza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
13
2
ببخشيد از آقاي مطهري بايد سئوال شود واقعا نظارت كنندگان بر قوانين خود عاري از هرگونه عيب و نقص بوده ومعصوم هستند كه نياز به هيگونه نظارتي بر آنها وجود ندارد بر عكس اين افراد بايد بيشتر و دقدق تر مورد نظارت قرار گيرند تا در صورت ورود برخي افراد وابسته و منحرف و ناكارآمد ظوابط و قوانين خاصي براي جلوگيري از تخلفات اين افراد وجود داشته باشد مگر همه افرادي كه در يك زماني از سلامت برخوردار بوده اند تا آخرين لحظات حيات توانسته اند اين سلامت را حفظ كنند بر عكس به نظر من اين فكر و بيان از طرف نمايندگان مجلس خود يك خطر براي تبليغ قانون گريزي ميباشد چطور نظارت خوب است اما فقط توسط ايشان بر بقيه و هر گونه نظارت بر عملكرد نمايندگان مجلس اشتباه است واقعا كه از آقاي مطهري بيان چنين حرفهايي بعيد و دور از ذهن بود
ناشناس
|
NORWAY
|
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
0
1
in yani kiyanat,dast derazy be hoghoghe mardom va namayandegan
rajab
|
CANADA
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۱
0
1
mage sabegh khasiaty ham dasht!!!!!!indoreh majles ke vaghan nobareh!!!!shoma faght vasate majles shoaare marg bar felany sar dahid!!!!chie kar darid ke tebghe goftye hamkareton , 14 milyuon zire khate faghr zendegi mikonanad!!!shoma khodesh o narahat nakon
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
0
1
به كدوم وظيفه به جز گير دادن به 4 تا تاره مو عمل كرديد !!!
نظرات بینندگان