arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

لبنانی‌ها نبض رسانه‌های دنیای عرب را در دست دارند

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در دیدار با هیئت رسانه‌ای ایران با اشاره به ضرورت افزایش همکاری‌های رسانه‌ای بین دو کشور، تفاوت زبانی را یکی از موانع موجود بر سر راه دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش تسنیم، «رمزی جریج» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در جمع گروهی از فعالان رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران ایرانی گفت: امروز باید به رسانه‌ها اهتمام زیادی قایل شد. بحث رسانه فقط در سطح ملی یا منطقه‌ای نیست، بلکه جهانی است و باید برای آن اهمیت ویژه‌ای قایل شد.

وی با اشاره به اینکه لبنان تاریخ عمیقی در زمینه رسانه دارد و‌ از قرن نوزدهم در این زمینه سابقه دارد، گفت: در جهان عرب این رسانه‌های لبنانی هستند که نبض رسانه‌ای را در دست دارند و‌ نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند. آنچه لبنان را در این زمینه متمایز می‌کند این است که در لبنان آزادی رسانه وجود‌ دارد و در حالی که چنین چیزی در سایر کشورهای منطقه موجود نیست.

جریج افزود:‌ آزادی رسانه‌ها (در لبنان) از اسم وزارت اطلاع‌رسانی مشخص است. این وزارتخانه رسانه‌ها را توجیه یا ارشاد نمی‌کند بلکه فقط چند نشریه یا رسانه تحت آن فعالیت می‌کنند. ولی (باید به این نکته اشاره کرد که) آزادی، یک سری محدودیت‌ها دارد. البته این آزادی تحت لوای قانون تعریف شده است. آزادی نباید به آرامش و مذاهب و ادیان تعرض کند. در غیر این‌صورت با آن برخورد می‌شود. در صورتی که رسانه‌ای تخطی کند ما تصمیمات موقتی اخذ می‌کنیم، اما تصمیم اصلی در این زمینه برعهده دادگستری است.

وی گفت: یکی از مشکلات و بحران‌های رسانه‌های لبنانی کاهش میزان تبلیغات، افزایش رسانه‌های بصری و مکتوب رقیب و همچنین افزایش سایت‌های خبری است. اکثر روزنامه‌ها سایت‌های خبری ایجاد کرده‌اند و برخی چاپ کاغذی را رها کرده و فقط در قالب سایت به کار خود ادامه می‌دهند. در حال حاضر دولت لبنان نمی‌تواند از برخی رسانه‌ها حمایت کند و  آنها باید خود را در این شرایط مدیریت کنند. رسانه‌ها دچار بحران جدی شده‌اند و این شرایط بر عملکرد آنها تاثیر گذاشته است.

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان تصریح کرد: ما لبنانی‌ها به حفظ استقلال و‌ داشتن رسانه‌های مستقل تاکید بسیار داریم و اینکه رسانه‌ها از مداخلات خارجی اثر نپذیرند. و ضمن تاکید بر آزادی خود بر اجتناب از درگیری های منطقه و حفظ هویت عربی خود تاکید داریم. برخی کشورها دیگر وزارت اطلاع‌رسانی ندارند و‌ فقط مؤسساتی ایجاد کرده‌اند که تحلیل ایجاد می‌کنند. وزارت اطلاع‌رسانی علاوه بر تاکید بر آزادی رسانه‌ای، بر رسانه‌ها در زمینه عدم عبور از خطوط قرمز نظارت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های پیشین لبنان با کشورمان گفت: سال 2010 یک تفاهمنامه با ایران داشتیم. با سفیر درباره افزایش همکاری رسانه‌ای دیداری داشتیم. یکی از موانع همکاری بحث زبان هست. ایران کشوری بزرگ است و ملتی بزرگ دارد و نقش رسانه ها باید افزایش پیدا کند.

جریج همچنین در پایان در نشستی خبری با رسانه های لبنانی ضمن خوشامدگویی به هیات رسانه‌ای ایران، خبرنگاران لبنانی را در جریان جلسه خود با این هیات قرار داد.
منبع: تسنیم
برچسب ها: لبنان ، دنیای عرب
نظرات بینندگان