arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴

آمریکا: در حال بررسی مستندات مربوط به آزمایش موشکی ایران هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه موضع گیری های مداخله جویانه این کشور علیه ایران و بویژه در خصوص آزمایش موفقیت آمیز اخیر موشکی کشورمان گفت: در حال بررسی مستندات در باره آزمایش های موشکی اخیر ایران هستیم.

به گزارش رسانه های آمریکا، مارک تونر افزود: ما همچنان نمی توانیم اعلام کنیم که ایران به طور قطع ، قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده است. 

وی درباره ارتباط اخیر وزرای خارجه آمریکا و ایران گفت هدف از ارتباط اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا و جواد ظریف وزیر خارجه ایران نگرانی های کری درباره پرتاب های اخیر موشکی ایران بود.
من از اعلام مشخص اینکه این تماس دقیقا چطور صورت گرفت خودداری می کنم اما این تماس یک تماس تلفنی نبود. ابزارهای زیادی برای ارتباط وجود دارد. هدف از این تماس این بود که کری نگرانی آمریکا را درباره این آزمایش های موشکی اعلام کند. وی از ابزارهای مختلفی برای ارتباط با ظریف برخوردار است و از یکی از این ابزارها استفاده کرد و ما کاملا مطمئن هستیم که این پیام رسانده شده است. من دقیقا نمی دانم که آیا پاسخی از طرف ظریف دریافت شده است یا خیر با این حال تصور می کنم که این طور بوده است. من جزییاتی درباره این پیام رسانی ندارم. 

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در این باره که چرا باید درباره این ابزار این همه پنهانکاری صورت گیرد چرا باید آمریکا این مسئله را مخفی کند؟ گفت: بیشتر تماس هایی که کری با ظریف می گیرد تلفنی است با این حال من در حال حاضر اجازه ندارم که روش ارتباطی تماس اخیر کری با ظریف را اعلام کنم. با این حال تماس اخیر کری و لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی بود و آنها درباره سوریه و شماری از دیگر مسایل منطقه گفتگو کردند. 

ما همزمان در تلاش هستیم که از طرق مختلف از جمله سازمان ملل فشار بر ایران درباره اقداماتی که ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است اعمال کنیم.

تونر گفت درباره اقدام اخیر کنگره درباره تحریم های جدید بر ایران باید بگویم زمانی که کنگره قانونی را مطرح می کند ما آن را به دقت بررسی می کنیم و در صورت لزوم با آنها همکاری می کنیم. اگر آنها نگرانی هایی داشته باشند آنها را علنی و اعلام می کنیم با این حال همه تلاش ما همکاری با آنها برای حصول اطمینان در این باره است که نگرانی هایی که درباره ایران داریم را برطرف کنیم.
با این حال ما همزمان در تلاش هستیم که از طرق مختلف از جمله سازمان ملل فشار بر ایران درباره اقداماتی که ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است اعمال کنیم. ما در حال حاضر در مرحله بررسی گزارش ها و جمع آوری اطلاعاتی در این باره هستیم. آنچه مشخص است برخی در ایران به شدت درباره این آزمایش موشکی خودستایی کرده اند با این حال ما در حال بررسی این مسئله هستیم که پرتاب های اخیر موشک های بالستیک بوده است و این مسئله و نگرانی های خود را سازمان ملل مطرح خواهیم کرد.

تونر افزود : ما در حال حاضر اطمینان داریم که ابزارهای لازم برای اعمال فشار بر ایران از جمله بازگشت فوری تحریم ها و ابزارهای دیگر را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: همانطور که جان کری حدود دو هفته پیش در جلسه استماع سنا گفته است آمریکا در حال حاضر هیچ فوریتی برای بازگرداندن قانون تحریم های ایران نمی بیند چرا که اگر در واقع ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده باشد از ابزارهای کافی برای اعمال فشار بر این کشور برخورداریم. 

تونر گفت: ما به طور کلی اقدامات تحریک آمیز ایران را به ویژه نظیر اقداماتی که روز گذشته که اشاره مستقیم و آشکار به تهدید اسراییل دارد ، محکوم می کنیم. ما هیچ خیال باطلی و توهمی در این باره نداریم که تنها به این خاطر که برجام امضا شده است ایران به طور یکباره و فوری شماری از اقدامات مخل و بی ثبات کننده خود را که چندین سال است در منطقه پیگیری می کند متوقف خواهد کرد. آمریکا همچنین از طریق شورای امنیت سازمان ملل به درخواست از ایران برای پاسخگو بودن در این باره ادامه می دهد ، البته این در شرایطی است که اثبات شود واقعا ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.

در شرایط کنونی ما قادر به گفتن قاطعانه این مسئله نیستیم که ایران آزمایش موشکی صورت داده است. 
ما هیچ خیال باطلی و توهمی در این باره نداریم که تنها به این خاطر که برجام امضا شده است ایران به طور یکباره و فوری شماری از اقدامات مخل و بی ثبات کننده خود را که چندین سال است در منطقه پیگیری می کند متوقف خواهد کرد.

من باید این مسئله را به طور قاطعانه اعلام کنم که اینکه با ایران توافق هسته ای امضا کرده ایم به هیچ وجه به منزله این نیست که ایران مجوز آزمایش آزادانه موشک های بالستیک را دارد. 
در صورتی که اثبات شود ایران موشک بالستیک آزمایش کرده است از دو مسیر سازمان ملل و نیز تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا می تواند پیگیری شود. 

منبع: میزان
نظرات بینندگان