arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
دکتر واشقانی فراهانی در نشست خبری اعلام کرد

رونمایی از 34 محصول فناورانه به مناسبت سی‌وچهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی در چهارمین جشنواره فرهیختگان که صبح امروز با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد، گفت: جشنواره فرهیختگان مانند روال سال های گذشته با هدف پاسداشت پژوهشگران و نخبگان علم و فناوری و ایجاد رقابت بین آنها برای عرضه دستاوردهای خود با حضور آیت الله هاشمی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه برگزار می شود.

به گزارش انتخاب، وی افزود: در این نمایشگاه که تا 5 خردادماه برگزار می شود، محصولات شاخصی که تجاری شده یا قابلیت تجاری شدن را دارد، معرفی می شود. همچنین در این نمایشگاه سعی می شود مراحل عقد قرارداد بین صاحبان صنایع و سرمایه گذاران پیگیری شود.
دکتر داود ثمری مدیر کل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی درباره ویژگی های نمایشگاه دستاوردهای فناوری و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این نمایشگاه در یک فضای 3 هزار مترمربعی و با 39 غرفه افتتاح می شود، همچنین عرفه بزرگی در میانه نمایشگاه محل عرضه دستاوردهای تجاری شده یا در آستانه تجاری شدن و با قابلیت رونمایی اختصاص یافته است.

وی افزود: در این نمایشگاه 31 غرفه به واحدهای دانشگاهی، 2 غرفه به واحدهای جامع مستقل، یک غرفه به سامانه ساها، یک غرفه به سامانه آزاد اکسپو(سامانه تعامل و خرید و فروش)، یک غرفه به سازمان سما، یک غرفه به باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، یک غرفه به واحد الکترونیک اختصاص یافته است.

دکتر ثمری با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بازگشایی این نمایشگاه گفت: امیدواریم حضور ایشان باعث تقویت ارتباط میان متقاضیان فناوری های جدید و پژوهشگران شود.
وی با بیان اینکه 637 محصول از واحدهای مختلف دانشگاهی در این نمایشگاه ارائه می شود، افزود: این محصولات براساس سطح فناوری و اینکه تجاری شده و یا قابلیت تجاری شدن را دارند دسته بندی و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

ثمری از رونمایی 34 محصول فناوری به مناسبت سی و چهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: این محصولات عمدتا در حوزه رباتیک، نانو، داروسازی و پزشکی و ... است. همچنین در این نمایشگاه از خودرو دو نفره کوآدرو رونمایی می شود که این خودرو در مسیر تولید صنعتی قرار گرفته و تا کنون سازمان هایی مانند شهرداری، سازمان انرژی اتمی، نمایشگاه بین المللی تهران و سازمان مرکزی دانشگاه جزو خریداران آن هستند.

وی درپاسخ به سوالی درخصوص حجم قراردادهای تجاری سازی شده محصولات گفت: تا کنون 23 محصول دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی وارد مراحل انعقاد قرارداد با بخش صنعت و خدمات شده که مبلغ سرمایه گذاری در این خصوص نزدیک به 60 میلیارد تومان است که البته در مقابل گام آینده رقم کوچکی است و اصل قراردادهای تجاری انشالله پس از این نمایشگاه با ارقام به مراتب بالاتر امضا خواهد شد.

ثمری در این باره افزود: بحث تجاری سازی محصولات دانش بنیان پس از مدیریت دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی و انتصاب دکتر واشقانی به عنوان معاون پژوهشی از شتاب بیشتری برخوردار شد و این روند از سال 93 به بعد سرعت گرفت.

وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر 14 کمیته توسعه فناوری در این معاونت مانند کمیته خشکسالی، کمیته محیط زیست و ... شکل یافته که با تغییرات بوجود آمده انتظار داریم از بحث فناوری به درآمدزایی برسیم.

دکتر واشقانی همچنین در این جلسه با اشاره به توسعه شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد گفت: در حال حاضر حدود 85 مرکز رشد افتتاح شده که در آن 712 هسته و واحد فناور مستقر هستند. همچنین بالغ بر 200 شرکت دانش بنیان ثبت تجاری شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان درآمدزایی دانشگاه از اجرای طرح ساها گفت: حدود 4 تا 5 میلیارد تومان از اجرای این طرح در واحدهای مختلف دانشگاه درآمد حاصل شده اما نکته مهم این است که اجرای این طرح باعث شده علاوه شناخت و یکپارچه سازی امکانات دانشگاه در هزینه ها نیز صرفه جویی شود چرا که بسیاری از دانشجویان به دلیل عدم اطلاع از وجود برخی دستگاه های آزمایشگاهی به آزمایشگاه های خارج از کشور مراجعه می کردند و این رقم صرفه جویی به مراتب بالاتر از درآمدهای حاصل از طرح ساهاست.

دکتر واشقانی همچنین جلوگیری از خریدهای موازی را یکی دیگر از ثمرات اجرای این طرح برشمرد و افزود: پس از اخذ مجوز از شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی، مراحل تاسیس شرکت تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است.
دکتر ثمری نیز در پاسخ به سوالی درباره نحوه داوری آثار ارسال شده به جشنواره فرهیختگان گفت: این جشنواره دارای 4 کمیته علمی-تخصصی، اجرایی، نماشگاه و اطلاع رسانی است. پس از انتشار فراخوان، حدود 2 هزار و 300 اثر به این جشنواره ارسال شد که در نهایت 79 طرح به عنوان برگزیدگان این نمایشگاه انتخاب شدند. همچنین داوری آثار در سه مرحله واحد، استان و مرکز صورت گرفته است.

وی با اشاره به توزیع متناسب شرکت کنندگان این نمایشگاه گفت: آثار منتخب در 26حوزه شامل کتاب، مقاله، پایان نامه، شرکت دانش بنیان برتر، دانش آموز سمای برتر و ... است.

دکتر واشقانی نیز با اشاره به بخش جایزه ویژه امام خمینی(ره) در جشنواره امسال گفت: این بخش برای سومین سال متمادی است که در جشنواره فرهیختگان وجود دارد، اما امسال داوران این جشنواره با توجه به ملاک های در نظر گرفته شده، اثری را حائز شرایط دریافت مدال طلا اعلام نکردند که این موضوع ناشی از داوری دقیق و ممیزی سخت گیرانه دانشگاه است.

رشد کمی 30 درصدی در پرونده‌های جشنواره فرهیختگان
واشقانی فراهانی تاکید کرد پرونده‌هایی که امسال به جشنواره رسیده به لحاظ کیفیت نسبت به سال گذشته در سطح بالاتری قرار داشته است و ادامه داد: از نظر کمی نیز رشد 30درصدی را شاهد بودیم. همه استان‌ها یعنی هر 33 استان در این جشنواره شرکت کردند اما تنها 20 استان واجد شرایط بودند که به عنوان نمونه معرفی شوند.

او از تصویب اساسنامه پارک علم‌ و فناوری در اولین جلسه شورای گسترش خبر داد و گفت: «یکی از ویژگی‌های این اساسنامه این است که شعب مختلف پارک علم و فناوری در استان‌ها ایجاد شود. البته با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، الگوی این پارک‌ها با الگوی پارک‌های وزارت علوم متفاوت است و بر تولید فناوری آزاد متکی است. در حال‌حاضر 14 شرکت علمی و فناوری آزاد مجوزهای لازم را کسب کردند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره آمار پایان‌نامه‌های دفاع شده و تعداد مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌ها گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر از نظر تولید مقاله در پایگاه‌های بین‌المللی رتبه اول کشور و رتبه 187 دنیا را داشت. البته دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ارتقای این رتبه است. هنوز به دلیل گستردگی داده‌ها آمار کاملی از پایان‌نامه‌های دفاع شده و تعداد مقالات مستخرج از آن اعلام نشده است.

او افزود: در دوره مدیریت دکتر میرزاده 17میلیارد تومان برای تجاری‌سازی و تبدیل پایان‌نامه‌ها و مقالات به تولید علمی و فناوری به شهرک‌های علمی- فناوری کمک شده است.
نظرات بینندگان