arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

همه واکنش‌ها به ریاست آیت الله جنتی در مجلس خبرگان

وطن امروز در گزارشی به انتخابات آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان پرداخته و با تیتر تکرار کنید جنتی اعلام کرده است رای قاطع خبرگان ملت به ریاست آیت الله جنتی واقعیت ها درباره نتایج انتخابات 7 اسفند را نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وطن امروز در گزارشی به انتخابات آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان پرداخته و با تیتر تکرار کنید جنتی اعلام کرده است رای قاطع خبرگان ملت به ریاست آیت الله جنتی واقعیت ها درباره نتایج انتخابات 7 اسفند را نشان داد.

به گزارش انتخاب، انتخابات ریاست خبرگان روز گذشته برگزار شد و آیت‌الله جنتی با 51 رای برای دو سال به عنوان رئیس این مجلس انتخاب شد.  همچنین آیت الله موحدی کرمانی با 65 رای و آیت الله هاشمی شاهرودی با 63 رای به ترتیب نواب اول و دوم رئیس مجلس خبرگان در دور پنجم شدند.

آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری پس از این انتخاب اعلام کرد من از افرادی که با حسن توجه به این بنده ناقابل این مسئولیت سنگین را برعهده بنده قرار دادند، تشکر می‌کنم و معتقدم کسانی که در هیأت رئیسه هستند مسئولیت‌شان سنگین‌تر است.

آیت‌الله جنتی با تأکید بر اینکه امیدوارم خدا بصیرتی بدهد که حق را بشناسیم و به آن عمل کنیم، تصریح کرد: من شخصا دوست دارم که وضعیت‌ها بهتر از این باشد و با توجه به برگزاری انتخابات ما از بررسی صلاحیت‌ها و از حضور مردم و همچنین آرایی که به ما دادند، راضی هستیم.

وی با بیان اینکه انتخابات خبرگان خصوصیات ویژه‌ای دارد که انتخابات مجلس این‌گونه نیست، افزود: یک قسمت از انتخابات مجلس مربوط به فعالیت‌ها و نوع رقابت‌ها است که این کارها در شأن علما نیست و مردم در انتخابات خبرگان با توجه به شناختشان به افراد رأی می‌دهند که این مسئله جای تقدیر از مردم را دارد.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه ما از لحاظ قانونی و شرعی درباره ولایت فقیه وظایفی را برعهده داریم،تصریح کرد: اینطور نیست که اتفاقی بیفتد و بعد عزل و نصبی صورت بگیرد، این کم است، لذا ما باید بنیان ولایت فقیه را تقویت کنیم.

وی یکی دیگر از وظایف اعضای خبرگان را پاسخگویی به مشکلات و شبهات عنوان کرد و گفت: برخی افراد با حرف‌های شبهه‌ناک مردم را دچار شبهه می‌کنند که وظایف ما پاسخ گفتن به این شبهات و معرفی رهبر است.

آیت‌الله جنتی تأکید کرد: من معتقدم مقام معظم رهبری پا جای پای امام گذاشته‌اند و با آن قدرت، شجاعت و تدبیر در مقابل همه دشمنان داخلی و خارجی ایستاده‌اند و خدا نیز به ایشان کمک کرده است و بخشی از کمک خدا نیز توسط مردم است، لذا امیدواریم خداوند به ایشان طول عمر، عزت، قدرت و شوکت روزافزون بدهد.
این انتخابات اما با واکنش هایی از سوی چهره های سیاسی و رسانه های داخلی و خارجی همراه بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اولین واکنش به انتخابات هیات رئیسه خبرگان دوره پنجم گفت: انتخابات در فضایی آرام، سریع و بدون هیچ گونه مشاجره برگزار شد. ترکیب هیئت رئیسه نیز خیلی خوب است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی اعلام کرد درمجلس خبرگان در واقع مردم سالاری دینی به معنای واقعی کلمه تبلور پیدا می کند اولاً همه نمایندگان منتخب مردم هستند ثانیاً همه آنها فقهای شایسته ای هستند، فقهای شورای نگهبان آنان را تأیید کرده اند.

روحانی اظهار امیدواری کرد که مجلس خبرگان پنجم در ادای وظایفش و در کمیسیون هایی که پیش رو دارد در فعال کردن کمیسیون ها فعال تر باشد و مردم هم با استقرار مجلس پنجم خبرگان از آینده‌ خود مطمئن باشند.
آیت الله دری نجف آبادی نیز در این رابطه گفت: نتیجه انتخابات هیات رئیسه خبرگان از قبل قابل پیش‌بینی بود. چرا که در شرایط کلی این مجلس تحول خاصی ایجاد نشده است. اعضاي مجلس خبرگان تعهدی به مردم، انقلاب و نظام دارند که در همه دوره‌ها سعی کرده‌اند به عهد خود پایبند باشند.

همچنین احمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در حاشیه اجلاس خبرگان رهبری، اظهار داشت: فقهایی در مجلس خبرگان تصمیم‌گیر هستند که منتخب مردم‌اند و در واقع مردم‌سالاری دینی در مجلس خبرگان رهبری تبلور پیدا می‌کند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: بنابراین شاید بتوان گفت که این مسئله در دنیا کم‌نظیر است که در مجلسی 88 نفر مجتهد یا قریب‌الاجتهاد با رأی مردم انتخاب شوند، از این رو بیش‌تر از این می‌توان از ظرفیت مجلس خبرگان بهره برد.
اما علاوه بر چهره های سیاسی، رسانه های داخلی و خارجی نیز نسبت به این انتخاب واکنش های متفاوتی داشتند. رویترز در گزارشی اعلام کرد احمد جنتی یکی از منتقدان صریح حسن روحانی رئیس جمهور ایران است، کسی که تلاش هایش در جهت پایان دادن به انزوای بین المللی ایران با عادی سازی روابط تهران با غرب است.

در این گزارش آمده است جنتی به دلیل اظهارات ضدغربی اش شناخته می شود، وی یک مرتبه غرب را به ایجاد القاعده متهم کرد و نیروهای آمریکایی در عراق را گرگ های خونخوار نامید.

وطن امروز نیز در گزارشی به انتخابات آیت الله جنتی به عنوان رئیس مجلس خبرگان پرداخته و با تیتر تکرار کنید جنتی اعلام کرده است رای قاطع خبرگان ملت به ریاست آیت الله جنتی واقعیت ها درباره  نتایج انتخابات 7 اسفند را نشان داد.

روزنامه کیهان نیز در گزارشی اعلام کرده است با انتخاب برگزیدگان ملت، خار چشم انگلیس رئیس مجلس خبرگان شد.

همچنین روزنامه قانون در گزارشی به رتبه شانزدهم آیت الله جنتی در انتخابات مجلس خبرگان در 7 اسفند اشاره کرده و با تیتر آخر اول ریاست آیت الله جنتی را در مجلس خبرگان پوشش داده است.

*نامه نیوز
نظرات بینندگان