arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۱ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

زمینه های چند برابر شدن مبادلات تجاری ایران و روسیه وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب، حسن مرتجی دبیر همایش تجاری ایران و روسیه گفت: با توجه به علاقه تجار روسی به همکاری گسترده در حوزه های مختلف با همتایان ایرانی و مشارکت در طرح اقتصادی گفت: زمینه های فراوانی برای چند برابر شدن ارزش مبادلات دو کشور از حدود سالانه دو میلیارد دلار کنونی تا 10 میلیارد دلار در آینده نزدیک وجود دارد.

دبیر همایش تجاری ایران و روسیه امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار در مسکو اظهار کرد: برگزاری همایش تجاری با حضور بیش از 250 فعال اقتصادی روسیه و 40 نفر از از ایران، بیانگر فرصت های موجود برای بهره برداری از امکانات دو کشور هم مرز با بازارهای گسترده است.
وی افزود: شرکت کنندگان در همایش این پیش بینی را داشتند که در شرایط کنونی روسیه و دوران پساتحریم ایران، همکاری های بازرگانی رونق می یابد و محافل تجاری دو کشور باید در توسعه آن نقشی فعال برعهده داشته باشند.

مرتجی همچنین با اشاره به حضور هشت رییس اتاق بازرگانی مناطق جنوبی روسیه در نشست دو روزه با بازرگانان ایرانی در هتل رادیسون مسکو، گفت: هدف بعدی در روابط دو کشور باید توسعه عملیاتی روابط بین تجار ایران و روسیه و همچنین گسترش همکاری ها به صورت تخصصی باشد.
مرتجی افزود: انتظار می رود با توجه به علاقه مندی دوجانبه بین بخش های خصوصی و همراهی دولتی، سطح همکاری های تجاری میان ایران و روسیه در آینده گسترش بسیاری پیدا کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون برای افزایش سهم در بازار روسیه فرصت‌های زیادی برای بازرگانان ایرانی فراهم شده است، تاکید کرد: مسکو برای واردات از ایران امتیاز زیادی از جمله تخفیف 25 درصدی در هزینه‌های گمرکی قائل شده است و افزون بر این، پایین ‌بودن مخارج حمل ‌و نقل، صادرات به همسایه شمالی را مقرون به صرفه کرده است، زیرا ارزان‌ترین هزینه در این بخش مربوط به مقصد فدراسیون روسیه است که از طریق بندر انزلی به بندر آستراخان انجام می‌شود.

مرتجی همجنین حضور در بازار روسیه را نفوذ به بازار کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) دانست و یادآور شد: روسیه در مرکز یک بازار 282 میلیون نفری متشکل از 11 کشور مستقل مشترک‌المنافع قرار دارد که اتباع آن بدون اخذ روادید برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به بازار روسیه تردد دارند و به همین دلیل حضور در بازار این کشور، نفوذ در بازار همسود را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به برنامه همکاری های بازرگانی ایران و روسیه نیز یادآوری کرد: در ماه نوامبر در آستراخان نمایشگاه ایران پروژه را برگزار می کنیم و در ماه اکتبر نیز همایش تجاری ایران و روسیه در مسکو برگزار خواهد شد.
در همایش دو روزه مسکو که امروز (چهارشنبه) پایان یافت، شناخت بیشتر از توانمندی های بخش های مختلف تولیدی و امکانات ایران و روسیه در تامین نیازهای متقابل و همچنین معرفی فرصت های بیشتر همکاری بررسی شد.

«همکاری های تجاری دو کشور: دشواری ها و چشم اندازها»، «نقش و جایگاه اقتصاد و بازار روسیه در جامعه همسود»، «شناسایی و بررسی نیازهای بازار روسیه»، «ویژگی بازار مصرف، ذائقه، سلیقه سنجی، نیازها و رفتار مصرف کنندگان و خریداران روسی» و «شیوه های تبلیغات و ایجاد برند در روسیه» نیز موضوع های تخصصی این نشست بود.

در این همایش که توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ،شرکت بازرگانی بین المللی پارس پگاه تجارت و کنسرسیوم اتاق های صنایع و بازرگانی روسیه برگزار شد، مدیران برخی موسسات اقتصادی دو کشور از جمله بانک کشاورزی و اتحادیه تجاری و صنعتی روسیه شرکت داشتند
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان