arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

حداد عادل: امروزه حجاب در جهان پرچم مسلمانی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس فرهنگستان زبان و ادبیات‎فارسی گفت: امروزه در جهان و ایران حجاب پرچم مسلمانی است و هیچ نمادی به اندازه حجاب گویای این هویت اسلامی نیست.

به گزارش انتخاب، غلامعلی حداد عادل در همایش ملی «قیام گوهرشاد» که ظهر امروز 21 تیرماه در محل تالار شهر شهرداری مشهد برگزار شد، با بیان این که موضوع حجاب یک مساله دینی و ملی است که کمتر مساله‌ای دارای این چنین ابعاد و جوانب مهم و مختلف است، اظهار کرد: قیام گوهرشاد، حماسه دینی و ملی مردم این سرزمین، در واقع حماسه بزرگ و تاریخی است که جلوه درخشان و دفاع مظلومانه را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: توجه به مساله گوهرشاد و زنده کردن آن فاجعه بایسته و شایسته است که متاسفانه به تاخیر افتاده‌است، اگر قبل از انقلاب به اسناد و مدارک این واقعه اهتمام نکردیم اما از اوایل انقلاب بایستی به این واقعه می‌پرداختیم که البته اقداماتی نیز در این خصوص به انجام رسیده اما در حد این موضوع مهم نبوده‌ است.

حدادعادل تصریح کرد: استفاده از ظرفیت واقعه مسجد گوهرشاد، مسئله تاریخی محض نیست و باید برای آگاهی نسل جوان تبیین شود چرا که نشان دادن ماهیت حکومت پهلوی امری ضروری است.در واقع یک توطئه سکوت در این سال‌ها در مقابل این واقعه در پیش گرفته شده‌ است و در حال حاضر هم  عده‌ای مایل هستند، این سکوت ادامه پیدا کند که باید آن را بشکنیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات‎فارسی افزود: این همایش‌ها آغاز راه برای درک صحیح، ‌جامع و راهگشا برای امروز و فردای کشورمان است و نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که همواره باید از خود پرسید چرا دشمنان این ملت تا این اندازه با حجاب مخالفت دارند.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این افراد با توجه به مظاهر تجدد و تمدن اسلام، به کشف حجاب اقدام کردند و در واقع بایستی گفت این افراد چرا مایل نیستند حجاب را به عنوان لباس و سنت ملی بپذیرند.

وی اضافه کرد: آن زمان که ملی‌گرایان دم از سنت‌های ملی می‌زنند و سراغ امور جزئی می‌روند و آنان را جلوه می‌دهند، بایستی بپذیرند که حجاب نه به عنوان فریضه دینی بلکه یک لباس سنتی است ولی نمی‌توانند آن را تحمل کنند، در واقع  آنها می‌دانند که با بی‌حجابی بنیان خانواده‌ها سست می‌شود که در ادامه ریشه دین را بر می‌اندازد.

حدادعادل گفت: مسلم است که آموزش و تربیت دینی از بنیان خانواده آغاز می‌شود که تضعیف بنیان خانواده تضعیف دین را هم به دنبال خواهند داشت و آنچه تیشه به ریشه خانواده می‌زند، برهنگی و بی‌حجابی است، همان طور که وب‌گاهی در آمریکا بدهی‌های این کشور را نشان می‌دهد، وب‌گاهی نیز وجود دارد که هرساله درصدی از آمار فرزندان رها شده و بدون پدر و مادر که نتیجه ویرانی خانواده است را منعکس می‌کند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات‎فارسی عنوان کرد: می‌توان به این نکته اشاره کرد که برخی کتاب‌ها، مجلات، صداسیما و ...، رضاشاه را به عنوان یک قهرمان تجدد در ایران معرفی می‌کنند و تنها نوسازی ارتش ایران، تاسیس دانشگاه،  ساختن راه و شهرسازی را مطرح می‌کنند و از فجایع رضاخانی صحبتی به میان نمی‌آورند، همچنان که سعی می‌شود نقش  انگلستان را در روی کار آمدن رضاشاه بپوشانند و او را مظهر تجدد و پیشرفت معرفی کنند.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همه این‌ها تعارض‌هایی است که این افراد مایل نیستند به آن بپردازند،  آنچه مهم تلقی می‌شود، سکوت روشنفکرانی است که پشتیبان دولت پهلوی بودند و یا اتاق فکر فرهنگی رضاخان را اداره می‌کردند و در مسئله کشف حجاب در واقعه گوهرشاد سکوت کردند و نه در 21 تیر ماه 1314 و نه بعد از آن از مردم دفاع نکردند.

حدادعادل اضافه کرد: می‌توان گفت، هیچ روشنفکری را سراغ ندارم که قلم به دست گرفته باشد و بپرسد به چه جرمی مردم را در خانه خدا محاصره کردند  و مسلسل را رو به آن‌ها گشودند و جنازه آنها را زنده و مرده به ناکجا آباد بردند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات‎فارسی عنوان کرد: با توجه به اینکه تعداد مجروحان این حادثه بیشتر از تعداد کشته‌شدگان بود،اما تا جایی که خوانده‌ام، به خاطر ندارم یک پزشک خاطره‌ای از فاجعه گوهرشاد را نقل کرده باشد و اسناد آن در بیمارستان‌های مشهد  موجود باشد، این چنین بی‌رحمی که در تاریخ محاصر کمتر نظیر داشته باشد در این شهر اتفاق افتاده و کسی آن را پیگیری نکرده است.

وی اظهار کرد: کسانی که در باب زبان فارسی، نمی‌توانستند لغات عربی متداولی که حافظ و سعدی در اشعار خود به کار می‌بردند را تحمل کنند، چگونه زمانی‌که صحبت از لباس ملی می‌شود، ملیت از یادشان می‌رود و در مقابل دم از دموکراسی می‌زنند در مقابل این قضیه سکوت می‌کنند.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فروغی قافله‌سالار روشنفکران ایران و جزو کسانی بود که اتاق فکر فرهنگ پهلوی را هدایت می‌کرد، خود قربانی همین واقعه شد، روشنفکرانی که رضاشاه را بر سر کار آوردند نیز قربانی بی‌رحمی‌های او شدند.

حدادعادل با بیان اینکه در تبلیغاتی که برای کشف حجاب می‌شد آن طور وانمود می‌کردند که اگر ایرانی می‌خواهد به پیشرفت تمدن اروپا برسند، زن ایرانی بایستی مانند زن اروپایی لباس بپوشد گفت: ابتدا تا آنجا که ممکن بود وضع جامعه ایران را سیاه و با نور افکنی وضعیت جامعه اروپا را به روشنی نشان دادند که انگیزه‌ای برای کشف حجاب ایجاد شود، به نحوی که یک شخصیت مطلوب از زن اروپایی ترسیم و زن ایرانی مجبور شود که شبیه به اروپاییان باشد، اما تغییر در ظاهر نتوانست تمدن اروپا مانند ملیت، مانند آزادی فکر، فرهنگ، علم و دانش به ایران وارد کند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات‎فارسی عنوان کرد: بهترین راه مقابله با بی‌حجابی وجود زنانی است که همه محاسن و وعده‌های داده شده و محقق نشده را با حجاب خود پاسخ می‌دهند، مقید به حجاب و مدافع آن هستند، همانطور که امروزه در دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید محجبه با سطح بالایی از علم و دانش حضور دارند.

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم این است که نباید این کار را تمام شده بدانیم و تقاضا دارم موضوع مهم گوهرشاد که عاشورای واقعی کشف حجاب است، محدود به یک همایش نشود؛ چرا که این اقدامات، آغاز راه و تنها در حکم گردآوری مقدمات اسناد و مدارک است.

وی گفت: این‌گونه فعالیت‌های تحقیقی باید ادامه داشته باشد و منجر به ساخت مستند، فیلم‌سازی و فعالیت‌های هنری گوناگون برای نسل آینده شود، چرا که در حال حاضر، دشمن از بی‌خبری نسل حاضر نسبت به فجایع پهلوی برای تطهیر چهره این حکومت استفاده می‌کند.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان