arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۵

هشدار دیده بان حقوق بشر به کنیا نسبت به بازداشت و شکنجه مردم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه از نیروهای امنیتی کنیا به علت بازداشت غیر قانونی افراد و اقدامات و شکنجه و آزار مردم در مناطق شمال شرقی این کشور انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از  خبرگزاری فرانسه از نایروبی، دیده بان حقوق بشر برای دومین بار در ماه جاری، از عملکرد نیروهای امنیتی کنیا در برخورد با ساکنان مناطق شمال شرقی این کشور که بیشتر مسلمان هستند، انتقاد کرد.

این سازمان نیروهای امنیتی کنیا را متهم کرد که ساکنان این مناطق را به اتهام رابطه داشتن با گروه تروریستی الشباب بازداشت و بطور فراقانونی شکنجه و اعدام می کند.

بر اساس این گزارش، پیشتر نیز دیده بان حقوق بشر در گزارش خود با مستند کردن 34 مورد 'سربه نیست کردن ' و 11 مورد 'کشتار فراقضایی' طی دو سال در مناطق گاریسا، ماندرا و وجیر در شمال شرقی کنیا، نیروهای امنیتی این کشور را به قتل و آدم ربایی تحت عنوان مبارزه با تروریسم متهم کرد.
این گزارش می افزاید، مردم در شمال شرقی کنیا باید در مقابل حمله های الشباب محافظت بشوند، نه آن که بیش از قبل مورد بدرفتاری مقام های کنیایی قرار بگیرند.
'کن راث' مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر گفت: اسنادی که جمع آوری شده قطره ای از دریای بدرفتاری نهادهای امنیتی کنیا است.

این گزارش تشریح می کند که مردم کنیا توسط نظامیان نقاب زده که خود را معرفی نمی کنند از خانه هایشان بیرون کشیده می شوند و حتی گاهی پیش از آن که با خودروهای دولتی منتقل شوند، مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.

بر اساس این گزارش، برخی از افراد ناپدید شده در بازداشت پلیس یا ارتش دیده شده اند؛ هیچ یک از این افراد تفهیم اتهام نشده و یا خانواده هایشان از مکان نگه داری آن ها اطلاعی ندارند.
راث افزود: بازداشت مردم و عدم اطلاع رسانی از محل نگه داری آن ها جرمی بزرگ است و تنها نتیجه ای که به همراه دارد، افزایش ترس و بی اعتمادی به نیروهای امنیتی است.

پلیس ضد تروریسم کنیا متهم است که معمولا به جای بازداشت مظنونان، به ارعاب و تهدید و یا کشتار آن ها متوسل می شود؛ اقدامی که محققان حقوق بشر و کارشناسان به کرات درباره تبعات آن هشدار داده اند.

نیروهای امنیتی مستقر در شمال شرقی کنیا شامل نهادهای متعدد امنیتی این کشور است.
بر اساس گزارش مذکور، همه این نیروها متهم به قتل و آدم ربایی اقلیت های قومی سومالیایی تبار هستند. بیشتر قربانیان بین 20 تا 40 سال سن دارند.

کنیا از زمان اعزام نیرو به سومالی در سال 2011، صحنه حمله های تروریستی متعدد توسط گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده بوده است؛ از جمله مهم ترین این حمله ها می توان به قتل عام مرکز خرید وست گیت در سال 2013 و کشتار دانشجویان دانشگاه گاریسا در سال 2015 اشاره کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان