arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۵

ترامپ: اولویتم جنگ با داعش است نه اسد/ برای اردوغان اعتبار زیادی قائلم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد جمهوری خواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آتی در مصاحبه‌ای تاکید کرد: داعش خطری بزرگ برای آمریکا است و بشار اسد اولویت کمتری نسبت به شبه نظامیان داعش دارد.
 
به گزارش انتخاب، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آتی در مصاحبه با نیویورک تایمز ایده جدید خود را درباره بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مطرح کرد که پیشتر کاخ سفید هم به همان نتیجه رسیده بود.
 
ترامپ مدعی شد: "اسد مرد بدی است و مرتکب کارهای وحشتناکی شده است اما شبه نظامیان داعش تهدید به مراتب بیشتری برای ایالات متحده آمریکا دارند. لذا برکناری اسد نسبت به جنگ با داعش از الویت کمتری برای ما برخوردار است.
 
وی متعهد شد که در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا مبارزه با تروریسم را به جای برکناری اسد از قدرت اولویت قرار دهد.
 
دونالد ترامپ همچنین گفت که اگر به عنوان رئیس جمهوری آتی آمریکا انتخاب شود روی ترکیه یا هر متحد خودکامه دیگری درباره پاکسازی‌های دشمنان سیاسی و یا سرکوب آزادی‌های مدنی فشاری وارد نمی‌کند.
 
 به گفته او ایالات متحده باید پیش از آنکه برای تغییر رفتار سایر کشورها اقدام کند "آشوب خودش را درست کند."
 
ترامپ گفت: گمان نمی‌کنم که باید برای دیگران خطابه کنیم. نگاه کنیم چه اتفاقی در کشور خودمان در حال وقوع است. ببینید که چطور مردم ما عمدا به سمت نیروهای پلیس تیراندازی می‌کنند.
 
او همچنین در جریان مصاحبه‌اش، تعهد نسبت به دفاع اتوماتیک از متحدان ناتو در صورت وقوع حمله را زیر سوال برد و گفت که اول به مشارکت آن کشورها در ائتلاف ناتو نگاهی خواهد انداخت. به عنوان مثال او در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های روسیه علیه کشورهای کوچک حوزه بالتیک گفت: اگر روسیه به آنها حمله کند اول از همه این مساله را بررسی می‌کنم که آیا آن کشورها مسئولیت‌های خود را به صورت کامل در قبال ما انجام داده‌اند یا خیر. اگر آنها به وظایفشان کاملا عمل کرده باشند پاسخ ما آری است.
 
دونالد ترامپ جمهوری خواه همچنین در سخنانش با اشاره به ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور را ستود و گفت: اعتبار زیادی برای او قائل هستم. برخی می‌گویند که کودتای ترکیه برنامه‌ریزی شده بود اما من این طور فکر نمی‌کنم.
 
ترامپ در پاسخ به این سوال که" آیا اردوغان از کودتا برای پاکسازی دشمنان سیاسی خود سوء استفاده می‌کند یا خیر"، از رهبر ترکیه نخواست که قوانین را رعایت کرده و یا به استانداردهای غربی درباره عدالت پایبند باشد و گفت: زمانی که جهان می‌بیند که "آمریکا چقدر بد است" و ما داریم همچنان درباره آزادی‌های مدنی صحبت می‌کنیم، گمان نمی‌کنم که پیام‌رسان خوبی باشیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان