arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰

باهنز: تحقیق و تفحص از سایپا به منظور کشف حقیقت// عده‌ای می‌خواهند اموال مردم را به افراد خاصی بدهند

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح تحقیق وتفحص از نحوه واگذاری سهام سایپا تاکید کرد: تحقیق و تفحص از سایپا به منظور کشف حقیقت صورت می‌گیرد و قصد مجلس قضاوت درباره عملکرد سایپا نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح تحقیق وتفحص از نحوه واگذاری سهام سایپا تاکید کرد: تحقیق و تفحص از سایپا به منظور کشف حقیقت صورت می‌گیرد و قصد مجلس قضاوت درباره عملکرد سایپا نیست.

به گزارش انتخاب،  "محمدرضا باهنر" در جلسه علنی امروز یکشنبه - ۲۲ خرداد - مجلس شورای اسلامی در واکنش به طرح موضوع تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام سایپا، گفت: قصد و غرض سوئی در اجرای طرح تحقیق و تفحص وجود ندارد و این تحقیق و تفحص، اذنی برای کشف کیفیت واقعی واگذاری سهام سایپا است.

باهنر افزود: تحقیق و تفحص از سایپا در راستای قضاوت در مورد عملکرد سایپا صورت نمی‌گیرد و هدف، کشف حقیقت است.

عده‌ای می‌خواهند اموال مردم را به افراد خاصی بدهند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر این که افراد موثری از جریان انحرافی، در درون دولت قصد سوء استفاده دارند، تحقیق وتفحص از نحوه واگذاری سهام شرکت سایپا را راهی برای جلوگیری از پایمال شدن حق مردم و حراج بیت المال عنوان کرد.

نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز مجلس ـ یکشنبه ۲۲ خرداد ـ به نمایندگی از طراحان تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام سایپا در تشریح محورهای این تحقیق، اظهار کرد: سیاست های اصل ۴۴ و با تاکیدهای مقام معظم رهبری برای کوتاه شدن دست دولت از اقتصاد کشور ابلاغ شد تا دولت تنها به سیاست گذاری، نظارت و حمایت بپرداز.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که برخلاف این سیاست ها همچنان سایه دولت بر سایپا  خیمه زده است و افراد موثری از جریان انحرافی داخل دولت می خواهند سوءاستفاده کنند.

این نماینده مجلس هشتم، به اسامی سایر نمایندگانی که خواستار این تحقیق و تفحص هستند اشاره کرد و گفت: آقایان علیرضا محجوب، حمیدرضا کاتوزیان، حسین نجابت، الیاس نادران، روح الله حسینیان نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان، جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه، جمشید انصاری نماینده مردم زنجان و عبدالله کعبی جزو کسانی هستند که این تحقیق و تفحص را در ۴ بند تدوین کردند.

نایب رئیس فراکسیون کارگری در مجلس، افزود: نخست آنکه در اجرای سیاست های اصل ۴۴ و تاکیدهای مقام معظم رهبری شرایط واگذاری سهام در این شرکت مورد سوال است، دوم نحوه واگذاری و جابجایی و خرید سهام از شرکت های سهام دار و حضور برخی مجموعه های اقتصادی جدید در این واگذاری جای سوال دارد.

این عضوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دیگر موارد تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام سایپا اشاره کرد و گفت: نقش مدیرعامل و هیات مدیره و جابجایی افراد در این واگذاری دارای ابهام است و چهارم منابع مالی و پول های جابجا شده در این واگذاری نامشخص و مورد سوال است.

قاضی پور مشکل اصلی در واگذاری سهام سایپا را برای مجموعه خاصی و از نوع تبانی عنوان کرد و ادامه داد: آنها سعی کردند که صورت ظاهری این واگذاری قانونی، به دور از شائبه و حاشیه ها باشد؛ اما اطلاعاتی از داخل مجموعه به دست آمد که نشان داد که تبانی صورت گرفته است.

وی با بیان این که باید به سوال های زیادی در این تحقیق و تفحص پاسخ داده شود، گفت: بخش عمده سهام از سوی تعاونی کارکنان سایپا خریداری شده است و سوال این است که این پولی که برای خرید هزینه شده از کجا آمده است و اگر این پول از سوی مدیریت سایپا به عنوان وام یا هر عنوان دیگری داده شده است چه کسی یا کسانی این تصمیم را گرفتند.

 

 آیا کارکنان را مجبور به خرید سهام نکرده اند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: آیا این تصمیم از سوی مدیریت گرفته شده یا کارکنان مجبور شدند این پول را صرف خرید سهام هزینه کنند و آیا شرط پرداخت وام به کارکنان خرید سهام نبوده است؟

عضو فراکسیون موتلفه مجلس با تاکید بر این که مدیریت تعاونی کارکنان سایپا چه کسانی هستند، گفت: آنها از سوی چه کسی منصوب شده اند و مدیریت سایپا آیا خودش به آنها حکم داده است.

وی تصریح کرد: مگر می شود، مدیر شرکت، مدیر تعاونی را منصوب کند، بعد مدیر تعاونی پس از خرید سهام، اختیارات تعاونی را به مدیریت واگذار کند؟ و این جای تعجب است.

قاضی پور با بیان این که تبانی و کنترل آشکاری در این شرکت صورت گرفته است، افزود: تبانی و کنترل در تمامی این موارد خودنمایی می کند و در تحقیق و تفحص لازم است که به این ابهام پاسخ داده شود، علاوه بر این موارد نقش برخی از شرکتهای خصوصی و اعمال نظر و نفوذ آنها در این معامله باید مشخص شود.

به گفته این نماینده مجلس هشتم، شورای رقابت، کمیسیون اصل ۹۰ و اصل ۴۴ این موضوع را به طور دقیق بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که در این واگذاریها ابهام وجود دارد.

وی تحقیق و تفحص را جزو وظایف نمایندگان در برابر حفظ حقوق مردم برشمرد و تاکید کرد: باید مشخص شود که سایپا چرا هر چه می خواهد می کند و از وزیر صنایع وقت نیز تبعیت نمی کند، باید روشن شود که این ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار از کدام حساب دولتی آمده است و چه کسانی می خواهند اموال مردم و بیت المال را به افراد خاصی بدهند.

قاضی پور اظهار کرد: برخی تصور می کنند نمایندگان در سال چهارم نمایندگی فقط به فکر تبلیغات هستند، اما ما قسم خوردیم که از مواضع و وظایف خود کوتاه نیاییم.



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
AUSTRIA
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
0
کین اون عده ای؟ کی میخواد بگیره اون عده ای؟ چرا شفاف صحبت نمی کنی؟ تو سیاستمداری یا مولانا؟ تا کی این زبان رمزی؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۲
0
0
دست از اين بازي كردن با ذهن مردم برداريد حناي شماها ديگه رنگي نداره سايپا رو حصوصي كردند و سندش رو هم 6 قبضه كردند يادتون افتاده اسمش رو خصوصي بزاريد اين شركت كجاش خصوصيه هين قبول كردن اين موضوعات بي تدبيري شمارو مي رسونه حالادنبال اين افتاديد ببينيد كه كي پول بيت المال - چه كلمه فراموش شده اي جاي شهدا و رفتگان و امام بخير - را مي خواد ببره
طرف يه شبه ميشه مدير عامل گروه
هممون سركاريم نه حالاتازه يادتون افتاده به مرد مي كه به شما راي دادند بدهكاريد .
واقعا اين مردم نجيبند و صبور
خدا عاقبت هممون رو ختم بخير كنه
راستي دوست عزيزمون هم درست مي گن شما شاعري پر رمز و راز هستيد .
عبداله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
0
0
اقاي جريان انحرافي كل مديران شركتهاي درجه يك تا درجه 6سايپا را عوض كرده داره سهام شركت سرمايه گذاري سايپااز شركت سرمايه گذاري كاركنان سايپا به ظاهر واگذار مي كنه كه شكل كار بشه خصوصي درضمن درمصوبات جديد گروه سايپا نيز 10برابر حقوق كاركنان به عنوان وام كسر طي 5سال جهت خريد سهام شركت سرمايه گذاري پرداخت مي شود تعداد كاركنان گروه سايپا حدود 36000نفر مي باشد كه اين پول از محل سرمايه سهامدار قبلي جهت خارج كردنش استفاده شده تا خواسته هاي خود را عملي نمايد .وعده ايي كه داده شده ثروتمند شدن كارگران است نه پولدار شدن انها؟
نظرات بینندگان