arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

2 چالش تازه دونالد ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به روز برگزاری نزدیک می شود اما «دونالد ترامپ» نامزد نهایی حزب جمهوریخواه هنوز نتوانسته حمایت بیشینه هم حزبی هایش را کسب کند. نامه 50 تن از مقام های سیاسی و امنیتی پیشین آمریکا از حزب جمهوریخواه مبنی بر صلاحیت نداشتن ترامپ و ورود نامزدهای دیگر به گود رقابت های انتخاباتی، بر چالش های پیش روی پیروزی وی افزوده است.

نزدیک به سه ماه تا هشتم نوامبر (هجدهم آبان) و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است. تاکنون نامزدهای نهایی 2 حزب اصلی این کشور مشخص شده اند. در حزب دموکرات «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه پیشین و در جبهه جمهوریخواه ترامپ سرمایه دار جنجال ساز به مرحله نهایی راه یافته اند تا در جدال با یکدیگر تکلیف پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری این کشور را مشخص کنند.

در حزب دموکرات، اجماعی در حمایت از کلینتون شکل گرفته است اما در اردوگاه جمهوریخواهان وضعیتی وارونه را شاهدیم و شخصیت های برجسته و رهبران هر 2 حزب بر ترامپ و سخنان ستیزه جویانه اش می تازند.

چندی پیش، «برنی سندرز» رقیب کلینتون در انتخابات درون حزبی دموکرات ها، ترامپ را بدترین نامزد جمهوریخواه تاریخ معاصر آمریکا خواند و «باراک اوباما» رییس جمهوری این کشور هم ترامپ را شایسته ریاست جمهوری ندانست و این پرسش را مطرح کرد که چرا جمهوریخواهان همچنان از نامزدی او حمایت می کنند؟!

** جایگاه متزلزل ترامپ در اردوگاه جمهوریخواهان

بیشتر چهره های سیاسی جمهوریخواه از نامزدی ترامپ حمایت نمی کنند و این موضوع را می توان به وضوح در موضع گیری های رهبران این حزب مشاهده کرد.

هجدهم مرداد ماه امسال، 50 تن از مقام های سیاسی و امنیتی آمریکا از حزب جمهوریخواه در نامه ای سرگشاده صلاحیت ترامپ را زیر سوال بردند؛ نامه ای که روزنامه «نیویورک تایمز» آن را به چاپ رساند و بزرگترین شکاف را میان جمهوریخواهان به نمایش گذاشت. 

در بین امضاکنندگان این نامه، نام شخصیت هایی چون «مایکل هیدن» رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، «جان نگروپونته» رییس سابق اطلاعات ملی و معاون پیشین وزارت امور خارجه، «اریک ادلمان» مشاور امنیت ملی و «دیک چنی» معاون «جورج دبلیو بوش» رییس جمهوری قبلی آمریکا به چشم می خورد؛ چهره هایی که می توان آنان را اعضای هسته مرکزی تصمیم گیری های سیاسی و امنیتی آمریکا طی سال های گذشته به حساب آورد. همچنین، نام شخصیت های برجسته دیگری همچون «تام ریج» و «مایکل چرتوف» 2 وزیر امنیت داخلی آمریکا در زمان زمامداری جورج بوش پسر و «روبرت زوئلیک» رییس پیشین بانک جهانی و معاون وزیر امور خارجه در میان امضاکنندگان نامه خودنمایی می کند.

این چهره های سرشناس دوره ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» تا بوش پسر اعلام کردند ترامپ از شایستگی و تجربه لازم برای بر عهده گرفتن سمت رییس جمهوری برخوردار نیست و رای خود را به نفع وی به صندوق نخواهند انداخت. همچنین آنان در این نامه به صراحت بیان کرده اند که ترامپ در صورت کسب مقام ریاست جمهوری، خطرناک و یک تهدید بزرگ برای امنیت ملی آمریکا است. در برابر، نامزد نهایی حزب جمهوریخواه چهره های یاد شده را باعث و عامل وضعیت نابسامانی های امروز جهان معرفی کرد.

مخالفت ها با ترامپ محدود به نگارش این نامه سرگشاده نبوده است. دوشنبه این هفته «سوزان کولینز» سناتور جمهوریخواه ایالت «مین» اعلام کرد که به هیچ یک از نامزدهای 2 حزب اصلی آمریکا رای نخواهد داد. در کنار او افراد دیگری همچون «بن ساس» سناتور ایالت نبراسکا، «لیندسی گراهام» سناتور کارولینای شمالی و «جف فلیک» سناتور آریزونا که همگی از اعضای حزب جمهوریخواه به حساب می آیند، از لزوم رای ندادن به ترامپ سخن گفته اند. 

سناتورها و مقام های بلندمرتبه جمهوریخواهی که از آنان یاد شد، اعلام کرده اند که به ترامپ رای نمی دهند اما تامل برانگیزتر این که شماری از اعضای این حزب بیان داشته اند به نفع نامزد دموکرات رای خود را به صندوق می اندازند. «ریچارد هانا» نماینده جمهوریخواه اهل نیویورک، «مارگارت کاشینگ ویتمن» از حامیان مالی مشهور جمهوریخواهان، «سالی برادشاو» مشاور پیشین جب بوش، «هنری پالسون» وزیر دارایی جرج دبلیو بوش، «ریچارد آرمیتاژ» معاون وزیر امور خارجه دبلیو بوش، «لزلی وستین» دستیار دبلیو بوش، «برنت اسکوکرافت» مشاور سه رییس جمهوری جمهوریخواه آمریکا و «دوگ التمز» از کارمندان نزدیک «رونالد ریگان» چهلمین رییس جمهوری آمریکا در این دسته جای می گیرند.

در مورد نامه سرگشاده اخیر اما «دیوید سانگر» نویسنده نیویورک تایمز آن را نشانه شکاف بارز میان اعضای حزب جمهوریخواه دانسته و تاکید کرده است: اگر ترامپ بتواند به کاخ سفید راه پیدا کند در کسب هویت حزبی برای خود با مشکل رو به رو خواهد بود و البته این تنها مشکل ترامپ نخواهد بود. 

سانگر در ادامه آورد: جمهوریخواهانی که وی آنان را تقبیح و متهم می کند همگی افرادی هستند که در امور اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و راهبردی تجربه فراوانی دارند و این در حالی است که مشاوران و نزدیکان ترامپ نسبت به آن افراد تجربه بسیار کمی دارند.

نیویورک تایمز در سرمقاله یکی از شماره های خردادماه خود نیز به این موضوع پرداخت و نوشت: ترامپ تا این لحظه فقط تهدیدی علیه حزب جمهوریخواه بود اما او هفته گذشته با سخنرانیش در کنوانسیون حزب جمهوریخواه ثابت کرد که معضلی است برای کل ملت؛ معضلی که ملت آمریکا باید با آن برخورد و بر آن غلبه کند. ...این غول املاک و مستغلات به طور مطلق از صلاحیتِ قرار گرفتن در مسند ریاست جمهوری برخوردار نیست. او نه از تجربه کافی برخوردار است نه رفتار و شخصیت و منش او به وی اجازه احراز یک چنین مسندی را می دهد.

** ورود نامزدهای مستقل به انتخابات؛ کاهنده شانس پیروزی ترامپ

افزایش انتقادها از ترامپ و واگرایی در میان اعضای حزب جمهوریخواه سبب شد تا همزمان با نامه 50 تن از سران این حزب، برخی افراد که مورد حمایت طیف محافظه کار جریان جمهوریخواه قرار دارند، وارد رقابت های انتخاباتی شوند؛ «اوان مک مولین» افسر پیشین سازمان اطلاعاتی آمریکا از جمله این نامزدهای تازه وارد است. 

برخی از تحلیلگران بر این باورند که حضور چنین افرادی در انتخابات، دستیابی به پیروزی را برای نامزد نهایی جمهوریخواهان سخت تر خواهد کرد. حتی اگر این افراد رای لازم را برای دستیابی به کرسی ریاست جمهوری به دست نیاورند اما می توانند موجب کاهش چشمگیر رای های ترامپ و در نتیجه شکست وی در رقابت انتخاباتی پیش رو شوند. 

گویی مک مولین نیز از ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی چنین هدفی را دنبال می کند. وی به تازگی در صفحه مجازی خود در سخنانی انتقادآمیز در خصوص ترامپ نوشت: ترامپ روی بدترین نگرانی های آمریکایی ها انگشت می گذارد، آن هم در زمانی که ما نیازمند اتحاد نه تفرقه هستیم. 

برخی گمانه زنی ها از حمایت های پشت پرده رهبران جمهوریخواه از این نامزد مستقل به عنوان جایگزینی برای ترامپ حکایت دارد. برخی، از حمایت «میت رامنی» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 از مک مولین سخن گفته اند. در همین ارتباط بود که چند روز پیش روزنامه انگلیسی «گاردین» درباره ورود این چهره جدید جمهوریخواه به رقابت های انتخاباتی نوشت: اوان مک مولین کارمند پیشین سازمان سیا که کمتر شناخته شده است به عنوان آلترناتیو (بدیل) برای ترامپ در نظر گرفته شده است.

افزون بر آنچه گفته شد، برخی ناظران می گویند رای شهروندان ایالت «یوتا» یعنی زادگاه مک مولین به این نامزد تعلق خواهد گرفت، ضمن آن که این احتمال وجود دارد ایالت های سنتی آمریکا هم به این نامزد تازه وارد تمایل نشان دهند. از آنجا که اقلیت های دینی و قومی– نژادی نیز از شعارهای ترامپ رضایت ندارند، رای دریافتی وی از این گروه ها و اقلیت ها ناچیز است. 

در چنین وضعیتی، ورود نامزدی نوظهور به رقابت های انتخاباتی که مورد حمایت جمهوریخواهان نیز باشد، کار را برای ترامپ دشوارتر خواهد کرد. همین مسایل باعث شده است تا در بیشتر نظرسنجی هایی که تاکنون صورت گرفته، کلینتون با پیشی گرفتن از ترامپ، شانس بیشتری برای ریاست جمهوری آینده آمریکا داشته باشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان