arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵

"جنگ میان چین و آمریکا می‌تواند برای هر دو نابود کننده باشد"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در گزارشی که برای ارتش آمریکا تهیه شده هشدار داده شده که جنگ میان آمریکا و چین برای هر دو کشور نابود کننده است و ممکن است اقتصاد جهان را نیز سرنگون کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اکسپرس، ارزیابی‌ها نشان می‌دهند اگر مناقشات قلمرویی منطقه‌ای با دقت تمام حل و فصل و رسیدگی نشوند، ممکن است جنگی بین این دو قدرت در بگیرد.

کارشناسان می‌گویند اگر درگیری‌ یک روز طول بکشد، آمریکا با تلفات کمی پیروز خواهد شد. اما اگر جنگ 10 سال ادامه یابد آنگاه آمریکا باید بهای سنگینی برای آن پرداخت کند.

دیوید گامپرت، مشاور اطلاعاتی اسبق باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در گزارشی برای شرکت «رند» سناریوهای تکان دهنده‌ای را برای جنگ و صلح جهانی مطرح کرد.

وی گفت: آمریکا امروز به لحاظ نظامی بر چین برتری دارد اما این کشور شرق آسیا به سرعت عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و نظامی‌اش را رفع می‌کند.

گامپرت می‌افزود: اگر جنگ در بگیرد، هر دو کشور نیرو، قدرت‌های فنی و صنعتی و پرسنل فراوانی برای مبارزه در حوزه‌های مختلف زمینی، دریایی، هوایی، فضایی و سایبری دارند. تا سال 2025 میلادی چین احتمالا نسبت به آمریکا مجهزتر می‌شود اما با وجود احتمال یک جنگ طولانی، مخرب و بی‌نتیجه، حتی آن زمان نیز نمی‌توان از کسب برتری نظامی چین مطمئن بود.

وی در این گزارش جدید تحت عنوان "جنگ با چین بررسی گزینه غیرقابل تصور" هشدار داد: جنگ با قصد قبلی میان آمریکا و چین امری کاملا غیرقابل تصور است اما نمی‌توان این خطر را که یک بحران بد اداره شده منجر به در گرفتن جنگ و دشمنی شود، نادیده گرفت. اگرچه هیچ یک از این کشورها خواهان جنگ نیستند اما ارتش‌هایشان برای جنگ برنامه‌ دارند. اگر امروز جنگی در بگیرد تلفات چین بسیار سنگین‌تر از تلفات آمریکا خواهد بود، همچنین خسارت به اقتصاد چین بیشتر از خسارت به اقتصاد آمریکا خواهد بود.

با این حال اگر جنگ طولانی شود کسب پیروزی از سوی آمریکا بسیار سخت خواهد بود.
نظرات بینندگان