arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۰

هشدار مقامات ژاپني درباره احتمال نشت دوباره آب آلوده به مواد راديواکتيو از نيروگاه فوکوشيما به دريا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقامات ژاپن اعلام کردند اگر مهندسان نتوانند نقص فنی سامانه جدید پاکسازی استخرهای حاوی آب آلوده به مواد رادیواکتیو را در نیروگاه فوکوشیما تعمیر کنند، ممکن است ظرف یک هفته آینده، آب آلوده بیشتری از نیروگاه وارد دریا شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" Entekhab.IR ، شرکت برق توکیو(تپکو) برای خنک کردن سه راکتور نیروگاه هسته ای فوکوشیما که زمین لرزه و سونامی یازدهم مارس موجب از کارافتادن سامانه های خنک کننده آن شد، از حجم زیادی آب استفاده می کند. اما این نیروگاه تقریباً دیگر جایی برای ذخیره این آب که آلوده به مواد رادیواکتیو است، ندارد.

هم اکنون حدود صد و ده هزار تن آب به شدت آلوده به مواد رادیواکتیو که برای پر کردن چهل استخر شنا کافی است، در نیروگاه فوکوشیما ذخیره و نگهداری می شود.

تپکو با کمک شرکت هسته ای فرانسوی آروا، شرکت آمریکایی کوریون و شرکتهای دیگر، به طور آزمایشی از سامانه ای استفاده می کند که بوسیله آن، آب آلوده به مواد رادیواکتیو پاکسازی می شود و دوباره برای خنک کردن راکتورها به کار می رود.

اما بنا بر اعلام تپکو، آب آلوده به مواد رادیواکتیو پنجشنبه از تاسیساتی که برای جذب سزیم به کار می رود، نشت کرد.

مسئولان این شرکت امیدوارند تجهیزات دیگری را به جای تجهیزات آسیب دیده نصب کنند و فرآیند پاکسازی آب آلوده به مواد رادیواکتیو را از پایان امروز آغاز کنند.

یکی از مقامات تپکو در جمع خبرنگاران گفت : ما هم اکنون مشغول کار بر روی سامانه آسیب دیده هستیم و بر اساس برنامه ریزی قبلی از امروز سامانه کار خود را از سر خواهد گرفت.

تپکو اعلام کرده است اگر این سامانه تعمیر نشود، نیروگاه تا بیستم ژوئن دیگر جایی برای ذخیره و نگهداری آبهای آلوده به مواد رادیواکتیو نخواهد داشت و در این صورت آب به دریا نشت خواهد کرد.

آغاز فصل بارش در ژاپن نیز بر خطر نشت آبهای آلوده به دریا افزوده است.

تپکو اوایل آوریل حدود ده هزار تن آب را که کمی آلوده به مواد رادیواکتیو بود، در اقیانوس تخلیه کرد.

این اقدام، انتقاد شدید چین و کره جنوبی را به همراه داشت.
نظرات بینندگان