arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵

چرا شوری آب های جهان در حال کاهش است؟

برای چند دهه دانشمندان شگفت‌زده بودند که چرا شوری آب جهان در حال کم شدن است و اکنون به نظر می‌رسد که یک جواب برای آن یافتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان دریافته‌اند که یخ‌های اقیانوس جنوبی که قطب جنوب را احاطه کرده است زیاد شده است و به آرامی به سمت شمال کشیده می‌شود. زمانی که یخ دریای کم نمک ذوب می‌شود و به دریا برمی‌گردد و به دریاهای شمالی گرمتر می‌رود، باعث کم شدن شوری اطراف آن می‌شود.

به گزارش انتخاب، طبق مطالعه جدیدی که در سوئیس صورت گرفته است، ذوب شدن یخ‌ها باعث تازه شدن آب‌ اقیانوس می‌شود. سپس آب‌ اقیانوس به سمت آب‌های گرمتر سطحی می‌رود و آنچه تشکیل می‌شود را آب متوسط قطب جنوب می‌نامند. آب متوسط یا آب با شوری کمتر!

در عمق ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ متری، آب متوسط گسترش می‌یابد و به سمت خط استوا می‌رود و تا جایی که به شبه جزیره ایبری در شرق اقیانوس اطلس نیز کشیده می‌شود.

در گذشته، محققان تصور می‌کردند که پدیده کم نمکی آب به دلیل افزایش بیش از حد بارندگی در اقیانوس جنوب است، اما محققان مطالعه اخیر با این فرضیه اختلاف نظر دارند.

تحقیقات انجام‌شده در سال‌های اخیر نشان داده است که آب متوسط قطب جنوب در حال تازگی شدید است، ولی تغییرات در میزان بارش در مدل‌های آب و هوا خیلی کم بوده است که بتوان گفت علت به وجود آمدن این پدیده بارندگی است. انتقال آب شیرین به سمت شمال توسط یخ، تا حد زیادی مسئول تغییر وضعیت پیش آمده است.
نظرات بینندگان