arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۹۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۰

آیت الله لاریجانی: به رسانه ها ‌توصیه می کنم به مسایل تجاوز به عنف دامن نزنند/ ماجرای کاشمر را 45 روز پیش پیگیری کردمٰ الان دامن می زنند!

رئیس قوه قضائیه گفت: گاهی پرونده ها آنچنان نیست که در رسانه ها اعلام می شود؛ ما به وظیفه خود در این خصوص عمل می کنیم. دامن زدن رسانه ها به این مسایل به امنیت اجتماعی مردم لطمه می زند و گاهی از منظر اشاعه فحشا درست نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله لاریجانی رییس قوه قضاییه گفت: پرونده ی تجاوز در کاشمر را  حدود 45 روز پیش خودم پیگیری کردم الان در روزنامه مطرح می شود که واقعا زیبنده نیست .
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب؛ لاریجانی که در آستانه هفته قوه قضاییه و شهادت آیت الله بهشتی با بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیماٰ سخن می گفتٰ با تاکید بر ضرورت تامین امنیت اجتماعی در جامعه افزود: در طول سال گذشته مسایل مختلفی در کشور رخ داد که گمان می کنم از همه فرصت ها استفاده نشده بود؛ بر حسب وظایف ذاتی باید با مجرمان برخورد قاطعی داشته باشیم.
 
 وی گفت:‌ احساس کردم امنیت اجتماعی مردم مغفول مانده است؛ و با اینکه نیروی انتظامی اقدامات خوبی انجام داده بود اما اشرار از حد خود تجاوز کرده بودند.
 
رئیس قوه قضائیه افزود: بسیجی انجام دادیم و برخوردها را تشدید و از ظرفیت های قانونی استفاده کردیم، حمله مسلحانه حتی با سلاح سرد از باب محاربه حکمش اعدام است و از قضات خواستیم این نوع مجازات را اعمال کنند.
 
لاریجانی گفت: موظفیم این راه را با جدیت ادامه دهیم زیرا مردم به امنیت روحی روانی نیاز دارند اما شنیدیم برخی از این کلام سوء استفاده کردند؛ ما وقتی می گوییم تشدید مجازات، مجازات فراتر از قانون را اعمال نمی کنیم.
 
وی افزود: با موضوع مواد مخدر برخورد خوبی شد ؛نمی توانیم به سوداگران مرگ اجازه دهیم که بدترین وضع را برای جوانان ایجاد کنند و باعث فروپاشی خانواده ها شوند؛ تحمل این مساله برای ملت ما مشکل است بنابراین برخورد خود را تشدید کردیم و این کار وظیفه شرعی و قانونی ماست.
 
لاریجانی گفت: بنا نداریم این موضوعات را تبلیغاتی کنیم ولی در حساسیت ما تغییری ایجاد نمی شود.

رئیس قوه قضائیه افزود:گاهی پرونده ها آنچنان نیست که در رسانه ها اعلام می شود ؛ به رسانه ها ‌توصیه می کنم به این کار مخصوصا به مسایل تجاوز به عنف دامن نزنند ؛ ما به وظیفه خود در این خصوص عمل می کنیم.
 
وی افزود: دامن زدن رسانه ها به این مسایل به امنیت اجتماعی مردم لطمه می زند و گاهی از منظر اشاعه فحشا درست نیست. آیت الله آملی لاریجانی گفت:‌ برای نمونه اکنون در رسانه ای تیتر شده که تجاوز گروهی شماره سه صورت گرفته است در حالیکه این موضوع مربوط به دو ماه پیش است ؛ از مسئولان خواستم که به سرعت و اتقان به آن رسیدگی شود.
 
 رئیس قوه قضائیه افزود: این کار پیگیری و برای صدور رای آماده شده است؛ این پرونده را که حدود 45 روز پیش خودم پیگیری کردم الان در روزنامه مطرح می شود که واقعا زیبنده نیست و گاهی عناوین مجرمانه پیدا می کند.
 
لاریجانی گفت: مسایل خمینی شهر و کاشمر پیگیری جدی می شود.
 
رئیس قوه قضائیه گفت: از روسای دادسراها و دادگستری ها خواسته ام پرونده ها خاص را خودشان رسیدگی کنند تا روند رسیدگی به این پرونده ها تسریع و موجب کاستن این جرایم شود.
 
لاریجانی افزود: دستگاه قضایی بسیار حساس و با دغدغه تمام به این مسایل رسیدگی می کند.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب؛وی افزود: اعمال ماده 18 تعطیل نشده اما رویه ما به کلی با دوره قبل عوض شده است ؛دستگاه نظارتی ما موارد را منعکس می کنند و این ماده اعمال می شود. رئیس قوه قضائیه افزود: ضمانت اجرایی احکام دیوان عدالت اداری در خودش هست ؛استنکاف مسئولان دستگاه اجرایی از عمل به آرا احکام دیوان عدالت چه بسا به انفصال آنان منتهی می شود.
 
لاریجانی گفت: شوراها در کل مفید و نهادی برای صلح و مصالحه بوده اند اما در مواردی که بخواهند کار قضایی انجام دهند باید قاضی در شورا وجود داشته باشد.
 
 وی افزود: باید اصلاحاتی در قانون شوراها صورت گیرد و باید کمک کرد تا شوراها بهتر و مفیدتر کار خود را انجام دهند.
 
 رئیس قوه قضائیه درباره نحوه برخورد قضات و کارکنان دستگاه قضایی با مردم گفت: بار سنگینی بر عهده قضات و کارکنان دستگاه قضایی است که طاقت فرساست ولی در هر حال برخورد ناصحیح هیچ وقت قابل توجیه نیست ؛از قضات و کارکنان خواستیم که با ارباب رجوع رفتار مناسبی داشته باشند. آقای لاریجانی افزود: ارجاع پرونده ها زیاد ممکن است در این مساله دخیل باشد البته این مشکل عمومیت ندارد اما نفس وجود آن در دستگاه قضایی جالب نیست.
 
 وی گفت: در این دو سال کار خوبی در استفاده از فناوریهای نوین صورت گرفته است ؛ بیش از 90 درصد شعبه ها با سیستم نظام مدیریت پرونده ارتباط دارند و ما به صورت برخط می توانیم تمام آراء صادرشده شعبه ها را ملاحظه کنیم . رئیس قوه قضائیه افزود: در یکسال گذشته هر ماه مجموعه ای از آمار با بیش از 40 معیار به دست آمده و به همه استانها ارسال شده است و این کار نقص ها را مشخص می کند. 
 
 لاریجانی گفت: اگر این روند ادامه یابد تسهیلاتی برای مردم ایجاد می شود؛ در فکر طراحی پیشخوان قضایی الکترونیک برای مردم هستیم تا آنان پرونده های خود را در یک جا پیگیری کنند .
 
وی افزود: چارچوب این پیشخوان می تواند خارج از دستگاه قضایی باشد؛ ما به دنبال رضایتمندی مردم در دیده و دل آنها هستیم. رئیس قوه قضائیه درباره روند نظارت در درون دستگاه قضایی گفت: این نظارت یک رکن ا ساسی برای پالایش دستگاه قضایی و اطمینان بخشی برای مردم است که بدانند اگر خدای ناکرده یک قاضی رشوه گرفت با او برخورد خواهد شد. 
 
 لاریجانی افزود: نظارت را تشدید و معاونت نظارت برای دیوان عالی را طراحی کردیم و این معاونت فعالیت بسیار خوبی در موضوع نظارت داشته است.
 
 رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: عالی ترین قضات دیوان عالی تاکنون به سه استان سفر و پرونده های زیادی را بررسی کرده اند و می توانند پرونده ها را بیرون بکشند و آراء را ببینند ؛مثلا در شعبه ای در استان خراسان رضوی چند پرونده بدون تاریخ وجود داشت که تخلف بود. آ
 
 لاریجانی گفت: دیگر شعبه ای به خودش اجازه این کار را نخواهد داد؛ این نظارت به بهبود وضعیت دستگاه بسیار کمک می کند. رئیس قوه قضائیه گفت: در مجموع دستگاههای نظارتی قوه قضاییه اگر بالفعل شود امیدواریم وضع بسیار بهتر شود.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی یکی از شعارهای اصلی ما بود افزود: در این دوره برخی پرونده های بزرگ مانند بیمه را پیگیری کردم که مراحل قضایی خود را طی می کند و مشابه موارد آن در استان ها نیز پیگیری می شود؛ پرونده های زمین خواری و کمک دستگاه اجرایی به این مساله نیز در حال پیگیری است .
 
وی گفت: برخورد با مفاسد در هر مرتبه و هر مقامی که باشند موجب اطمینان بخشی به مردم می شود و نباید این طور باشد که مثلا ضعیف کشی شود و افرادی که دارای مقامات هستند بیرون چرخه عدالت باشند. آقای لاریجانی افزود: برخورد با مفاسد نباید مخل امنیت اقتصادی شود و ما باید از سرمایه گذاری صحیح و مشروع حمایت کنیم.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب؛رئیس قوه قضائیه گفت: در این موضوع نباید قبل از قطعیت احکام به هر کسی اتهامی زده شود و نباید با آبروی آنان بازی شود.
 
لاریجانی افزود: در پرونده بیمه افرادی مطرح بودند اما من هیچگاه اسمی از کسی نبردم؛ گاهی در سایت ها اسمی برده می شود که این کار خلاف اخلاق و قانون است.
 
 وی گفت:‌این کار باعث می شود که به خانواده آنها هتاکی شود و آبروی آنها برود که اگر شکایت کنند قوه قضائیه رسیدگی می کند. رئیس قوه قضائیه افزود:ما می خواهیم با فساد مقابله کنیم و نباید خودمان مرتکب فساد شویم؛ باید اجازه دهند دستگاه قضایی در مسیر قانونی خود حرکت کند.
 
لاریجانی گفت: حتی با محاکمه علنی افراد جریان فتنه مخالف بودیم. وی یکی از مشکلات دستگاه قضایی را مساله زندانها دانست و گفت: زندانیها باید جداسازی شوند؛ مقام معظم رهبری روی مساله طبقه بندی زندانیان تاکید داشتند اما محدودیتهای فضای فیزیکی این اجازه را به ما نمی دهد.

رئیس قوه قضائیه گفت: تا توانایی شخصی را احراز نکرده ایم حق زندانی کردن آن را نداریم ؛‌من مخالف این مساله هستم؛ مثلا درباره مهریه، قانون محکومیت های مالی تصریح می کند اگر توانایی شخصی احراز شود و او امتناع کند از پرداخت در آن صورت می توان از مجازات زندان استفاده کرد. وی گفت: ‌از اول امسال مرخصی طولانی به زندانیانی که جنبه کیفری نداشتند داده شد تا درباره این قانون بررسی های بیشتری صورت دهیم و افرادی که این مساله را دارند از زندانها بیرون ببریم. آ
 
لاریجانی همچنین با اشاره به اینکه موضوع حقوق بشر ابزاری برای دولت های استعماری است گفت: این کشورها خود ناقض ترین کشورها هستند و نمونه بارز آنها امریکاست .
 
وی گفت:‌در موضوع حقوق بشر در چارچوب های منطقی تعاملاتی با سازمان ملل خواهیم داشت اما در مورد مبانی حقوق بشر بحث داریم؛ ما خود مدعی حقوق بشر هستیم ، اسلام از 1400 سال پیش مدعی این مساله بوده است، ما بستر لیبرالی حقوق بشر را نمی پذیریم‌،‌مبانی حقوق بشری غربی بر ما قابل تحمیل نیست و ما آن را نمی پذیریم.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب؛ رئیس قوه قضائیه گفت:‌کشور ما که در منطقه به لحاظ دمکراسی نمونه است متهم به نقض حقوق بشر است اما از حکام کشوری مانند بحرین که افراد اجازه رای ندارند ، حمایت می شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
0
2
خب از کجا رسانه بداند که 3 ماه پیش به این پرونده رسیدگی شده است وقتی شما اعتقادی به شفافیت خبر ی ندارید
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
0
9
همه چی آرومه من چقدر خوش بختم .....
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
آخه توی آمریکا زندگی می کنی اونم جائی که سانسور خبری بصورت حرفه ای طوری که امثال جنابعالی متوجه نشن صورت می گیره . نه مثل ایران !!!!!!!!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
نه ...! با فیلتر شکن آمده بودم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
0
2
پس با اين وضع يه باره بگيد رسانه ها حرفي نزنند و خلاص پس از چي بگن فقر جهاني؟ تجاوز در ممالك خارج؟ ............
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
0
8
حاج آقا! اگر نبودند همین رسانه ها ........ آن چه به امنیت اجتماعی لطمه وارد میکند وجود این جرایم است نه اطلاع رسانی در مورد آن ها! لاپوشانی فقط احساس کاذب امنیت به ملت میدهد!
ناشناس
|
CANADA
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
0
3
ajaaaaaab!!!!!
ناشناس
|
NORWAY
|
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
0
0
aghaye larijani chera hamon moghe etela resani nakardin ke alan az resane ha shaki hastid,shoma mikhayn hame chiz ro ghayem konid,khob nemishe,bad ham taze bekhatere amalkarde eshtebahe khodeton digaran ra mokhateb gharar midin va tahdid mikonid???kheyli jaye soal dare.
نظرات بینندگان