arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۰

4 شگرد دلال ها براي فروش سريع ملک

شايد براي برخي از متقاضيان در بازار معاملات ملک اين سوال پيش بيايد که چطور برخي از بنگاهداران املاک اظهار مي کنند اين قدرت را دارند که در عرض يک هفته املاک سپرده شده را فروخته و کمتر از يک هفته واحدهاي اجاره اي را اجاره مي دهند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهديس فرقاني در دنیای اقتصاد نوشت: شايد براي برخي از متقاضيان در بازار معاملات ملک اين سوال پيش بيايد که چطور برخي از بنگاهداران املاک اظهار مي کنند اين قدرت را دارند که در عرض يک هفته املاک سپرده شده را فروخته و کمتر از يک هفته واحدهاي اجاره اي را اجاره مي دهند؟

تعدادي از بنگاهداران که چنين وعده هايي به مشتريان خود مي دهند در اين رابطه اظهارات جالبي را مطرح کردند: از جمله اينکه اين نوع وعده و وعيدها مخصوص بنگاه هاي املاک مدرن است که بيشتر از طريق دنياي مجازي مشتري يابي مي کنند و از طرف ديگر تنها فروشنده يا موجر قيمت دلخواه براي ملک خود تعيين نمي کند، بلکه علاوه بر آنها کارشناسان بنگاه، املاک اجاره اي يا فروشي را از لحاظ ارزش واقعي کارشناسي کرده و نرخ ارزيابي شده را در کنار قيمت پيشنهادي فروشنده و موجر اعلام مي کنند.

    يکي از بنگاه هاي املاک واقع در خيابان يوسف آباد که ادعا مي کند مي تواند «در عرض يک هفته واحدهاي سپرده شده را بفروشد و کمتر از يک هفته واحدهاي اجاره اي را اجاره دهد» ، گفت: براي يک بازاريابي موفق هميشه چندين گزينه را بايد در نظر داشت که ما براي اين شعار خود به آنها اعتقاد داريم و به آنها عمل مي کنيم.

    به عنوان «گزينه اول» در ابتدا موقعيت قرارگيري بنگاه مسکن در منطقه اي که مي خواهد فعاليت داشته باشد، بسيار حائز اهميت است؛ چراکه در منطقه اي که واحدهاي مسکوني و اداري با کيفيت هاي متفاوت ساخت يعني در حد ضعيف ، متوسط و عالي است همچنين از نقشه هاي متنوع براي ساخت و ساز برخوردار است براي بنگاه بسيار اهميت دارد، حتي پوشش دادن بافت مسکوني يا اداري که در شاهراه ها يا خيابان هاي اصلي واقع شده باشند يا اينکه دسترسي به آنها در کوتاه ترين زمان امکان پذير باشد از ديگر امتيازات براي قدرت بازاريابي بنگاه معاملات مسکن محسوب مي شود.

براي مثال خيابان يوسف آباد از يک سو در مرکز تهران واقع شده و از طرف ديگر مي تواند علاوه بر محدوده خود بافت واحدهاي مسکوني و اداري در خيابان هاي اطراف يعني اميرآباد ، فاطمي و وليعصر را پوشش دهد.
    
    حذف دلالي سنتي
    لوايي ، «دومين علت موفقيت» اين دسته از بنگاه ها را تعداد فايل هاي اجاره و فروش دانست و افزود: شايد تعداد فايل هاي سپرده شده در بنگاه ها از 1000 مورد تجاوز کند، البته اين تعداد فايل ها در دفاتر ثبت نمي شود بلکه در سايت اينترنتي جست وجو خريد ، فروش و اجاره املاک و مستغلات که از طريق بنگاه مذکور ايجاد شده ، ثبت مي شود و متقاضيان در دنياي مجازي مي توانند با ورود به اين سايت و پيدا کردن واحد مورد نظر به بنگاه مراجعه کنند يا اينکه متقاضي از ابتدا به بنگاه املاک مراجعه کرده و مشاوران املاک ملک مورد نظر مشتري را در سايت جست وجو و به آنها معرفي کنند.

وي خاطر نشان کرد: همان طور که مشخص است در اين بنگاه هاي مدرن ديگر خبري از دلالي سنتي بنگاهداران قديمي نيست و روش بازاريابي نسبت به گذشته تغيير کرده است.

    اين مشاور املاک همچنين کارشناسي قيمت فروش يا اجاره املاک و مستغلات عنوان شده در سايت هاي جست وجوي ملک را «گزينه سوم» براي جذب مشتري عنوان کرد: در اين بنگاه ها مشاوران املاک قدرت چانه زني با فروشنده يا موجر را دارند به همين خاطر زماني که مالکي واحدش را براي فروش يا اجاره به ما مي سپارد کارشناسان قيمت گذاري طي بازديد از واحد و با در نظر گرفتن ارزش واقعي منطقه ، نرخ فروش يا اجاره استاندارد براي واحد سپرده شده را اعلام مي کنند و به فروشنده يا موجر اين تضمين را مي دهد که اگر آنها قيمت کارشناسي شده را قبول کنند به طور يقين در کمترين مدت ملک را مي فروشند يا اينکه اجاره مي دهند، اما اگر مالکي قيمت کارشناسي شده را قبول نکند و بخواهد نرخ پيشنهادي خود را به مشتري تحميل کند مشاوران املاک اين هشدار را به اين دسته از مالکان مي دهند که واحد آنها به زودي فروش يا اجاره نخواهد رفت مگر اينکه قيمت پيشنهادي خود را کاهش دهند يا اينکه آنقدر منتظر باقي بمانند که نوسان قيمت در بازار مسکن به اندازه قيمت اعلام شده آنها برسد.

    لوايي دليل اينکه به صراحت چنين هشدارهايي به مالکان مي دهد را ميزان چشمگير تقاضا در بازار عرضه اعلام کرد و گفت: ممکن است عده اي از مالکان که نرخ هاي بالابراي فروش يا اجاره تعيين مي کنند هشدار ما را جدي نگيرند، اما آنها متوجه اين موضوع نيستند که بازار در همه وقت از سال با خريدار در بازار مواجه است و از سوي ديگر در برخي از فصول سال بازار اجاره متقاضي بسيار زياد دارد، به همين خاطر با چنين حجم تقاضا براي خريد يا اجاره اگر مالکي بخواهد گران فروشي کند به ضرر خود قدم برداشته چراکه متقاضيان به سمت ديگري خواهند رفت. وي تصريح کرد: «چهارمين گزينه رمز موفقيت» روبه رو نشدن مالک با خريدار يا مستاجر تا قبل از زمان تنظيم قرارداد است.

مشاوران املاک واسطه بين مالک با خريدار يا مستاجر هستند و در تمام مراحل (بازديد از واحد ، چانه زني بر سر قيمت) به جز زمان تنظيم قرارداد بايد به گونه اي اقدام کنند تا طرفين با يکديگر روبه رو نشوند و زماني که واسطه ها به اين امر پي ببرند که طرفين براي قرارداد يا معامله آمادگي کافي دارند و تمام شرايط را پذيرفته اند جلسه اي براي آشنايي مالک با خريدار يا مستاجر تعيين مي کنند که قرارداد يا معامله هم انجام مي گيرد.
نظرات بینندگان