arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵

تحلیل آصفی از روی کار آمدن ترامپ و تاثیر آن بر برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه گفت: مردم و مسئولین ما نباید از ایجاد خلل در برجام بگویند چرا که نه ترامپ و نه کس دیگری نمی‌تواند خللی در برجام ایجاد کند و این آمریکاست که باید نگران ادامه برجام باشد نه ایران.

محمدرضا آصفی در پاسخ به این سوال که شما قبل از انتخابات آمریکا گفته بودید روی کار آمدن ترامپ ضرر کمتری برای ایران خواهد داشت، آیا امروز همچنان بر سر حرف خود هستید یا خیر؟ گفت: وقتی در مورد ترامپ صحبت می‌کنیم او را با رقیب انتخاباتی‌اش مقایسه می‌کنیم.

وی ادامه داد: قاعدتا روی کار آمدن ترامپ می‌تواند روابط ایران و آمریکا را با چالش بیشتری مواجه کند ولی تشنج‌ها با روی کار آمدن کلینتون به مراتب بیشتر می‌شد.

آصفی با تاکید بر اینکه تکلیف ما با ترامپ مشخص است، خاطرنشان کرد: خانم کلینتون به شدت صهیونیستی است و وامدار سعودی‌ها و قطر بوده از سوی دیگر به صورت ریشه‌ای هم با ایران مشکل دارد.

وی ادامه داد: ترامپ در سیاست خارجی‌اش به مراتب ماجراجویی کمتری نسبت به کلینتون دارد. علاوه بر این نمی‌توان نادیده گرفت که جنگ در سوریه را اوباما و همراهان او به راه انداختند. همچنین اگر او به رای مردم سوریه احترام می‌گذاشت و به دنبال برداشتن اسد نبود امروز سوریه در آرامش بود.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با سیاست‌های خارجی ترامپ، گفت: طبق اطلاعاتی که ما از صحبت‌های قبلی ترامپ داریم او بر این باور است که در سوریه دشمن بشار اسد نبوده بلکه داعش دشمن اصلی است که با مواضع کلینتون تفاوت زیادی دارد. کلینتون می‌گوید با روی کار آمدنش در سوریه منطقه پروازممنوع برقرار می‌کرد.

وی ادامه داد: همچنین نباید از یاد ببریم که وقتی در رابطه با کلینتون و ترامپ صحبت می‌کنیم در اصل از دو دشمن می‌گوییم. کلینتون دشمنی پیچیده‌تر و مرموزتر است که به راحتی می‌توانست اجماع ایجاد کند ولی ترامپ نسبت به او ماجراجو نبوده و پیچیدگی کمتری دارد. در حقیقت ما در مورد خوب و بد صحبت نمی‌کنیم.

آصفی در پاسخ به اینکه چقدر احتمال دارد ترامپ پس از روی کار آمدن سیاست‌های خود در قبال مسلمانان و همچنین ایران را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: این احتمال به این باز می‌گردد که مشخص شود ترامپ تیم خود را چطور می‌چیند. باید تا ژانویه یعنی دو ماه دیگر صبر کنیم و ببینیم وزیر خارجه، وزیر دفاع و دبیر شورای عالی امنیت خود را چطور انتخاب می‌کند. اهمیت تیم ترامپ بسیار زیاد است و پس از انتخاب آنها می‌توان قضاوت کرد که چه سیاست خارجی را در پیش خواهد گرفت. به طور کلی اینکه فقط در رابطه با یک نفر قضاوت کنیم اشتباه بوده و باید منتظر معرفی تیم رییس‌جمهور آینده آمریکا بمانیم.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در رابطه با تاثیر روی کار آمدن ترامپ بر کشورهای غربی هم اینطور گفت که به نظرم کشورهای غربی به خوبی با کلینتون و اوباما کار می‌کردند. در رابطه با ترامپ هم باید کمی زمان بگذرد و آنها به تفاهم خوبی از یکدیگر دست یابند.

وی ادامه داد: اگر انگلستان از اتحادیه اروپا جدا شود روابطش با آمریکا بهتر شده و با ترامپ ارتباط بهتری پیدا خواهد کرد.

آصفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با برجام و اطمینان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به اینکه ترامپ نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند، گفت: برجام موافقتنامه‌ای بین‌المللی است و آمریکا نمی‌تواند آن را به هم بزند بلکه آمریکا تنها می‌تواند مواضع خود را اعلام کند.

وی در رابطه با تاثیر روی کار آمدن ترامپ در سیاست داخلی ایران، خاطرنشان کرد: به عقیده من برجام تغییری نخواهد کرد اگر هم تغییری در آن ایجاد شود قطعا به ضرر آمریکاست چرا که در آن صورت با سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ادامه داد: زمانی که آنها با ایران مذاکره کردند زیر هزار سانتریفیوژ داشتیم. وقتی به تفاهم رسیدیم حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشتیم ولی اگر بخواهیم تغییری در برجام ایجاد کرده و پس از آن دوباره با ایران به مذاکره بنشینند آن وقت ۸۰ هزار سانتریفیوژ خواهیم داشت که این به ضرر آمریکا خواهد بود.

آصفی با تاکید بر اینکه مسئولان کشورمان نباید به ترامپ بگویند که بر روی برجام پایبند باشد، گفت: با توافق ایران با ۱+۵ قطعنامه‌های شورای امنیت از میان برداشته شدند و قطعا آمریکا هم نمی‌تواند آنها را اعمال کند بنابراین مسئولان ما هم باید باور داشته باشند که در برجام خلل ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به دعوت ترامپ از نتانیاهو برای سفر به آمریکا، خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها می‌گویند حامی بهتر از کلینتون در آمریکا ندارند و هیچ کس به اندازه او به صهیونیست‌ها نزدیک نیست. همچنین صهیونیست‌ها ضرب‌المثلی دارند که با صد شیطان شناخته شده  بهتر می‌شود کار کرد تا با یک شیطان نشناخته شده. از نظر من ترامپ شیطان شناخته نشده و کلینتون شناخته شده است.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در پایان در پاسخ به این سوال که آیا رابطه خوب ترامپ با روسیه می‌تواند در روابط ایران و آمریکا اثربخش باشد، گفت: بله احتمال دارد که در روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان