arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵
المانیتور:

عربستان این روزها به چه می اندیشد؟ / ملک سلمان به دنبال همکاری امنیتی بیشتر با ترامپ علیه ایران است

عربستان سعودی از پیروزی ترامپ شگفت زده شد و بسیاری از تحلیلگران امروز در تلاشند که ارزیابی ای از سیاست خارجی ترامپ برای عربستان سعودی داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


عربستان این روزها به چه می اندیشد؟ / ملک سلمان به دنبال همکاری امنیتی بیشتر با ترامپ علیه ایران است

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: عربستان سعودی از پیروزی ترامپ شگفت زده شد و بسیاری از تحلیلگران امروز در تلاشند که ارزیابی ای از سیاست خارجی ترامپ برای عربستان سعودی داشته باشند.

به گزارش «انتخاب»؛ شراکت آمریکا با عربستان به سال 1943 و زمانی که دو پادشاه آینده یعنی فیصل وخالد از سوی پدرشان ابن سعود برای دیدار با فرانکلین روزولت به واشنگتن فرستاده شدند بر میگردد. روزولت با شاهزاده های جوان شاهانه رفتار کرد. آنها در خانه بلیر اسکان داده شدند و در دفتر بیضی شکل کاخ سفید با روزولت دیدار داشتند و به سراسر کشور سفر کردند و آمریکا را در شرایطی که برای جنگ بسیج شده بود را دیدند.

از آن زمان عربستان به سیاست های آمریکا و نفوذ این کشور پی برد وسیاست های آن برای عربستان قابل درک بود. اما ترامپ یک سورپریز بود. ارتباط عربستان با دو خاندان بزرگ آمریکا قدمت زیادی دارد. خاندان بوش ها و خاندان کلینتون ها. برخی از تحلیل گران عربی بر این باورند که اظهارات ترامپ درباره مسلمانان برای پیروزی اش لازم بوده است و همین مساله نگرانی های جدی ای برای کشوری که به حفاظت از حرمین شریفین معروف است به همراه داشته است. عربستانی ها از رشد اسلام هراسی در آمریکا نگرانند.

اما سعودی ها از اظهارات ترامپ درباره ایران به خوبی استقبال می کنند. مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پومپئو گزینه احتمالی سازمان سیا در دوران ترامپ به سخت گیری های بیشتر در مقابل ایران و پاسخ درخور به اقدامات ایران در منطقه باور دارند.

سعودی ها آماده همکاری های امنیتی بیشتر علیه ایران و نائبان ایران با آمریکا هستند. ریاض خواهان حرکت های تهاجمی تر علیه تهران است. توافق هسته ای ایران و سازمان ملل اولویت عربستان نیست. عربستان خواهان توجه بیشتر جهان به ایران و اعمال تجریم های بیشتر بر علیه تهران است. آنها از تغییر حکومت در ایران استقبال می کنند .

سعودیها از حمایت های ترامپ از سی سی رییس جمهور مصر نیز استقبال کردند. ریاض یکی از مهمترین حامیان کودتای مصر بود که به روی کار آمدن سی سی انجامید. با وجود اینکه روابط ریاض و قاهره اخیرا تیره شده است اما عربستان به دنبال ثبات در مصر است نه اصلاحات. بن سلمان عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان بر این باور است که بهار عربی یک فاجعه برای منطقه بوده و هرگز مورد استقبال آمریکا قرار نگرفته است. او خواهان حمایت جدی آمریکایی ها از نقش نظامی عربستان در حفظ اکثریت سنی در بحرین بر روی کار است.

ریاض نگران نقطه نظرات ترامپ درمورد بشار اسد است. سلمان بر دولت جدید فشار خواهد آورد که برای بیرون انداخت بشار اسد از سوریه تلاش بیشتری بکند. سعودی ها بر این باورند که دمشق به منطقه تحت نفوذ ایران تبدیل شده است. اگر در سوریه بتوانند اسد را کنار بگذارند، تسلط ایران بر دو پایتخت یعنی دمشق و بیروت از بین خواهد رفت. اسد اولویت عربستان است نه داعش.

مشکل درجه اول سلمان جنگ یمن است. سلمان و فرزندش محمد بن سلمان مدعی اند که جای پای ایران را در شبه جزیره عربستان با ورود به جنگ علیه حوثی های یمن و حامیان رییس جمهور سابق علی عبدالله صالح پاک کرده اند اما آنها میداندد که این جنگ روز به روز پر هزینه تر میشود. عربستان در شرایطی که باید هزینه هایش را برای تحقق چشم انداز 2030 سلمان کاهش دهد میلیارد ها دلار خرج جنگ در یمن میکند.

جنگ یمن روز به روز خطرناک تر نیز میشود. تخریب گر های آمریکایی دوبار درچند ماه گذشته مورد حمله قرار گرفته اند و تلاش برای آتش بس در این هفته با شکست مواجه شده است.

تحلیل های سعودیها از یمن نا امید کننده است و آنها به دنبال راهی برای خروج از این ماجرا هستند. محمد بین سلمان وزیر دفاع بیشترین هزینه را در صورتی که این باتلاق جنگ به پایان نرسد خواهد داد. آخرین براوردها از هزینه های جنگ توسط یکی از تینک تانک های بریتانیایی حاکی از آن است که وزیر دفاع را برای این درگیری ها مقصر می دانند. درست است که تنها نظری که در عربستان مهم است نظر پادشاه است و سلمان هنوز به پسرش را تشویق میکند.

سعودی و لابی گران این کشور در واشنگتن ترامپ را برای مواجه با چالش های موجود در روابط آمریکا و عربستان آماده می کنند. کنگره وتوی اوباما بر ماده عدالت علیه حامیان تروریسم را رد خواهد کرد و این بدان معنی است که قدیمی ترین و قوی ترین شریک آمریکا در جهان عرب هدف پرونده های خطرناک در آمریکا خواهد شد. این میتواندهمکاری های بین دو کشور و بین عربستان ومتحدان آن در خلیج فارس را مخدوش کرده و این منطقه را نا امن تر سازد. این لایحه نتایج خطرناکی دارد که در آینده علیه دیپلمات ها و سربازان آمریکایی عمل خواهد کرد.

در فاصله بین انتخابات و سوگند دولت ترامپ و تیمش باید باید کنگره را برای اصلاح لایحه مذبور تشویق کنند. شکست اجرای مسئولانه لایحه عدالت علیه حامیان تروریسم و تصدیق نقش عربستان در یازده سپتامبر میتواند تلاشهای رییس جمهور بعدی را برای ثبات منطقه خاورمیانه قبل از آغاز به کار او در کاخ سفید را نقش بر آب کند.


نظرات بینندگان