arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۵
هر 12 ماه یک دولت در ایتالیا تغییر می کند؛

تلاش رئیس جمهوری ایتالیا برای خروج هرچه سریعتر از بحران دولتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در حالی که تقریبا در هر 12 ماه یک دولت در ایتالیا تغییر می کند، 'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری این کشور رایزنی های خود را برای خروج هرچه سریعتر از بحران دولتی، با شخصیت های طراز اول و احزاب مختلف آغاز کرده است تا روز دوشنبه آینده دولت جدید را معرفی کند.


به گزارش انتخاب ، رئیس جمهوری ایتالیا در پی پیدا کردن راه حلی برای خروج از بحران دولتی در این کشور، از شب گذشته رایزنی های خود را به ترتیب با 'پیئترو گراسو' رئیس مجلس سنا، 'لائورا بولدرینی' رئیس مجلس نمایندگان و 'جورجو ناپولیتانو' رئیس جمهوری پیشین این کشور آغاز کرد و امروز (جمعه) نیز به رایزنی و مشورت با گروه های مرکب مجلس نمایندگان و سنا و احزاب کوچک پرداخت.
 
ماتارلا فردا (شنبه) نیز با نمایندگان احزاب موتلفه 'چپ ایتالیا' و 'چپ، اکولوژی و آزادی'، حزب انتخاب شهری، حزب راست میانه نوین، حزب زنده باد ایتالیا، جنبش پنج ستاره وحزب دموکراتیک، رایزنی خواهد کرد.
 
رئیس جمهوری ایتالیا که اکنون نقش داور را ایفا می کند، روز یکشنبه به ارزیابی کلی وضعیت خواهد پرداخت و احتمالا شامگاه یکشنبه و یا صبح دوشنبه نخست وزیر جدیدی را مأمور تشکیل دولت و یا دولت دوم 'متئو رنتزی' را جهت کسب اعتماد راهی مجلس نمایندگان و سنا خواهد کرد.
 
در صورتی که نخست وزیر جدید مأموریت محوله را بپذیرد، به همراه وزیران دولت آینده جهت انجام مراسم ادای سوگند به کاخ ریاست جمهوری رفته و متعاقب آن جهت کسب اعتماد از پارلمان در مجلس نمایندگان و سنا حاضر خواهد شد. 'رنتزی' در صورت پذیرش مأموریت باید رأی اعتماد مجلس نمایندگان و سنا را کسب کند.
 
دولت متئو رنتزی نخست وزیر مستعفی، شصت و سومین دولت در طول 70 سال تاریخ جمهوری ایتالیا است که در مجموع 1020 روز دوام آورد و از نظر مدت، چهارمین دولت از سال 1946 میلادی و پس از جنگ جهانی دوم به شمار می رود. به عبارتی می توان گفت که از زمان ایجاد جمهوری در ایتالیا، تقریبا در هر 12 ماه یک دولت عوض شده است.

** سناریوهای پیش رو :
سرجو ماتارلا با توجه به رایزنی های انجام شده و پیشنهادات مطروحه از سوی کلیه نیروهای سیاسی، تصمیم مقتضی برای برون رفت از بحران جاری را اتخاذ خواهد کرد. رئیس جمهوری ایتالیا مایل نیست این کشور را به مدت طولانی بدون دولت بگذارد. قصد او این است که در صورت امکان ایتالیا بتواند با دولتی برخوردار از اختیارات کامل، در نشست روزهای 15 و 16 دسامبر سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، حضور داشته باشد.
 
از قرار معلوم فرضیه تشکیل دولت مسئولیت ملی با مشارکت و حضور تمامی نیروها برای اداره امور اجرایی کشور تا پایان موعد قانونی این دوره قانونگذاری (سال 2018 میلادی) که از سوی نخست وزیر مستعفی و دبیرکل حزب دموکراتیک مطرح شده، حتی از نقطه نظر سرجو ماتارلا نیز تحقق ناپذیر بوده و در حال حاضر بیش از سایر گزینه ها، فرضیه شکل گیری دولت دوم 'رنتزی' و یا دولتی دیگر با حمایت اکثریت حاضر در پارلمان با دو هدف کلی (1- تدوین و تصویب قانون جدید انتخابات به گونه ای هماهنگ برای دو مجلس نمایندگان و سنا و قادر به تضمین قابلیت اداره کشور از سوی دولت های منتخب و 2- اتخاذ تدابیر فوری و اولویت دار برای وضعیت های اضطراری کشور) قوت گرفته است که در این صورت برای نوع سیاسی آن نام 'پائولو جنتیلونی' وزیر کنونی امور خارجه، نوع فن سالار نام 'پیر کارلو پادوئان' وزیر اقتصاد و دارایی و نوع نهادینه اش نام 'پیترو گراسو' رئیس مجلس سنا بیش از سایر اسامی مطرح هستند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان