arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۰

جورج بوش دست مأموران را در شكنجه زندانیان باز گذاشته بود

بوش شخصا دستور استفاده از تكنیك القای حس غرق شدن در جریان بازجویی از متهمان را داده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بوش شخصا دستور استفاده از تكنیك القای حس غرق شدن در جریان بازجویی از متهمان را داده بود.

به گزارش دویچه وله، "دیده‌بان حقوق بشر" معتقد است جورج بوش دست مأموران را در شكنجه زندانیان باز گذاشته بود. بر اثر این اقدامات به عده‌ای آسیب رسیده و حداقل دو نفر كشته شده‌اند. از اوباما تقاضا می‌شود كه دستور تعقیب مقامات پیشین را صادر كند.
 
سازمان "دیده‌بان حقوق بشر" از باراك اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، درخواست كرد كه دستور تحقیق جنایی درباره جورج بوش و همكاران بلندپایه‌ی او را صادر كند.

كنت راث، مدیر اجرایی این سازمان مدافع حقوق بشر در نامه خود به رئیس جمهور نوشته است: «برای بازپرسی از دیك چنی، معاون پیشین رئیس جمهور، دانالد رامزفلد، وزیر دفاع پیشین و جورج تنت، رئیس پیشین سازمان سیا، دلایل كافی وجود دارد.»

سازمان "دیده‌بان حقوق بشر" در گزارشی ۱۰۷ صفحه‌ای، افراد یادشده را به خاطر بدرفتاری با زندانیان و شكنجه آنها مقصر دانسته است. آنها همچنین به ارتكاب جنایات جنگی متهم شده‌اند.

آقای راث عقیده دارد: وقتی آمریكا در مناطقی مانند دارفور، سری‌لانكا و لیبی، از اجرای حق و عدالت، دفاع می‌كند، نباید از تعقیب متهمان در سرزمین خود جلوگیری كند. این امر به حیثیت امریكا لطمه خواهد زد و دیگران را به ارتكاب جنایت ترغیب و تشویق خواهد كرد.

روش‌های غیرقانونی در "مبارزه با تروریسم"
به عقیده "دیده‌بان حقوق بشر" پس از حملات تروریستی توسط شبكه "القاعده" در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دستگاه حاكمیت امریكا در دستگیری و بازجویی از زندانیانی كه در عملیات نظامی خارج از امریكا دستگیر شده بودند، به روش‌ها و سیاست‌هایی دست زد كه با نظام حقوقی و موازین انسانی مغایر بودند.

به نظر این سازمان، به ویژه پس از حمله به افغانستان، مقامات امریكایی در بازداشتگاه‌هایی مانند گوانتانامو، به اذیت و آزار زندانیان پرداختند و مقامات عالیرتبه برخی از شكنجه‌های مخوف را توجیه كردند و مناسب دانستند.

برای نمونه روش القای حس غرق شدن، استفاده از زندان‌های مخفی سازمان اطلاعات مركزی (سیا) و انتقال زندانیان به سایر كشورها برای شكنجه و اجبار به اعتراف.

جورج بوش و دستیاران اصلی او از اقدامات خود دفاع كرده و گفته‌اند كه این اقدامات قانونی بوده و مانع از حملات بیشتر به ایالات متحده شده است. آقای بوش شخصا دستور استفاده از تكنیك القای حس غرق شدن در جریان بازجویی از متهمان را داده بود.

سازمان ملل متحد اعمال این روش در بازجویی را شكنجه می‌داند و اعترافات متهم را در زیر این شرایط نامعتبر دانسته است.

پیش از این هم درخواست‌هایی برای انجام تحقیقات جنایی علیه رئیس جمهور سابق آمریكا در باره ادعاهای مربوط به صدور دستور شكنجه صورت گرفته بود.

دولت باراك اوباما تحقیقاتی را درباره مرگ افراد در زندان‌های سیا و سایر "فعالیت های بدون مجوز" آغاز كرده است.
نظرات بینندگان