arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۱ - ۲۷ تير ۱۳۹۰

آيةالله سبحاني: امام زمان(عج)، امام گوشه نشين نيست، در ميان مردم است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آيةالله سبحاني اظهار داشت: قرآن ولي مستور- امام زمان(عج)- را بزرگترين نعمتي مي داند که براي هدايت مردم مي کوشد.

* دستکاري در شريعت، ممنوع!
به گزارش خبرنگار قدس، آيةا... جعفر سبحاني، در ششمين جلسه از سلسله مباحث کلام اسلامي که روز گذشته در سالن اجتماعات مدرسه علميه عالي نواب برگزار شد، گفت: بدعت سه رکن دارد و تا مادامي که اين سه رکن محقق نشود، بدعت نيست، رکن اول؛ بدعت به معناي تغيير در شريعت است و به اصطلاح انسان دروغ به خدا بگويد؛ به عنوان مثال اين لباسهاي جديدي که از چين آمده است، بدعت نيست، چون کسي که آنها را مي دوزد، آن را به شريعت نسبت نمي دهد و اينکه آنها حلال است يا حرام، مسأله ديگري است. وي با اشاره به آيه «فويل للذين يکتبون الکتاب بأيديهم ثم يقولون هذا من عند ا... ليشتروا» بيان کرد: خداوند متعال در قرآن مي فرمايد «واي بر علماي يهود، تورات را مي نويسند ولي در تورات تغيير ايجاد مي کنند، تورات را کاري مي کنند که با شهوت مردم تطبيق کند» و بعد مي گويند اين از جانب خداست تا مردم آن را بيشتر خريداري کنند؛ بنابراين مشخص مي شود، اولين گام بدعت در دنيا دستکاري در شريعت بوده و چيزي را به خدا نسبت دادن است.


* هر انديشه اي را به خدا نسبت ندهيد
اين استاد سطوح عالي حوزه علميه به عبارت «فأن أصدق الحديث کتاب ا... وخير الهدي هدي محمد» اشاره و تصريح کرد: بهترين حديث هدايت پيغمبر است و بدترين چيزها آن چيزي است که نو و جديد باشد؛ وهابيت در ابتدا به اين حديث اقتدا مي کردند، ولي بعد ديدند که اين حديث نمي تواند همه چيز را فرا گيرد. وي اظهار داشت: رکن دوم؛ بدعت اين است که اين انديشه اي را که به خدا نسبت داده شده است را در دنيا و در ميان مردم اشاعه دهد. آية... سبحاني متذکر شد: نسبت دادن انديشه و برنامه اي بدون جواز به خدا و پيغمبر(ص) رکن سوم بدعت است. وي ادامه داد: اگر انديشه اي دليلي عام و خاص در کتاب داشته باشد، ديگر بدعت نيست؛ زيرا اگر دليل باشد، نمي توان آن را دستکاري در شريعت دانست. مثلاً خداوند متعال در قرآن مي فرمايد «في بيوت اذن ا... ان ترفع» اگر ما قبور ائمه اطهار(ع) را بازسازي کنيم به مقام شامخ آنها احترام گذاشته ايم و نمي توان نام آن را بدعت گذاشت.

وي با بيان اينکه شهيد ثاني در لمعه مي گويد «بدعت پنج قسم است؛ مستحب، واجب، مکروه، مباح و حرام»، مصاديق هر يک از اين پنج بخش را بيان کرد: برخي مي گويند که پيغمبر(ص) از دنيا رفت و سنت رسول خدا(ص) نوشته نشده بود، لذا نوشتن سنت واجب است؛ گاهي سنت حرام داريم، همانند اينکه انسان موقع وضو پاي خود را بشويد، در حالي که قرآن مي گويد پاي خود را مسح کنيد؛ مستحب، همانند ساختن مدارس علميه؛ مکروه، همانند اينکه کسي از تسبيحات حضرت زهرا(س) کم کند و مباح همانند اينکه سبوس گندم را کم و يا زياد کنند. وي افزود: بدعت گذاري اگر بدعت شرعي باشد، غلط است، زيرا بدعت شرعي فقط و فقط يک قسم است و آن حرام است.

* حجت ظاهره و حجت باطنه
آيةا... سبحاني در بخش ديگري از سخنانش گفت: اگر قرآن مجيد را مورد مطالعه قرار دهيم، در مي يابيم که قرآن به ما دو نوع ولي و سرپرست معرفي مي کند؛ ولي مستور و ولي ظاهر. اين همان کلام امام علي(ع) است که مي گويد «حجت ظاهره و حجت باطنه». قرآن ولي مستور را بزرگترين نعمت مي داند که براي هدايت مردم مي کوشد ولي مردم آن را نمي بينند. وي اضافه کرد: امام زمان(عج) امام در آسمان و گوشه نشين نيست، بلکه در ميان مردم است و انواع و اقسام فوائد و مناقب را در حق امت انجام مي دهد، ولي مردم نمي توانند آن را مشاهده کنند. اين استاد فقه و خارج حوزه علميه قم نيز در خصوص ملبس شدن طلاب بيان کرد: طلبه اي که به لباس مقدس روحانيت ملبس مي شود، بايد بداند که با زمان گذشته اش متفاوت گشته است. انساني که ملبس شد، بايد از بخشي از حلال ها و مباح ها صرف نظر کند و از لباس خود سؤ استفاده نکند. گفتني است، در پايان اين مراسم 14 نفر از طلاب حوزه علميه خراسان به دست آيةا... سبحاني به لباس مقدس روحانيت ملبس شدند.
نظرات بینندگان