arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۸۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۰

عوارض 1500 توماني و 4500 توماني براي عبور از يك بزرگراه؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خسرو معتضد نوشت:

وزارت راه و شهرسازي و مضافات كه اگر بخواهيم، نام واقعي آن را مانند وزارتخانه هاي عصر مظفر الدين شاه بنويسيم بايد بنويسيم، «وزارت راه و ترابري و راه آهن و راهداري و بنادر و دريانوردي و هواپيمايي و هواشناسي و مسكن سازي و مسكن مهرسازي و باغ ويلاسازي و شهرسازي جليله» در اين اعياد شعبانيه خواست به مردم شريف كشور هديه و عيدي بدهد. نه گذاشت، نه ور داشت، مبلغ 1500 تومان تا 4500 تومان حق گذر از بزرگراه جديد تهران- بومهن از سواريها، ون ها، وانتها، اتوبوسها و كاميونها باج راهداري ستاند و حال مردم را عصر پنجشنبه 23 تير ماه درست و حسابي گرفت. تاكنون حق گذري كه در بزرگراه هاي تازه تأسيس دريافت مي شد، صد تومان و دويست تومان و سيصد تومان بود، يك دفعه نرخها را افزايش دادند و 1500 تومان از سواري ها و تا 4500 تومان از ساير خودروها گرفتند.

خودروهاي همگاني اين پول را از مردم بيچاره مي گيرند، از خودشان كه نمي دهند. مي ماند سواريها كه رانندگان آنها مات مانده بودند چرا 1500 تومان؟ چه خبر است آقايان؟ نوبرش را آورده ايد؟

بي انصاف ها از ون و وانت و كاميونت و اتوبوس و كاميون هم مي گيرند، يعني بايد مسافران اين پول را بدهند، گردن باريكتر از گردن مردم گير نياورده اند. من فكر كردم شب جمعه كه مردم شمال مي رفتند و خبر نداشتند دكه هاي حق عبور داير شده اند اگر فرض كنيم 200 هزار خودرو از اين بزرگراه گذشته باشند، ميليونها تومان يكشبه به صندوق راهداري جاده ريخته شده است.

اين حق العبور بگيري، لابد تا پنجاه سال آينده ادامه خواهد داشت. آخر ناگهان 1500 تومان و 4500 تومان چه مبنايي دارد؟ كي و كجا نشسته و اين باج راه را تصويب كرده است؟ اول 200 تومان، 300 تومان مي گرفتيد كم كم قيمت را مي برديد بالا ! چگونه شد كه اول دشتي از 1500 تومان آغاز كرديد؟ يعني هر وزارتخانه و هر دستگاهي مي تواند هر چه خواست از مردم باج سبيل بگيرد؟ همه تعجب كرده اند! قانون و قاعده اي ندارد؟ من فكر كردم خانواده اي كه در اين مسير زندگي مي كند اگر يك بار صبح بخواهد به تهران برود و غروب بازگردد 3000 تومان بايد باج راه بپردازد. ماه سي روز است مي شود 90 هزار تومان. خدا را خوش مي آيد خانواده اي براي رفتن به محل كار و بازگشت 90 هزار تومان باج سبيل به وزارت مسكن و شهرسازي و... بپردازد؟

مردم مي گويند، هرگز سابقه ندارد، حق العبوري چنين گران از مردم گرفته شده باشد. گرفتن عوارض راه از جاده هاي ايران در اواخر دوران سلطنت ناصر الدين شاه بوسيله راه سازان روسيه تزاري كه امتياز ساخت راه سراسري تهران- قزوين- رشت- انزلي را از ناصر الدين شاه گرفته بودند، متداول شد. «زاستاو» نام كلبه هايي بود كه به قول روسها در هر چندين «ورست» كنار جاده ساخته شده بود و وظيفه اين «زاستاوها» اين بود كه جلوي خركچي ها و اسب سواران و قاطرسواران و گاريچي ها و كالسكه سوارها و درشكه سوارها و اين اواخر خودروها را مي گرفتند و از آنها چندين سكه پول بابت عوارض راه مي ستاندند.

«زاستاوها» كم كم به تلگراف و تلفن هم مجهز شدند و وظيفه جاسوسي و كسب اطلاع از اوضاع ايران را براي ستاد ارتش روسيه داشتند و در جريان جنگ جهاني اول و سپس انقلاب بلشويكي وظايف خود را به نحو احسن به نفع همسايه شمالي، زورگوي آن روزگار انجام دادند.

مرحوم قطن السلطنه مجد، استاندار گيلان در سال 1320 مي نويسد: وقتي ارتش شوروي، گيلان را (مانند خراسان و گرگان و مازندران و آذربايجان) اشغال كرده بود براي دادن گزارش به تهران مي آمد و كنسول روس هم در اتومبيل او بود ديد كه در بين راه، بيشتر مهمانخانه داران و قهوه چيان از عوامل روسيه شوروي بودند و با كنسول خوش و بش مي كردند و به زبان روسي گزارش به عرض مي رساندند.

خوشبختانه آن بساط برچيده شد. اولين بار در سال 1341 با گشايش اتوبان تهران- كرج، عوارض گرفتن آغاز شد كه گويا حدود چهل سال اخذ عوارض مي شد و حالا هم به گونه اي مي شود.
اميدواريم اخذ عوارض جاده بومهن هم يك قرن ادامه يابد، اما به قول معروف يواش يواش و نه يك مرتبه 1500 تومان و 4500 تومان!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
2
جهت اطلاع عزيزان تهراني ، در بزرگراه اهواز - بندر امام عوارض 1200 تا 6000 توماني اخذ مي شود . نگران نباشيد!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
عزیز جان چه ربطی داره این حرف شما به کل داستان !؟ اگه اینجوریه همه بیان اینجا بگن تهرانی ها از ما هم عوارض میگیرن تو بزرگراهامون ! اصن بحث سر اینکه کجا عوارض میگیرن یا نمیگیرن نیست که جناب
تازه شم بزرگراه بندر امام ی بزرگراه کامیون رو هستش که از کل ایران کامیونا میان از این بزرگراه استفاده میکنن واسه رسیدن به بندر , بزرگراه بومهن و نمیشه مقایسه کرد با بندر امام تو این اتوبان بیشتر ماشین های شخصی تردد میکنن . اصن حرف حساب اینه که چرا باید اینهمه عوارض بزرگراهی تو ایران بگیرن؟! مثه بزرگراه پل زال خرم آباد یا قزوین زنجان یا خیلی از جاهای دیگه.
مملکت بی قانون دیگه که اینجوریه
sunrise
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
6
ممکت ما فقیر هست دیگه
ثروت خدادای نداریم
باید یه جورایی راه ها ساخته بشه یا نه ؟؟؟
نه نفت داریم نه طلا نه مس نه گاز نه اورانیوم هیچی نداریم ما فقیریم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
1
خداوندا ظهورامام عصرراهرچه زودترنزدیک بگردان
احمد
|
UNITED STATES
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
2
نرخ اتوبان تهران تا اصفهان1700 تومان اونهم در چندین نقطه عوارض میگیرند با طول تقریبی 385 کیلومتر ولی طول اتوبان تهران رودهن 23 کیلومتر و 1500 تومان دریافت میکنند اقای وزیر راه این مسئله رو روشن کنه که کدام رو نسبت به مسافت طی شده در اتوبان زیاد میگیرند؟؟؟؟؟؟
داری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
0
4
من پیشنهاد میکنم تعداد باجه های دریافت رو بیشتر کنن بهتره !!! کمتر معطل بشیم آره ببم جان !!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
0
0
بومهن از نظر تقسیمات کشوری وزارت کشور جزو شهر تهران است وپردیس هم همینطور.بخاطر همین نرخ آب برق گاز تلفن جریمه رانندگی و نان شیر و...از شهر رودهن و دماوند گرانتر است چون جزو شهر تهران است ولی امکانات آن صفر هنوز یک پیاده رو ندارد.یک خیابان دارد که تمام ماشینها حتی تریلرها از وسط آن رد میشوند.یک پل ندارد یک کمربندی ندارد.یکهزارم امکانات تهران را ندارد ولی هزینه ها از تهران هم بیشتر است.بیایید وببینید.درضمن دزدی و عدم امنیت ومعتاد و قاچاقچی فراوان است .نیروی انتظامی خیلی فعال نیست.در کنار حاشیه رودخانه سیاهرود معتادان وقاچاق فروشان بیتوته کرده وزندگی میکنند وملت نمیتوانند از فضای نسبتا سبز استفاده کنند.خلاصه وضع شهر خیلی بد است.
نظرات بینندگان