arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۶۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۰

يادگاري از شهيد امير سپهبد علي صياد شيرازي ؛ سمت چپ تنگه پرواز کنيد

هوا روشن تر شده بود و نيروهاي عقب مانده منافقين نيز به ستون متوقف شده ملحق شدند. حالا يک ستون به طول چهار کيلومتر مسلح به توپ، تانک، نفربر، 106 ، خودروهاي سنگين حامل مهمات و ساير ادوات نظامي و لجستيکي، تمام جاده دشت حسن آباد را پوشانده بودند. ناگهان صداي بالگردهاي هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي ايران در فضا طنين انداز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اجتماعی "انتخاب"؛ هوا روشن تر شده بود و نيروهاي عقب مانده منافقين نيز به ستون متوقف شده ملحق شدند. حالا يک ستون به طول چهار کيلومتر مسلح به توپ، تانک، نفربر، 106 ، خودروهاي سنگين حامل مهمات و ساير ادوات نظامي و لجستيکي، تمام جاده دشت حسن آباد را پوشانده بودند. ناگهان صداي بالگردهاي هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي ايران در فضا طنين انداز شد.

به دستور امير شهيد سپهبد علي صياد شيرازي، يک تيم آتش کبري از پايگاه امام حسين(ع) و يک تيم آتش از پايگاه کرمانشاه به پرواز درآمدند و پس از ملحق شدن در مسير اسلام آباد به طرف محلي که شهيد صياد شيرازي معين کرده بود، حرکت کردند. در طول پرواز، شهيد صياد شيرازي از آنان خواسته بود بلافاصله پس از رسيدن به تنگه چهارزبر، حضور خود را به وي اعلام کنند.

شهيد صياد شيرازي در دستور بعدي از آنان خواست به ارتفاعات نزديک نشوند و به سمت چپ تنگه پرواز کنند.خلبانان پس از اجراي فرمان و حرکت به سمت چپ به طول 10 کيلومتر در منطقه ماهي دشت، متوجه ترافيک سنگيني در جاده شده و بلافاصله مسأله را به شهيد صياد اطلاع مي دهند.

ايشان پس از بررسي جاده، به تيم آتش دستور شليک مي دهد. اين در حالي است که خلبانان تصور مي کنند ستون خودرويي متوقف شده در جاده، مردم عادي بوده و در اجراي دستور مردد هستند.

بلافاصله امير سرافراز ارتش اسلام شهيد صياد شيرازي با لحني محکم تر و پرصلابت مي گويد: «من به عنوان نماينده حضرت امام (رحمة ا... عليه) به شما دستور مي دهم آتش کنيد و همه خودروها را منهدم کنيد، آنها منافقين هستند.»

خلبانان با شنيدن اين جمله از آن شهيد بزرگوار، جاده را مورد هدف قرار داده و پس از انهدام بخش قابل توجهي از ستونهاي خودرويي، به پايگاه هاي خود بازگشتند. سپس چهار تيم آتش ديگر از هوانيروز مجددا وارد عمل مي شوند.

در سحرگاه روز پنجم مردادماه، دو فروند «فانتوم اف - 4 » نيروي هوايي ارتش از خطوط رزمندگان عبور کرده و ستون متوقف شده منافقين را به شدت بمباران کردند. بمباران هوايي خلبانان نيروي هوايي چنان دقيق و مؤثر صورت گرفت که تمام سازمان نظامي منافقين از هم فرو پاشيد و چند لحظه بعد، بالگردهاي کبري هوانيروز، از چپ و راست، انبوه نفرات و تجهيزات دشمن را مورد حمله قرار دادند.

عمليات مرصاد تا دو روز بعد ادامه يافت تا اين که منطقه به کلي از لوث وجود منافقين پاکسازي شد و بيش از 2500 نفر از آنان به هلاکت رسيده و بيش از 400 دستگاه خودرو،نفربر و تانک آنان منهدم شد.

رژيم عراق نيز با شکست مفتضحانه در اين عمليات و در حالي که از تلاشهاي مذبوحانه خود طرفي نبسته بود؛سرانجام در 15 مرداد سال 67 طي نامه اي به دبيرکل سازمان ملل متحد، تمامي شرايط قطعنامه 598 را پذيرفت و تسليم شد.

اکنون با گذشت سالها از آن حماسه ماندگار، وقتي در جاده کرمانشاه - اسلام آباد سفر مي کنيد، در کيلومتر 34 جاده، در محل تنگه چهارزبر،يادمان شهداي عمليات مرصاد - يادگاري از شهيد بزرگوار امير سپهبد علي صياد شيرازي- ساخته شده و يادآور ايثارگريهاي فرزندان اين ملت در نبرد با منافقين کوردل است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
4
6
کجایند مردان بی ادعا...
یادشان همانهایی که برای حفظ وطن شجاعانه جنگیدند و رفتند تا امروز یادی از آنها بماند در خاطره ها...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
0
0
sayad akhar sar said shod .;)
نظرات بینندگان