arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

چشم هاي «کي روش» کدام پديده را ببيند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پيام يونسي پور:کي روش آمده تا ما را تغيير دهد. تغييراتي که از او مي خواستيم، فقط در نوع بازي تيم ملي خلاصه مي شد. نتيجه هاي اسفبار نااميدمان مي کرد و نيازمندي مان به خون تازه در رگ هاي فوتبال ملي را در حضور کارلوس کي روش ديديم. نياز به تغييرات را خود او در بدو ورودش به ايران احساس کرد. او تغييرات را از کمپ تيم هاي ملي، در نحوه برنامه ريزي سازمان ليگ، در چيدمان مربيان تيم هاي پايه و حتي بلندي و کوتاهي چمن ورزشگاه ها اعمال کرد. در همه زمينه ها نظر داد تا در حقيقت همه عوامل را آماده رشد تيم ملي کند.
براي مردي که بسياري از مربيان وطني ما او را به چشم يک اجنبي نگاه مي کنند و اما در حقيقت از تک تک منتقدان غرض ورز منصفانه تر و دلسوزانه تر براي فوتبال ملي کشورمان کار مي کند، مي توان افسوس خورد. امروز يکي از مهمترين نقدهايي که جامعه مربيان وطني از کارلوس کي روش به ميان مي آورند، دقيقا برخواسته از ضعفي است که خود بدان مبتلا هستند. حميد درخشان از کارلوس کي روش خواسته تا نسل جديدي را به فوتبال ايران تحويل دهد. اما نگفته از کجا! حميد استيلي به نوعي کي روش را با اين جمله که از او توقع دارد همان جوانگرايي که در فوتبال پرتغال انجام داد را اين بار هم در ايران پياده کند تمايلش به تغيير نسل را نشان داده، اما او هم اشاره اي به چگونگي اين تحول و سرچشمه خون جديد نکرده است!
از همه مضحک تر، اظهار نظر اصغر مديرروستا بود که گفت تيم کي روش هيچ فرقي با ساير تيم هاي ملي ايران نداشته و او نتوانسته کسي را شگفت زده کند. شايد از ديدگاه مديرروستا که متخصص سقوط دادن تيم هاي ليگ برتري است و البته همين امروز به واسطه شايعاتي که در موردش شکل گرفته، باشگاه ها به سراغش نمي روند، خلق شگفتي در فوتبال به سقوط دادن و نابود کردن ريشه ها منتهي مي شود.
کي روش تخصص خود را در پرورش استعدادها از 20 سال پيش نشان داده بود. از وقتي که ويکتور بايا را به عنوان دروازه بان افسانه اي پرتغال کشف کرد. از وقتي کارواليو را به دنياي فوتبال داد و البته کريس رونالدوي 16 ساله را به منچستر يونايتد برد و از او يک سوپر استار واقعي ساخت. کي روش در حقيقت بي نياز از راهنمايي مربياني است که سقف آمال و آرزوهاي شان در يک قهرماني ليگ خلاصه مي شود و البته به همين کوچک آرزو هم نمي رسند. اما همين مرد، براي تغيير نسل فوتبال ما بايد به سراغ کدام باشگاه سازنده برود؟ ابومسلم که سال هاي سال تبديل به کارخانه کشف استعداد شده بود امروز کجاست؟ فجر سپاسي خود يک مصرف گراي محض شده و البته مربياني مانند استيلي و مظلومي برخلاف استانکو و رايکوف و راجرز و مت کوويچ که شجاعانه بازيکنان زير 20 سال را در ترکيب اصلي وارد ميدان مي کردند و با همان جوانان هم جام بالاي سر مي بردند، براي خريد بازيکنان نامي مي جنگند.
دريغ از يک ستاره، دريغ از يک پديده! ملوان سربازهاي نامي را جمع مي کند و هر تيمي که امير قلعه نويي را روي نيمکتش ببيند، ناخودآگاه به سراغ ستاره ها مي دود. کي روش چشم هايش را به روي کدام نسل جديد باز کند؟ ياوري ، مظلومي و قلعه نويي که در همين ابتداي راه مي کوشند کارنامه درخشان او را با بدوي ترين انتقادها به سخره بگيرند، چه قدمي براي همين تغيير نسل برداشته اند؟ جواب سؤال سخت نيست ... فوتبال ايران سال هاست که به سوي روزمرگي راهش را کج کرده. مربيان ما مدت هاست که بيکار نشسته و از دسترنج گذشته مي خورند و مانند بازنشسته هايي که در خانه شان هم جايي ندارند، نق مي زنند !
به نظر مي رسد امروز فوتبال ايران نه تنها درون زمين و در ترکيب تيم هايش که در حقيقت روي نيمکت هاي خود هم نيازي مبرم به تغيير و تحولاتي شگرف دارد. مربياني که تبديل به حاضري خور شده اند آرام آرام بايد جاي خود را به تازه واردهايي بدهند که شجاعت همراه شدن با کي روش را داشته باشند. مربياني که از بازي دادن به مهدوي کياي 16 ساله در پرسپوليس نترسند و يزداني ، مجيدي و موسوي را در 17 سالگي به ستاره هاي ليگ برتر تبديل کنند. مي توان امروز اين سؤال را مطرح کرد و از مربيان مدعي فوتبال افول کرده ايران منتظر پاسخي بود:
اگر امروز مهدوي کيا 16 ساله بود، کريمي 21 ساله بود، مجيدي 18 ساله بود، نکونام 20 ساله بود، نکيسا و فنايي 22 ساله بودند، ميناوند 22 سال داشت و خداداد 23 سال، يک مربي در ميان تمام اين مربيان ليگ برتري کنوني پيدا مي شد تا به آنها کوچکترين فرصتي براي عرض اندام نشان دهد؟
قطعا پاسخ منفي است. مظلومي رحمتي را مي خواهد و استيلي در کمال شگفتي به سراغ کاظميان مي رود. خنده دار است که همين مربيان در خانه هاي پرورش استعداد، از سرمربي تيم ملي طلب جوانگرايي دارند! جوانگرايي و تغيير نسل را بايد از نيمکت ها آغاز کرد. امروز مرداني شجاع براي هدايت تيم هاي مان مي خواهيم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
1
4
واقعا این جوجه مربیان ایرانی با کارنامه بسیار درخشانی که فوتبال ایران در سطح جهان داشته چگونه می توانند به خوشون اجازه دخالت در کار یک مربی بزرگ امروزی را بدهند. ولی خوب شاید حق داشته باشند چون نگران اینند که با درخشش و موفقیت یک مربی خارجی از چشم مردم بیفتند و دیگر کسی آنها را با القاب امپراطور پادشاه و دیگر خزعبلات صدا نکند ولی باز آفرین به مرام علی دایی که کارنامه اش از این جماعت جداست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
1
2
هنوز برای قضاوت در مورد کیروش زود است. به نظر می رسد کیروش در مورد انتخاب بازیکنان چندان موفق عمل نکرده است ولی باید به او زمان داد تا هم شناخت کاملتری پیدا کند و هم بتواند تاکتیک ها و استراتژی خود را در تیم ملی پیاده کند. او مربی بزرگی است که نباید او را وارد حاشیه کرد.
نظرات بینندگان