arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۸۵۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

قالیباف: کهریزک به پارک جنگی تبدیل می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار تهران از راه اندازی دو خط زباله سوز تا پایان سال 91 خبر داد و گفت: هر چند هم اکنون در زمینه پردازش زباله به شرایط خوبی رسیده ایم اما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.

محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم جشن پایان دفن غیربهداشتی زباله تهران و کلنگ زنی اولین مرکز زباله سوز در کهریزک گفت: مسئله زباله از دغدغه های جدی تهران است که پیش از 4 دهه سابقه دارد و از زخم های کهنه ای است که بربدنه شهر تهران بوده و بیشترین ضایعات آن تولید گاز متان و عوارض بر محیط زیست بود که خسارت بسیاری را بر مردم جنوب شهر و کهریزک وارد می کرد.

وی با بیان این که از 7 هزار تن زباله شهر تهران که در سال 84  به کهریزک منتقل می شد تنها 500 تن آن مورد پردازش قرار می گرفت گفت: در آن سالها بیش از 6 هزار 500 تن زباله به صورت غیر بهداشتی دفن می شد .
 
قالیباف تصریح کرد: امروز اگر کسانی از شیرابه حرف می زنند این دریاچه شیرابه نتیجه بیش از سه دهه دفن غیر بهداشتی و غیر فنی زباله است.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده و حمایت شورای اسلامی شهر امروز شاهد آن هستیم که حتی یک تن زباله هم به منطقه کهریزک نمی آید که پردازش نشود و هم اکنون ظرفیت پردازش 7 هزار تن زباله در روز را داریم که تبدیل به کود می شود.
 
شهردار تهران افزود: بخشی از زباله نیز که ناگزیر به دفن آن هستیم کاملا بر اساس استانداردهای جهانی به صورت بهداشتی دفن می شوند و آسیبی برای محیط زیست نمی رساند.
 
قالیباف با اشاره به کلنگ زنی احداث مرکز زباله سوز در کهریزک افزود : با احداث این مرکز روزانه 200 تن زباله با پیشرفته ترین شیوه ها سوزانده و تبدیل به انرژی می شود و در ساعت 3 مگا بایت برق از آن گرفته می شود .
 
وی با بیان این که احداث یک زباله سوز در شرق تهران نیز در دست انجام است گفت : همه این اقدامات ما را به شرایط خوب رسانده است اما شرایط مطلوب وقتی است که بتوانیم هفت زباله سوز در تهران راه اندازی کنیم و هیچ زباله ای را حمل نکرده و آنها را داخل شهر سوزانده و تبدیل به انرژی برق ، آب گرم و... کنیم.
 
شهردار تهران با اشاره به وضعیت زباله هایی که دفن می شود تصریح کرد: مقدار زباله هایی که امروز دفن می شود کم تر از 500 تن است و در مخازنی دفن می شود که برای این مخازن در زیر زمین سبیل بندی شده و داخل آن شبکه لوله گذاری قرار گرفته و این زباله ها موادی هستند که قابل بازیافت نیست و تبدیل به کمپوست نمی شود اما در این سلول بهداشتی به گونه ای دفن می شود که هیچ کدام از شیرابه ها به داخل زمین نرود .
 
وی ادامه داد: با این روش بخشی از شیرابه ها به مخازن منتقل می شود و بخشی نیز تبدیل به گاز شده و از طریق لوله ها به مخازن گاز متان می رود که گاز متان نیز خودش برای استفاده  بیشترین انرژی و حرارت را دارد.
 
قالیباف با اشاره به این که بخش عمده ای از کشورهای اروپایی دفن زباله در سلولهای بهداشتی انجام می دهند گفت: تا پایان سال 91 به طور قطع دو خط زباله سوز در تهران به بهره برداری خواهد رسید.
 
وی همچنین با اشاره به موضوع تفکیک زباله از مبدا این اقدام را کاری فرهنگی دانست و گفت: ما هنوز در شهرداری در این کار موفق نبوده ایم و فقط 25 در صد زباله ها در مبدا تفکیک می شود که از آسیبهای جدی ما است و امیدواریم با کمک مردم این معضل نیز برطرف شود.
 
قالیباف در ادامه در خصوص توسعه فضای سبز کهریزک اظهار کرد: در یک سال گذشته بیش 140 هکتار درخت کاری و فضای سبز در این منطقه انجام شده است و این موضوع که کهریزک تبدیل به پارکی جنگلی شود در حال تحقق است .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فرهاد
|
GERMANY
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
0
آقای شهردار محترم، شما قصد دارید زباله ها را بدون حمل به خارج از محیط مسکونی شهری، مستقیما در شهر تهران بسوزانید؟ می دانید مردم تهران با این کار با چه بلایایی روبه رو خواهند شد؟ اگر نمی دانید مطلب زیر شما را روشن خواهد کرد:
- هوای اطراف محل سوزاندن زباله به 190 ماده ی شیمیایی خطرناک آلوده خواهد شد. از جمله مواد متصاعد از زباله سوزها و آثار آنها بر سلامت انسان عبارتند از:
1- ریزگردها = بیماری های قلبی، بیماری های دستگاه تنفسی، سرطان ریه، کوتاه شدن عمر
2- اکسیدهای ازت = سم مهلک دستگاه تنفسی، بلوکه شدن حامل های انتقال اکسیژن، تولید اوزون
3- انیدرید سولفورو = گرفتگی در ماهیچه ی حرکت دهنده ی ریه، و در گیاهان: تخریب ملکول های کلروفیل، و در هوا: اسیدی شدن باران
4- سرب و دیگر فلزات سنگین: تغییر در تعادل خونی، عصبی شدن، بی حسی، ناراحتی های قلبی، افزایش فشار خون
5- کادمیوم: افزایش فشار خون، پوکی استخوان، بیماری های کلیوی، بیماری های دستگاه تنفس
6- جیوه و مس = تاثیر منفی بر دستگاه عصبی و متابولیسم آن
7- دی اکسین و فوران (FURANE): سم مهلک، صدمه به دستگاه ایمنی، کبد و کل متابولیسم بدن. نتیجه ی نهایی: انواع سرطان
8- مونو اکسید کربن = سم مهلک مجاری تنفسی، بلوکه شدن حامل های انتقال اکسیژن
9- تالیوم و آرسنیک = سم های کشنده
10- آنتیموان، منگنز، نیکل و وانادیوم = تنفس شان سمی است و باعث سرطان و اختلال در دستگاه حرکتی (موتوری) بدن می شود
کروم = التهاب پوست و مجاری تنفسی
بر اثر سوزاندن زباله، علاوه بر این ها، معجون کشنده ای از مخلوط ترکیبات نیتروژن دار، سولفات ها، سولفیدها، ترکیبات کلردار، ترکیبات متعدد سبک و سنگین آلی در فضای اطراف منتشر می شود.
همچنین باید در نظر داشت که این مواد فقط در هوا باقی نمی مانند و به آب و خاک نیز نفوذ می کنند که خود اثرات جانبی دیگری در بر خواهد داشت. نتیجه ی مطالعات دانشگاهی در آلمان نشان می دهد که هر چند مقدار تک تک مواد آلاینده کمتر از حد مجاز باشند، اما وجود مخلوطی از آنها در یک زمان باعث تاثیر مخرب دوچندان خواهد بود و به بروز انواع بیماری ها مانند بیماری های دستگاه و مجاری تنفسی ، آلرژی، ضعف دستگاه ایمنی، اختلالات هورمونی و سرطان ها در انسان منجر خواهد شد. انسان نه تنها از راه تنفس و پوست با سموم ناشی از دستگاه های زباله سوز روبرو می شود، بلکه بطور غیرمستقیم از خاک، آب و گیاهان آلوده شده نیز تاثیر می گیرد. خاک، آب و گیاهان موجود در جوار دستگاه های زباله سوز در آلمان نشان داده اند که حاوی دی اکسین، فوران، ترکیبات پرکلره ی بی فنیل، ترکبیات پرکلره ی نفتالین، کلروبنزول، مواد مرکب آلی معطره، مواد آلی فرار، و فلزات سنگین مانند جیوه و کادمیوم و سرب هستند. قسمت اعظم این مواد ماندگار، سمی و تجمعکننده در سلول های زنده (بیوآکومولاتیو) هستند. مطالعات جدید نشان داده اند که دستگاه های زباله سوز بزرگترین عامل تولید دی اکسین در جهان هستند. این ماده ی سمی بویژه برای نوزادان و کودکان خطرآفرین است. آمار نشان می دهد که کودکان ساکن در حوالی این دستگاه ها دو برابر بیشتر از دیگر کودکان به سرطان مبتلا می شوند.
بدیهی است که در جوار هر دستگاه زباله سوز بایستی تجهیزات کنترل آلودگی نصب شوند تا در صورت بالاتر رفتن آلودگی هوا از حد مجاز، اخطار لازم به ساکنان و مسوولان فرستاده شود. این کمترین کاری است که باید از مسولان انتظار داشت.
maryam
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
1
همون شهربازیمونو ورداشتی اتوبان کردی بسه دیگه سر جدت......ما پارک جنگلی اونم کجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کهریزک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟نخواستیم.......
پاسخ ها
ناشناس
| PORTUGAL |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
بهت بگم رییس اش هم از الان تعیین شده !!
اگه گفتی کیه ؟؟؟!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
0
محض اطلاع شهردار محترم ميرساند كه امروزه هيچ زباله اي غير قابل بازگشت نيست بشرطي مرحله جدا سازي و تفكيك آن درست انجام شود و آن قسمت از زباله كه غير قابل بازيافت است تبديل به انرژي ميشود . پس در صورت مديريت صحيح و استفاده از تكنولوژي پيشرفته (نه تكنولوژي چيني) هيچ نيازي به دفن زباله و آثار زيانبار آن نيست!!!
نظرات بینندگان