arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۰
نسل جديد كشتي هاي هوايي

با تايتانيك پرواز كنيد

اوايل قرن بيستم ميلادي استفاده از كشتي هاي هوايي براي حمل و نقل مسافران كاهش يافت زيرا با ورود هواپيما قابليت هاي آنها چندان به نظر نمي آمد و علاوه بر آن بروز چند فاجعه در اين زمينه نيز مزيد برعلت شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اوايل قرن بيستم ميلادي استفاده از كشتي هاي هوايي براي حمل و نقل مسافران كاهش يافت زيرا با ورود هواپيما قابليت هاي آنها چندان به نظر نمي آمد و علاوه بر آن بروز چند فاجعه در اين زمينه نيز مزيد برعلت شده بود.

به گزارش انتخاب، به همين دليل از آنها بيشتر به عنوان تابلوهاي تبليغاتي متحرك استفاده مي كردند يا در پوشش خبري مسابقات ورزشي دوربين فيلمبرداري را روي آنها قرار مي دادند. اما توانايي پرواز طولاني مدت، آنها را به وسيله يي ايده آل در مقاصد كنترل، مراقبت، جاسوسي و شناسايي تبديل كرد و همين امر سبب شد «لاكهيد مارتين» كشتي هوايي با ارتفاع زياد (HAA) را بسازد. شركت توليد كننده در هفته گذشته نخستين نمونه اين وسيله را به نمايش گذاشت كه در آن چند فناوري مهم در زمينه توليد كشتي هاي هوايي بدون سرنشين آزمايش شد.
    
 كشتي هوايي HALE-D از موادي با قابليت تحمل زياد ساخته شده و در آن فيلم هاي نازك جذب انرژي خورشيدي نيز به كار رفته اند كه نقش تامين كننده ذخيره انرژي را برعهده دارند. واحدهاي سبك وزن رانش، كشتي هوايي را حركت داده و هنگام بلند شدن و فرودآمدن موقعيت آن با استفاده از مكانيابي ماهواره يي ثابت مي ماند.

 مكانيابي ماهواره يي همراه فناوري هاي نوين به كشتي هوايي اين قابليت را مي دهد كه با پرداخت هزينه ناچيزي بتواند از ماهواره ها استفاده كند. اين كشتي مي تواند محيطي به قطر 965 كيلومتر در زمين و ميليون ها مايل مربع در فضا را جست وجو كند. همچنين قابليت حمل تجهيزات آن به آساني تغيير مي كند و بدين ترتيب استفاده از HAA ارزان تر از كشتي هاي هوايي خواهد بود كه به عنوان پشتيباني در ماموريت هاي نظامي در كشور استفاده مي شوند. اين كشتي هوايي روز بيست و هفتم جولاي آزمايش شد. قرار بود كه كشتي به ارتفاع 60 هزار پايي برسد اما در ارتفاع 32 هزار پا با مشكلاتي فني روبرو و پرواز لغو شد.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، «دان شولتز» نايب رييس شركت توليد كننده در اين باره مي گويد: «درست است كه ما به ارتفاع مورد نظر نرسيديم اما نخستين پرواز با فناوري هايي مانند HALE-D اين فرصت را فراهم كرد تا از مشكلات به وجود آمده بياموزيم و برنامه ها و فناوري هاي آينده شركت را تنظيم كنيم. ما مجموعه يي از فناوري هاي پيشرفته را در اين كشتي هوايي نشان داديم كه از جمله آنها مي توان به سيستم بلند شدن و كنترل كشتي، لينك هاي ارتباطي، سيستم يگانه رانش، توليد الكتريسيته با پنل هاي خورشيدي، ارتباطات مربوط به كنترل كشتي بدون خلبان و عمليات هاي مختلف پرواز اشاره كرد.»
نظرات بینندگان