arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۶

واعظ آشتیانی: تعدد کاندیدای اصولگرایان یک استراتژی برای گمراه کردن رقیب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: افرادی که خارج از سازوکار جمنا کاندیدا شده‌اند، اگر از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، در صورتی که ببینند اقبالی به آنها وجود ندارد، حتما از عرصه انتخابات به نفع یک نفر کناره‌گیری خواهند کرد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، امیر رضا واعظ آشتیانی در رابطه با فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان گفت: اصولگرایان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سازوکار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) فعالیت می‌کنند.
 
او ادامه داد: جمنا گروهی متشکل از احزاب و تشکل‌های سیاسی در مجمع اصولگرایی است که هدف آن ایجاد یک چتر حمایتی از کاندیدای واحد است و از تعدادی از کاندیداها کار خود را شروع و به مرور زمان از آن تعداد کاسته شده و اکنون تعداد نامزدها به پنج نفر رسیده است.
 
این عضو اسبق شورای شهر تهران در تشریح نحوه دستیابی به یک نامزد واحد اظهار داشت: سازوکار جمنا برای رسیدن به یک گزینه واحد آن است که هر کدامیک از پنج نامزد، اقبال بیشتری برای رای‌آوری داشته باشند، از آن نامزد حمایت کنند که این مساله با استفاده از فرمول‌های مختلفی مانند نظرسنجی انجام خواهد شد.
 
واعظ آشتیانی یادآور شد: البته تعدادی از گروه‌های سیاسی هم هستند که هرچند عضو مجمع اصولگرایی محسوب می‌شوند ولی براساس گفته‌هایشان تمکینی به نظر نهایی جمنا نخواهند داشت که برای مثال می‌توان به رویکرد حزب موتلفه اشاره کرد. همچنین افرادی مانند سعید جلیلی و مسعود زریبافان هستند که مستقل وارد عرصه انتخابات شده‌اند و این موضوع می‌تواند یک چالشی برای وحدت اصولگرایان محسوب شود.
 
او در پاسخ به این سوال که عدم تمکین افرادی مانند سعید جلیلی و احزابی مانند جمعیت موتلفه به نظر نهایی جمنا موید شکاف در جریان اصولگرایی نیست؟ تصریح کرد: نمی‌توان این مساله را به عنوان یک شکاف دانست. من برای تمامی گروه‌های اصولگرا احترام قائل هستم و این مساله در میان اصولگرایان پذیرفته شده که نمی‌توان برای افراد یا گروه‌ها تعیین تکلیف کرد.
 
این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه بهتر است به کاندیداتوری افرادی مانند میرسلیم، زریبافان و جلیلی به صورت قهری نگریسته نشود، خاطرنشان کرد: تحلیل من این است افرادی که خارج از سازوکار جمنا کاندیدا شده‌اند، اگر از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، در صورتی که ببینند اقبالی به آنها وجود ندارد، حتما از عرصه انتخابات به نفع یک نفر کناره‌گیری خواهند کرد.
 
واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که حجت‌الاسلام رییسی اعلام کرده که به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شده است چرا برخی تمایل دارند که برچسب اصولگرایی به آنها نخورد؟‌ ابراز داشت: من بعید می‌دانم که آن افراد چنین نگاهی داشته باشند. هرکسی که ارزش‌های نظام برایش احترام داشته باشد و در چارچوب قانون اساسی عمل کند، دلیل نمی‌شود که حتما در چارچوب خانواده اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی قرار بگیرد.
 
او با بیان اینکه در خانواده بزرگی مانند اصولگرایی اختلاف‌نظر اجتناب‌ناپذیر است، عنوان کرد: برخی اصولگرایان به یک هدفی اعتقاد دارند اما برخی برای رسیدن به آن هدف مسیری طولانی انتخاب می‌کنند و برخی مسیر کوتاه‌تر و این مساله بستگی به خلاقیت، نوآوری و تحلیل آنها ادامه دارد.
 
این عضو اسبق شورای شهر تهران افزود: من فکر می‌کنم تعدادی از افرادی که قصد دارند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بشوند در پایان به نفع یک نامزد کنار خواهند کشید و شاید حضور متعدد آن افراد در انتخابات یک استراتژی از سوی اصولگرایان برای گمراهی باشد که طرف مقابل فکر کند اصولگرایان دچار تشتت شده‌اند.

نظرات بینندگان