arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۰

ادعای صندوق بین المللی پول: ایران بابت صادرات نفتش نگران است

صندوق بین المللی پول در گزارشی مدعی شد که مقامات ایرانی در یکی از نشست های این موسسه، درباره صادرات این کشور ابراز نگرانی کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صندوق بین المللی پول در گزارشی مدعی شد که مقامات ایرانی در یکی از نشست های این موسسه، درباره صادرات این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، صندوق بین المللی پول در گزارش سالانه خود درباره اقتصاد ایران گفته است ایران به این صندوق بین المللی اطلاع داده است که درباره ناتوانی در صادرات نفت خام خود به دلیل تحریم های بین المللی، نگران است.

در این گزارش آمده است: مقامات ایرانی گفته اند تحریم های بین المللی، مانعی در برابر قراردادهای تجاری ایران هستند.اگر این تحریم ها باقی بمانند مانع از صادرات نفت ایران خواهند شد که دراین صورت تاثیرات بسیاری را بر جهان خواهد داشت.

در این گزارش به نام مقامات ایرانی و محل برگزاری نشست صندوق بین المللی پول اشاره ای نشده است.

این گزارش سالانه صندوق بین المللی پول دیروز چهارشنبه منتشر شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران در سال 2010، هزینه های فعالیت های اقتصادی را (در ایران)افزایش داد و مانعی در برابر افزایش سرمایه گذاری های خارجی وانتقال فناوری خارجی در ایران شده و بر تعاملات مالی و قراردادهای بازرگانی دولت تهران، تاثیر گذاشته است.

براساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، ایران می تواند تا سال 2017 به صادرات نفت و گاز خود ادامه دهد.

خبرگزاری فرانسه می نویسد: پیش بینی می شود ارزش صادارت نفت ایران در سال جاری شمسی (1390)، با افزایش 27 درصدی نسبت به سال قبل از آن، به رقم 109 میلیارد و 700 میلیون دلار برسد.این رشد درآمد به دلیل افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی است.

میزان صادرات نفت ایران در پنج سال آینده نیز به طور میانگین سالانه 0.7 درصد رشد می یابد.

گزارش صندوق بین المللی پول اضافه می کند: ابراز نگرانی ایران در نشست صندوق بین المللی پول در روز 20 ژوئیه گذشته (29 تیر) با واکنش هایی  همراه بود. بسیاری از مقامات حاضر در این نشست نگرانی مقامات ایرانی درباره تاثیر تحریم ها بر دریافت پول نفت صادراتی خود و  تاثیرات منفی آن بر بازار جهانی نفت را ثبت کردند.

برخی از مقامات شرکت کننده در نشست صندوق بین المللی پول در واکنش به ابراز نگرانی مقامات ایرانی، از صندوق بین المللی خواستند به نظارت و بررسی بهره گیری ایران از سیستم های پرداخت های پولی جهانی بپردازد.

نظرات بینندگان