arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

يزداني خرم: همه سهميه هاي المپيک را مي خواهيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سهيل خمسه
محمدرضا يزداني خرم، رئيس فدراسيون کشتي در هر شرايطي از زيرمجموعه اش دفاع مي کند. او معمولا از هر مقامي که توسط تيم هاي ملي کسب شده دفاع مي کند و اين مقام ها را براي کشتي ايران خوب مي داند. گرچه يزداني خرم منتقدان زيادي در اين رابطه دارد اما او همچنان با همين روش به کار خود در فدراسيون کشتي ادامه مي دهد. يزداني خرم در گفتگو با انتخاب در مورد شرايط کشتي فرنگي و آزاد در رده هاي نوجوانان، جوانان و بزرگسالان صحبت مي کند.

*تيم کشتي فرنگي نوجوانان نايب قهرمان آسيا شد. تبريک بگوييم يا انتقاد کنيم؟

شما خبرنگاران از مدال طلا هم دنبال انتقاد مي گرديد. ايران نايب قهرمان آسيا شده. اين که ديگر انتقاد ندارد.

*ولي توقعات از کشتي بالاست. به خصوص در آسيا.

کشتي ايران در آسيا حرف هاي زيادي براي گفتن دارد. ولي نايب قهرماني مقام بدي نيست. بد است؟

*بد که نيست. ولي کاش قهرمان مي شديد.
به هر حال يک تيم بايد قهرمان شود و يک تيم نايب قهرمان. اين دفعه نايب قهرماني نوبت ما بود. البته تلاش بچه ها چيزي کم از قهرماني نداشت. ما اين تيم را قهرمان مي دانيم چون فقط يک امتياز کمتر از قهرمان داشتند.
*کشتي فرنگي قرقيزستان خيلي قوي تر از ايران است که توانسته قهرمان شود؟
خيلي قوي تر نيست. آن ها فقط يک امتياز بيشتر از ما گرفتند. البته از قديم هم اين طوري بوده که در کشتي فرنگي، کشورهايي مثل قرقيزستان بهتر از ايران نتيجه گرفته اند. نمي خواهم توجيه کنم ولي همين که بچه ها نايب قهرمان شده اند نشان مي دهد پيشرفت کرده اند.
*اما کشتي فرنگي ايران در رده بزرگسالان قهرمان جهان است و شايد قبول کردنش سخت باشد که تيم نوجوانان ايران در آسيا دوم شود.
شرايط کشتي بزرگسالان با کشتي نوجوانان فرق مي کند. خودتان مي دانيد که در ورزش ايران روي رده هاي سني نونهال و نوجوان سرمايه گذاري زيادي نمي شود. در رده هاي سني پايين، کار زيادي روي ورزشکاران نمي شود. گرچه ما داريم اين روش غير حرفه اي را حذف مي کنيم و تلاشمان بر اين است که روي رده هاي سني پايين هم سرمايه گذاري کنيم، ولي هنوز به آنچه مي خواهيم نرسيده ايم.
*فکر مي کنيد در کشتي آزاد نوجوانان چه نتيجه اي مي گيريم؟
پيش بيني نتايج مسابقات در رده هاي سني نوجوانان و جوانان واقعا کار سختي است. چون بچه ها تجربه مسابقه بين المللي ندارند و نمي شود روي آن ها حساب کرد. ممکن است يک کشتي گير در شرايط معمولي، بهترين نفر در وزن خودش در دنيا باشد. اما پايش که به سالن مي رسد و تماشاگران را مي بيند، خودش را گم کند و بد کار کند. ما اميدواريم بچه هاي آزادکار هم مثل فرنگي کاران خوب کار کنند و حتي اميدواريم قهرمان هم بشوند. ولي پيش بيني نمي کنم.
*حالا يک رده سني بياييم بالاتر و برسيم به بحث تيم ملي فرنگي جوانان. بچه هاي فرنگي کار در مسابقات جهاني 2011 روماني چهارم شدند. اين مقام واقعا نتيجه اي ضعيف از نظر جامعه کشتي ايران بود.
من به عنوان رئيس فدراسيون از عملکرد فرنگي کاران جوان راضي هستم. ما تنها با اختلاف يک امتياز از روسيه، مکان سوم را از دست داديم. دقيقا مثل همين بچه هاي نوجوان که با يک امتياز اختلاف نايب قهرمان شدند، تيم جوانان هم با يک امتياز اختلاف چهارم شد. ضمنا اين مسابقات در سطح جهان برگزار شد و بهترين تيم هاي جهان در آن شرکت داشتند. تيم ها امتيازهاي خوبي گرفتند و نزديک بودن سطح امتيازها نشان مي داد تعداد مدعيان کشتي فرنگي در رده جوانان بالا رفته است.
*به هر حال همين يک امتيازهاست که کشتي فرنگي ايران را از رسيدن به مقام هاي بهتر محروم مي کند. نبايد کاري کنيم که اين يک امتيازها را از دست ندهيم؟
نمي دانم شما دنبال چه چيزي هستيد. ولي کشتي فرنگي جوانان ايران شايستگي قهرماني در مسابقات جهاني را داشت. بايد مسابقات را ببينيد تا بفهميد من چه مي گويم. انتظار ما از قاسمي خيلي زياد بود ولي او نتوانست در اندازه خودش ظاهر شود. سامان عبدولي هم شرايط بسيار بهتري نسبت به حريفانش داشت اما روي اشتباهش نتوانست طلا بگيرد. در بقيه وزن ها هم همين شرايط بود. زيدوند با يک اشتباه ساده نتوانست به مراحل پاياني برسد. شما هم اين طوري قضاوت نکنيد. روز مسابقه ممکن است يک اتفاق هايي بيفتد که خارج از کنترل کادر فني و فدراسيون باشد. ما مي توانستيم به راحتي قهرمان شويم اما نشديم. کاري هم از دستمان برنمي آيد. ما همه کار کرده بوديم. متاسفانه بچه ها به خاطر اشتباهايي کوچک، امتيازها را از دست دادند و ايران چهارم شد.
*تيم کشتي آزاد جوانان هم که در اين مسابقات سوم شد.
براي تيم آزاد، مقام سوم مناسب بود. شايد بتوانم بگويم بالاتر از انتظار هم بود. به هر حال اين بچه ها تجربه زيادي ندارند. همين چند دقيقه قبل به شما گفتم که به خاطر کم تجربه بودن بچه ها در رده هاي سني پايين، نمي شود نتايج آن ها را پيش بيني کرد.
*ماجراي کشتي گيران دوپينگي تيم ملي فرنگي چه شد؟ به نتيجه اي رسيديد؟
اين دو نفر، بيرون از اردوها زير نظر مربي بدنساز خودشان از مواد نيروزا استفاده کرده اند. آن ها مي گويند از اين ماجرا بي اطلاع هستند و نمي دانستند که چه دارويي خورده اند. ما هم داريم با وادا مذاکره مي کنيم که اگر بشود، برايشان تخفيف در نظر بگيرند.
*ممکن است از محروميت اين نفرات کاسته شود؟
معلوم نيست. ما مي خواهيم از اين دو نفر دفاع کنيم. اميدواريم آن ها واقعا از اين که چه دارويي مصرف کرده اند بي اطلاع بوده باشند و وادا هم تخفيفي براي آن ها در نظر بگيرد.
*به عنوان سوال آخر، نظرتان در مورد مسابقات جهاني ترکيه که براي کسب سهميه المپيک لندن است چيست؟ ايران مي تواند در تمام وزن ها سهميه بگيرد؟
هدف اصلي ما حضور در تمام وزن هاي المپيک لندن است. اگر مي خواهيم در بخش تيمي المپيک لندن به جايي برسيم، بايد در تمام وزن ها کشتي گير داشته باشيم. کشتي آزاد و فرنگي ما نشان داده توانايي درخشش در چنين مسابقاتي را دارد. ما همه سهميه هاي المپيک را مي خواهيم و اين را به کادر فني دو تيم هم اعلام کرده ايم.

 
   
خاني در گفتگو با قدس ؛ ابومسلم براي صعود چيزي کم ندارد



*سرويس ورزش:اين روزها در تمرينات ابومسلم يک نفر جلوتر از سايرين تمرين مي کند و به قولي بزرگتر تيم محسوب مي شود، و صاحب بازوبند تيمي در ليگ يک است که چشم ميليونها مشهدي به آن دوخته شده است. سعيد خاني ابومسلمي ها پس از يک سال دوري از مشکي پوشان و حضور در صباي قم بار ديگر به مشهد بازگشته تا به گفته خود دينش را به ابومسلم ادا کند. گفتگوي ما با خاني در ادامه آمده است.
*خبر داشتيم که عبدا... ويسي خواهان تمديد با تو بود اما در اين تيم نماندي، موضوع چه بود؟
**دليل خاصي نداشت. جوي در صباي قم بوجود آمده بود که احساس مي کردم برخلاف فصل گذشته ديگر در اين تيم راحت نخواهم بود والا ايشان تا دو هفته هم منتظر من ماند تا پس از اتمام کارهايم به تهران بروم و تمديد کنم اما قسمت اين بود که آنجا نمانم.
*با صباي قم که قرارداد نبستي شايع شد در آستانه پيوستن به شهرداري تبريز هستي اما يکي از خبرگزاري ها خبر از پيوستن قطعي ات به مس سرچشمه داد!
**بله پيشنهادهايي شد که هر کدام با شرايطي که من داشتم به دلايل خاص خود، مورد قبولم واقع نشد. شهرداري تبريز که در حد صحبت بود اما با مس سرچشمه تا پاي قرارداد هم رفتيم اما در واپسين لحظات تصميمم را عوض کردم و به پيشنهاد ابومسلم به مشهد آمدم.
*چطور؟
**به هر حال من به ابومسلم احساس دين مي کردم و تيمي بود که من از طريق آن به فوتبال ايران معرفي شدم. از طرفي هم خانواده خودم و همسرم نيز در مشهد بودند و شرايط زندگي براي همسرم نيز راحت تر مي شد. اينجا خانه و زندگي داشتم و روي هم رفته برايم خيلي بهتر از پيشنهادهاي ليگ برتري ام بود.
*خاطرم هست در ليگ برتر 90 - 89 هر وقت در مصاحبه هايت سؤال از بازگشتت به ابومسلم مي شد، طلب هايت را مطرح مي کردي و بازگشتت را منتفي مي دانستي...
**خيلي ها از من اين موضوع را مي پرسند و تعجب کرده اند که من به ابومسلم برگشته ام. با آن هم اتفاقاتي که آن سالها افتاد، 80 درصد اطرافيان من راضي نبودند که به اين تيم برگردم اما در واقعيت ابومسلم علاقه شخصي من بود و به آن احساس تعلق خاطر مي کردم. بخشي از طلبم را من بخشيدم و بقيه هم پرداخت شد. من روزي که اين تيم به ليگ يک رفت عضو ابومسلم بودم و احساس دين مي کردم که بايد دوباره آن را به ليگ برتر برگردانم. به هر حال من کاپيتان تيم بودم و خيلي ها از من توقع داشتند.
*به اتفاق هاي تلخ آن سال اشاره کردي؛ ماجراي آن خانه جنجالي ات که تا برنامه 90 هم کشيد به کجا رسيد؟
**هنوز هم جنجالي است. شخصي که خانه را واگذار کرده است به لحاظ سند مشکلاتي دارد تا تمام ساکنان آپارتمان که واحدهاي آن را خريداري کرده اند مشکل داشته باشند. من که کارهاي قانوني را انجام داده ام و نامه اي دارم که آقاي مجدالاسلام عضو سابق هيأت مديره باشگاه ابومسلم، اين خانه را به جاي قرارداد به من داده است و از طريق وکيلم همچنان به دنبال صدور سند آن هستم. سند ساختمان در رهن مؤسسه اي مالي است که با توجه به اختلاف مالي با آقاي مجد هنوز آن را نداده است اما ان شاءا... به زودي حل خواهد شد.
*مسؤولان جديد باشگاه اين مشکل را حل نکرده اند؟
**فعلاً که کارهاي خانه ام را به عهده خودم گذاشته اند اما گفته اند در هر مرحله اي اگر کمکي از دستشان بربيايد دريغ نخواهند کرد. ما الان در همين خانه ساکن هستيم.
*از تمرينات تيم بگو، مراحل بدنسازي تمام شد؟
**امسال با نظر آقاي حنطه سه مرحله کار بدنسازي در دستور کار داريم. دومين مرحله کار بدنسازي همين ديروز تمام شد و ان شاءا... براي مرحله سوم ساعت 7 صبح سه شنبه عازم ترکيه خواهيم بود تا در اين کشور هم بدنسازي توام با کار با توپ انجام دهيم و هم اينکه در انتهاي اردو با انجام سه بازي تدارکاتي بدن ها را ريکاوري کنيم.
*تمرينات ابومسلم را که نگاه مي کنيم به جز شما و چند بازيکن شناخته شده قديم، بازيکن خاصي را نمي بينيم که در حد بالا آوردن تيم باشد، به نظر شما ابومسلم با اين نفرات صعود خواهد کرد؟
**به نکته خوبي اشاره کرديد. برداشت من هم زماني که براي اولين بار سر تمرين ابومسلم آمدم همين بود که شما مي گوييد. اما من دعوت مي کنم که يک بار از نزديک بازي هاي تدارکاتي ما را ببينيد. ما در تمرينات خود نفراتي را داريم که اگر چه نام و نشاني ندارند اما الحق و الانصاف بازيکنان خوبي هستند که هم پرانگيزه هستند و هم به لحاظ فني و اخلاقي در سطح خوبي قرار دارند. ما براي صعود با اين شرايط چيزي کم نداريم.
*اما براي صعود احتياج به مهره و تجربه است!
بله. ما الان دني اولروم، علي حقدوست، علي سلماني، تاجيک و... را داريم که از ليگ برتر آمده اند و نفراتي چون سعيد عبدا... پور و مجيد قديمي را داريم که توانايي هايشان براي همه مشخص است. نفرات جواني هم داريم که در بازي ها خودشان را معرفي خواهند کرد و چه بسا پديده هاي امسال شوند. براي درون دروازه، چندين جلسه گلر تيم ملي ارمنستان بر سر تمرينات ما حاضر شد که خيلي خوب بود و به زودي قراردادش را خواهد بست و با جذب يک دفاع ديگر شرايط تيم خيلي خوب خواهد شد.
نظرات بینندگان