arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

عباسپور: مشكل علوم انساني باحذف رشته‌ حل نمي‌شود

حذف 13 رشته از زيرمجموعه علوم انساني امسال درحالي در دفترچه‌هاي كنكور اعمال و موجب حيرت جمعي از داوطلبان كنكور شد كه پيش از اين عليرغم ادامه بازنگري رشته‌هاي علوم انساني در وزارت علوم، هيچ خبر و تصميم قطعي در اين باره اعلام نشده‌ بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حذف 13 رشته از زيرمجموعه علوم انساني امسال درحالي در دفترچه‌هاي كنكور  اعمال و موجب حيرت جمعي از داوطلبان كنكور شد كه پيش از اين عليرغم ادامه بازنگري رشته‌هاي علوم انساني در وزارت علوم، هيچ خبر و تصميم قطعي در اين باره اعلام نشده‌ بود.

قديمي مديركل دفتر پشتيباني و حمايت آموزش عالي وزارت علوم با ابراز بي‌اطلاعي از حذف 13 رشته علوم انساني به خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: به دنبال اين هستيم كه توسعه علوم انساني را هدفمند كنيم بدين معنا كه توسعه رشته‌ها متناسب با نيازها باشد.

وي درباره حذف اين تعداد رشته‌ علوم انساني از مجموع رشته‌هاي دانشگاه‌ علامه طباطبايي نيز گفت: اينكه چرا دانشگاه علامه در اين رشته‌ها پذيرش نكرده است طبيعتا خودش بايد پاسخگو نيازش‌هايش باشد.

معاون آموزشي دانشگاه علامه :

رشته‌اي را حذف نكرده‌ايم

شفيع‌آبادي معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي نيز در باره حذف برخي رشته‌هاي علوم انساني در دانشگاه، گفت: ما رشته‌اي را حذف نكرديم بلكه در راستاي نيازهاي كشور در رشته‌هاي مورد نياز، پذيرش دانشجو صورت مي‌گيرد.

وي با تاكيد بر اين نكته كه در هر رشته‌اي كه مورد نياز بوده است، دانشجو پذيرش مي‌شود، گفت: در حال حاضر بيشتر از اين توضيحي ندارم.

عباسپور:

 از وزارت علوم استعلام مي‌كنيم

مشكل علوم انساني با حذف رشته ها حل نمي شود

علي عباسپور رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز با اشاره به حذف 13 رشته از زيرمجموعه علوم انساني در دانشگاه‌ها به ايسنا گفت: قبل از اين‌كه ظرفيت‌ها نهايي شود، با وزارت علوم وارد مذاكره مي‌شويم.

وي اظهار كرد: با وزارت علوم وارد مذاكره مي‌شويم تا مشخص شود سياست آنها در اين باره بر چه مبنايي است تا نهايتا دانش‌آموزاني كه با علاقه اين رشته را انتخاب كردند بتوانند در رشته مورد علاقه خود كه مبناي اسلامي دارد،‌ ادامه تحصيل دهند.

وي با بيان اين‌كه درباره رشته‌هاي حذف شده از علوم انساني بايد از وزارت علوم و سازمان سنجش استعلام كنيم، گفت: از يك سال پيش وزارت علوم سياستي را در پيش گرفت كه در پذيرش اين دانشجويان تعديلي بوجود آورد. چرا كه الان بيشترين بيكاري را در گروه فارغ‌التحصيلان علوم انساني داريم.

وي افزود: با توجه به بازنگري كه قرار بود در رشته‌هاي علوم انساني بوجود آيد، تصميم بر اين بود كه تعداد رشته‌هاي علوم انساني كاهش يابد و كارگروهي نيز در شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي بازنگري و تدوين توسعه سياست‌هاي رشته‌هاي علوم انساني تشكيل شد.

به گفته وي، با توجه به اين‌كه حدود يك سال و اندي از اين موضوع گذشته، قاعدتا امكان بازنگري و اصلاح علوم سياسي و علوم اجتماعي و برخي رشته‌هاي مربوط به هنر براساس مباني اسلامي وجود داشت. هم‌چنين امكان متناسب‌سازي ظريت‌هاي پذيرش نيز وجود داشت.

وي گفت: اينكه در اين مقطع رشته‌هاي علوم انساني را محدود كرديم مي‌بايست به اطلاع دانش‌آموزان اين رشته مي‌رسيد، اين در حاليست كه مساله علوم انساني فقط با حذف رشته‌هاي آن حل نمي‌شود، بر اين اساس انتظار داشتيم وزارت علوم سريع‌تر اين بازنگري‌ها را انجام مي‌داد و بر مبناي فرهنگ اسلامي دروسي مثل علوم سياسي و علوم اجتماعي يا مباني مديريت اسلامي و اقتصاد اسلامي را تعيين مي‌كرد كه در زمان فعلي كه زمان پذيرش دانشجو بود، دانشجويان را در اين رشته‌هاي جديد علوم انساني مورد پذيرش قرار مي‌داد.

تلاش خبرنگار ايسنا جهت گفت‌وگو با ساير مسئولان وزارت علوم در اين باره ادامه دارد.
نظرات بینندگان