arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
محمد حسين رجبي دواني:

70 درصد مختارنامه با تاريخ مطابقت داشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر محمد حسين رجبي دواني اظهار داشت: بيش از 70‌ درصد حوادث سريال مختارنامه مطابق وقايع تاريخي بود، اما برخي حوادث مثل چگونگي دستگيري و قتل حرمله، كشته شدن پسر عمر سعد و حتي قتل خود عمر سعد مطابق تاريخ به تصوير كشيده نشد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، وي افزود: اگرچه زبان تصوير اقتضائاتي دارد كه كارگردان را وادار مي‌كند دخل و تصرف‌هايي در تاريخ انجام دهد اما او بايد خودش را ملزم بداند كه بر مبناي منابع معتبر اثرش را ارائه كند.

وي ادامه داد: دست اندركاران مختارنامه معتقدند براي جذب مخاطب بايد برخي از حوداث را طبق اقتضائات فيلمسازي مطرح كنند كه من به عنوان يك پژوهشگر تاريخ اين منطق را نمي‌پسندم و معتقدم ما بايد بر اساس حقايق و واقعيت‌هاي تاريخي عمل كنيم.

رجبي دواني با بيان اينكه باوجود انتقادهايي كه ممكن است گاهي به مختارنامه وارد باشد اما در مجموع اين سريال اثري ارزشمند، فاخر و ماندگار است، گفت: اين سريال مردم را با مقطع مهمي از تاريخ اسلام كه مي‌تواند براي ما عبرت آموز باشد، آشنا كرده و زمينه علاقه‌مندي مخاطبان به تاريخ اسلام را فراهم كرد‌ه‌ است.

وي همچنين درباره نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) در سريال مختارنامه گفت: اگر چهره حضرت با در نظر گرفتن شرايط لازم نشان داده شود، بسيار موثر است اما گاهي ديده مي‌شود بازيگران با احساس تعهد شرعي و بر اساس باورهاي ديني اين كار را انجام نمي‌دهند بلكه به اقتضاي حرفه و شغل خود نقشي را ايفا مي‌كنند.
نظرات بینندگان