arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۳۸۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۰

مدرک پیام نور از امسال معادل می‌شود/ مجلس به دنبال بازگشت رشته های حذف شده علوم انسانی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس کیسیون آموزش مجلس دکتر عباسپور می گوید مجلس به دنبال بازگشت رشته های حذف شده علوم انسانی است و در این باره از مسئولان پاسخ قانع کننده ای می خواهد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر، موضوع حذف 23 رشته علوم انسانی از معتبرترین دانشگاه علوم انسانی به مجلس هم کشیده شد و قرار است که در هفته آینده مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش در این باره به نمایندگان پاسخ دهند. در همین باره  علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبر آنلاین می گوید که بهتر است داوطلبان علوم انسانی فعلا برای انتخاب رشته عجله نکنند تا تکلیف این موضوع مشخص شود، چون ما تصمیم داریم این رشته ها را دوباره دایر کنیم.

وی ادامه می دهد: همچنین بهتر است داوطلبان در انتخاب دانشگاه پیام نور هم دقت کنند چون به دلیل عدم کیفیت این دانشگاه، از امسال مدرک آن معادل می شود.

همانطور که اطلاع دارید  ۲۳ رشته علوم انسانی از دانشگاه علامه طباطبایی حذف شده است.آیا در این باره مجلس اقدام خاصی انجام نمی دهد؟

مجلس هیچ‌گونه توجیهی مانند بحث بازنگری درعلوم انسانی و یا بهانه افزایش ظرفیت دکترا را نمی پذیرد چون تمامی این رشته‌ها از تنوع بالایی برخوردار بودند و حذف آنها به دلیل و بهانه‌ای قابل قبول نیست. برای همین از مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش برای پاسخگویی درباره این موضوع دعوت کرده ایم. به نظر ما در کمیسیون باید در دانشگاه پیام نور تجدید نظر شود.

اما مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند که رشته ای حذف نشده بلکه ظرفیته ها امسال  صفر شده و از سال بعد امکان پذیرش وجود دارد؟

بله. مسئولان اعلام می‌کنند حذف این رشته‌ها به دلیل بازنگری در سرفصل دروس آنها بوده است؛‌ اما بازنگری که منجر به حذف رشته‌های علوم انسانی شود به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

اصلا قبول نداریم که بازنگری بهانه‌ای برای حذف برخی از رشته‌ها باشد، بسیاری از رشته‌هایی که حذف شده‌اند ارتباطی به بازنگری علوم انسانی ندارند در واقع بازنگری به رشته‌هایی مربوط می‌شود که دارای تئوری‌های غربی باشند و ما بخواهیم آنها را با اندیشه‌های اسلامی جمع کنیم؛ ‌اما حذف رشته‌ای مانند مترجمی زبان انگلیسی چه ارتباطی به بازنگری در علوم انسانی دارد؟من اطلاع دارم که رتبه نخست کنکور امسال برای تحصیل در رشته روان شناسی بالینی اعلام تمایل کرده بود که این رشته حذف شده است.

  از طرفی آقای شریعتی رییس دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرده که به دلیل اشباع شدن رشته های کارشناسی ارشد و دکترا این رشته ها در مقطع کارشناسی حذف شده است؟

به هیچ وجه این توجیه نیز قابل قبول نیست که به دلیل دکترا و یا کارشناسی ارشد رشته‌های مقطع کارشناسی را حذف کنیم، دانشگاه باید مجموعه‌ای از مقاطع مختلف و با رشته‌های متنوع باشد.

  فکر می کنید چه زمانی نتیجه رایزنی های شما جواب دهد؟

ما همچنان در حال رایزنی و گفت‌وگو با مسئولان وزارت علوم هستیم که در رابطه با ظرفیت رشته‌های حذف شده تجدیدنظر کنند و این مشکل اصلاح شود، زیرا دلایلی که در این رابطه بیان می‌شود قابل قبول نیست. امیدوارم تا قبل از پایان مهلت انتخاب رشته این مشکل حذف شود و از ابتدای مهر این رشته در دانشگاه علامه طباطبایی دایر باشد.

شما به تجدید نظر در دانشگاه پیام نور اشاره کردید. منظور شما چه تغییراتی بود؟

ما شاهد هستیم که آموزش در دانشگاه پیام نور از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و  در برخی از دانشگاهها که با 70 درصد ظرفیت کار می کنند 4 تا 5 عضو هیات علمی دارند. بارها از مسئولان دانشگاه و وزارت علوم خواسته ایم که به کیفیت دانشگاه اهمیت دهند که متاسفانه تاکنون نتیجه نگرفته ایم ،برای همین در کمیسیون قرار است به تصویب برسانیم که مدرک پیام نور معادل باشد. برای همین  بهتر است دانشجویانی که امسال قصد انتخاب رشته در این دانشگاه دارند نسبت  به این موضوع واقف باشند و با علم به این موضوع دانشگاه پیام نور را انتخاب کنند.

آقای دکتر، علاوه بر علوم انسانی ما در رشته علوم پزشکی هم مشکل داریم؟

بله. امسال که دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه تهران ادغام شد، ظرفیت پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی را تا ۱۰۰ نفر کاهش دادند و این موضوع به مصلحت کشور نیست.جای تعجب دارد که بعد از ۱۵ سال که فضای آموزشی کشور را بیش از چهار برابر افزایش دادیم و امکانات و اعتبار برای آنها مشخص کردیم،  امروز ظرفیت رشته‌ها را کمتر سال ۴۷ اعلام کنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
3
10
و تکلیف کسانی که سالهای قبل از دانشگاه پیام نور مدرک گرفته اند و اتفاقا سوادشان از دانشجویان دانشگاه های روزانه ای که تمام امتحاناتشان از جزوات 30 40 صفحه ای آبکی استادانشان است چه می شود؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
5
صد در صد دانشجویان پیام نور از دیگر دانشجویان دانشگاههای دیگر باسواد تر هستن بعلت اتکای دانشجو به کتاب و تحقیقات خودش دانشجو خیلی بهتر درس را درک میکند تا دانشگاههایی که از فوق لیسانس یا حتی لیسانس های بی سواد به عنوان استاد حق التدریس استفاده میکنن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
0
5
بیش از 20سال از تاسیس دانشگاه پیام نور میگذرد حالا شخصی پیدا شده اعلام میکنه الیوم مدارک این دانشگاه باید معادل باشه.باز معرکه ای در راه است چند روز پیش هم حذف رشته های علوم انسانی بمب خبر ساز بود.مثل اینکه قرار نیست قانون حرف اول این کشور را بزند. رییس کمیسیون آموزش یک شبه این تصمیم را اعلام کرده .مگر این دانشگاه دارای اساسنامه نیست ؟مگر بر مبنای قانون بوجود نیامده؟آیا این جناب حق ابراز این مسئله و به دنبال آن ایجاد تشویش اذهان در جوانان جامعه را دارد؟انشاا...روسای قوای سه گانه به این جناب تذکر ارشادی بدهند.
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
0
3
این ظلم به دانشجویان پیام نور است .از یک طرف باید کتاب های قطور غیر استاندارد را در 3 ماه تمام کنند و امتحان سراسری بدهند و بعضا لیسانس رو در 6 سال تمام کنند تا آبروی از دست رفته پیام نور برگردد ،و آخر سر هم مدرک معادل بگیرند!
فکر کنم مدرک معادل رو باید به دانشگاه های قم اختصاص داد.
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
0
6
اگر یکی از مسولین بتونن از پیا نور لیسانس بگیرن خدا وکیلی من سرمو میدم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
0
0
سلام انتخاب عزیز!
لطفا در مورد مدارک دیگر انی که قبلا از پیام نور مدرک گرفته اند یک خبری بدهید و پی گیری کنید در صورت امکان!!
با تشکر
هموطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
0
3
این چه وضعیه تازه از خواب خرگوشی بلند شدن میگن کیفیت آموزش پایینه نه اینکه دانشگاههای دیگه ما فارغ التحصیلاش باسوادند واقعا مسخره است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
0
0
من یه دانشجوی دانشکاه پیام نورم که حدود 2 سال است کلیه واحدها غیر از ریاضیات پایه رو گذروندم و خلاصه پشت ریاضی مودنم. استاد میگه فقط و فقط باید خودت نمره بیاری! اگه توی دانشگاه آزاد یا هر دانشگاه دیگه ای بودم تا حالا صد بار نمره گرفته بودم!!! حالا که امید دارم که قبول بشم باید مدرکم معائل صادر بشه؟ این آقا کیه اینجوری با سرنوشت یه مشت جوون بدبخت بازی می کنه؟ قطعا هیچکدوم از فرزندانش توی این دانشگاه نیستند. اصل مگه مدارک اصلی چقدر کارائی داره که معدلش داشته باشه؟!
نظرات بینندگان