arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰
احتمال ارائه ليست جداگانه توسط 2 جبهه پايداري و ايستادگي قوت گرفت

ساز جدايي ميان اصولگرايان کوک مي شود؟

دنیای اقتصاد نوشت: پروسه وحدت اصولگرايان براي انتخابات آينده مجلس هر روز حرف و حديث هاي جديدي را تجربه مي کند و با وجود تاکيدهاي سران اصولگرا به خودداري از سهم خواهي و لزوم وحدت حداکثري، گروه هاي بيرون مانده از ترکيب 8+7 برنامه هاي انتخاباتي خود را مستقلاادامه مي دهند و احتمال ارائه ليست هاي جداگانه را قوت مي بخشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد نوشت: پروسه وحدت اصولگرايان براي انتخابات آينده مجلس هر روز حرف و حديث هاي جديدي را تجربه مي کند و با وجود تاکيدهاي سران اصولگرا به خودداري از سهم خواهي و لزوم وحدت حداکثري، گروه هاي بيرون مانده از ترکيب 8+7 برنامه هاي انتخاباتي خود را مستقلاادامه مي دهند و احتمال ارائه ليست هاي جداگانه را قوت مي بخشند.

 در حالي که محمدرضا باهنر در روزهاي گذشته تاکيد کرده بود که ديگر عضو جديدي وارد کميته 8+7 نمي شود و پرونده اين جبهه بسته شده است و تلاش اين جبهه اين است که در شهرهاي بزرگ و به خصوص تهران يک ليست واحد از اصولگرايان ارائه شود، دو تشکل تازه تاسيس اصولگرايان زير بار اين سخنان نمي روند و به قول خودشان هنوز ابهاماتي درباره اين کميته وجود دارد تا جايي که قاسم روانبخش از اعضاي جبهه پايداري گفته است: تا به حال جبهه پايداري به دو جلسه كميته 8+7 دعوت شده است كه شركت نكرده ايم؛ چرا كه ابهاماتي وجود دارد و به حضور جداگانه قاليباف و لاريجاني در اين کميته اعتراض داريم.

در همين حال به رغم اينکه باهنر تاکيد کرده بود محسن رضايي قصدي براي ارائه ليست مستقل ندارد، اما فعاليت هاي انتخاباتي تشکل نزديک به او چيز ديگري را نشان مي دهد. از جمله اينکه رييس شوراي عالي جبهه ايستادگي از برگزاري مجمع عمومي جبهه متبوعش در آينده نزديک با حضور احتمالي محسن رضايي و حتي محمدباقر قاليباف خبر داده است و حسن بيادي عضو ديگر اين جبهه گفته است که تركيب كميته 8+7 نشان مي دهد كه تفكرات مختلفي در آن حضور دارند و قطعا در نهايت امر به نتيجه مطلوب كه همان وحدت اصولگرايان باشد، نخواهد رسيد. او همچنين تاکيد کرده است که تنها وحدت با محوريت جامعتين تحقق مي يابد.

    در عين حال حسن غفوري فرد، از اعضاي جبهه پيروان رهبري مي گويد که بعيد نيست برخي سهم خواهي ها اجازه ارائه يک ليست واحد اصولگرايان را ندهد و گروهي يک ليست ديگر هم بدهند. با تمام اين تفاسير، علي اکبر ولايتي عضو کميته سه نفره اصولگرايان معتقد است که گروه 8+7 مورد قبول اکثريت اصولگرايان است، اما با توجه به اظهارنظرهاي اعضاي جبهه پايداري و ايستادگي نمايان است که اين دو گروه تازه تاسيس از هم اکنون ساز جدايي در ميان اصولگرايان را به صدا در آورده اند.

روانبخش: نسبت به كميته 8+7 ابهام داريم

    در همين زمينه قاسم روانبخش، عضو جبهه پايداري گفت: با كساني وحدت مي كنيم كه در عمل پايبند به اصولگرايي باشند، هرچند در روش ها اختلاف سليقه داشته باشيم. به گزارش ايسنا، روانبخش طي سخناني در دانشگاه اميركبير با بيان اينكه «مفهوم وحدت در مباحث سياسي و اجتماعي و عرفي آن؛ همراهي، هماهنگي و با هم بودن است»، افزود: افراد، احزاب و تشكل هايي مي توانند با يكديگر وحدت داشته باشند كه رفتارهاي همسويي داشته باشند و رفتارهاي همسو نيز بر اساس دو عامل شكل مي گيرد كه يكي انديشه ها، افكار و شناخت ها و ديگري خواست ها، تمايلات و گرايش ها است.
    وي با اشاره به اينكه «با كساني كه با ما در شناخت همسو باشند وحدت مي كنيم»، ادامه داد: همان طور كه آيت الله مصباح يزدي در جلسه جبهه پايداري گفتند، كساني كه در محكوميت فتنه 88 و جريان انحرافي موضع شفاف داشته باشند وحدت با آنها ممكن و ميسر است و اينها بر اساس شناخت ها و گرايش هايي است كه ما دنبال مي كنيم.
    
    اگر خطر بزرگ تري احساس كنيم با اصولگرايان وحدت مي کنيم
    وي با تكذيب خبر «ديدار احمدي نژاد با محصولي» يادآور شد: آقاي محصولي هيچ ديداري با آقاي احمدي نژاد نداشته است. عده اي دنبال اين بودند كه جبهه پايداري را در راستاي رايحه خوش خدمت و مربوط به احمدي نژاد معرفي كنند و حتي در خبرنامه حزب موتلفه نوشته شده بود كه نمايندگان رايحه خوش خدمت با 8+7 ديدار مي كنند كه اين براي القاي اين مطلب بود كه پايداري چيز جديدي نيست و همان رايحه خوش خدمت است، در حالي كه اين طور نيست و خبر را نيز جبهه پايداري تكذيب كرد.
    اين عضو جبهه پايداري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما مي توانيم با ساير اصولگرايان وحدت داشته باشيم و اگر وجود خطر بزرگ تري را احساس كنيم اين وحدت شكل خواهد گرفت، اما اين به معناي يكي شدن با آنها نيست. تا به حال جبهه پايداري به دو جلسه كميته 8+7 دعوت شده است كه شركت نكرده ايم؛ چرا كه ابهاماتي وجود دارد.
    
    ابهامات جبهه پايداري درباره کميته 8+7
    وي در توضيح دلايل عدم شركت جبهه پايداري در جلسه كميته 8+7 اظهار كرد: سوال ما اين است كه آقاي قاليباف به چه عنوان بايد نماينده در اين كميته داشته باشد؟ اگر به خاطر شهردار بودن ايشان است، چرا وقتي كرباسچي خواست در انتخابات دخالت كند، محكومش كرديد؟! آيا فقط براي آنها اين موضوع بد بود و به شما كه رسيد اشكالي ندارد؟ روانبخش با بيان اينكه «در مورد آقاي لاريجاني هم همين موضوع مطرح است»، اظهار كرد: آقاي لاريجاني به چه عنوان بايد نماينده داشته باشند؟ مگر تاكيد نشده است كه دولت در انتخابات دخالت نكند، آيا دولت فقط قوه مجريه است و قوه مقننه اشكالي ندارد؟! اگر به عنوان رييس مجلس مي خواهد باشد، چرا حدادعادل در جبهه متحد اصولگرايي نماينده نداشت؟
    
    بيادي: 8+7 به وحدت منجر نمي شود
    از سوي ديگر، سخنگوي جبهه ايستادگي در خصوص وحدت اصولگرايان گفت: تركيب كميته 8+7 نشان مي دهد كه تفكرات مختلفي در آن حضور دارند كه قطعا در نهايت امر به نتيجه مطلوب كه همان وحدت اصولگرايان باشد، نخواهد رسيد.
    حسن بيادي در گفت وگو با «ايلنا» در خصوص ارزيابي اش از فعاليت كميته 8+7 كه كميته وحدت اصولگرايان ناميده مي شود‏ ، اظهار کرد: براي تحقق واقعي وحدت اصولگرايان بايد يك گروه واحد و البته مورد قبول همه اصولگرايان مانند جامعتين محوريت داشته باشد و از اين رو ورود افراد ديگري تحت عناوين مختلف براي محور قرار گرفتن و تصميم گيري براي اصولگرايان درست نيست. وي گفت: جامعتين مورد قبول همه جريان هاي اصولگراست و از اين رو بايد تنها اين گروه محور قرار گيرد نه اينكه به جاي جامعتين، 8+7 تصميم گير اصلي باشند. بيادي افزود: در واقع بايد گروهي محور وحدت اصولگرايان باشد كه بعد از انتخابات نيز به فعاليت خود ادامه داده و براي مثال در انتخابات هاي ديگر مانند انتخابات رياست جمهوري دور بعد اعضاي آن مقابل هم نايستند.همچنين رييس شوراي عالي جبهه ايستادگي از برگزاري مجمع عمومي جبهه متبوعش در آينده نزديک خبر داد. علوي در گفت وگو با «مهر» گفت: در اين همايش از شوراهاي مرکزي احزاب عضو جبهه دعوت مي شود.
    
    روايت ولايتي از وحدت اکثريت
    در عين حال يک عضو کميته سه نفره اصولگرايان معتقد است که گروه 8+7 مورد قبول اکثريت اصولگرايان است.به گزارش ايسنا، علي اکبر ولايتي در کانون اعضاي حزب موتلفه اسلامي استان تهران با اشاره به وضعيت گروه 8+7 اظهار كرد: گروه 8+7 حاصل يک سال تلاش است و پس از انقلاب چنين مجموعه اي که متشکل از متدينين و پيشکسوت ها، مبارزين مسلمان و بزرگان روحانيت بوده باشد، وجود نداشته و امروز به ميدان آمده اند.
    وي در ادامه با تاکيد بر اينکه آيت الله مهدوي کني پرچم وحدت اصولگرايان را در دست گرفته اند، تصريح کرد: آيت الله يزدي از اين تشکل حمايت کرده اند و اين ساز و کار مورد قبول اکثريت اصولگرايان است و اين گروه بي سابقه يا کم سابقه است. ولايتي تاکيد کرد: تشکيل گروه 8+7 نشان از احساس تکليف شرعي در مقابل مخاطراتي است که از نبود اتحاد حاصل مي شود و اگر اينچنين نبود هيچ گاه جامعتين حضور نمي يافتند.
نظرات بینندگان