arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران: همه دوربرگردان‌ها را حذف می‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تهران امروز نوشت:

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از جمله معاونت‌هایی است که عملکرد شش سال اخیر آن در شورای شهر تهران مورد تایید و قدردانی بسیاری از اعضای شورای شهر قرار گرفته است. نکته بارز و مدیریتی این معاونت، برنامه‌ریزی در بحث مدیریت ترافیک و توسعه پایدار حمل‌ونقل عمومی براساس طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران است که مورد تایید شورای شهر و شورای عالی ترافیک است. بخش اول گفت‌و‌گو با مهندس سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیرامون دو مبحث انتقادهای اخیر برخی از مسئولان دولتی در خصوص تونل توحید، حذف دوربرگردان‌ها و آلودگی تونل‌ها در شهر تهران و عدم ایجاد مونوریل است. او در مهمترین بخش صحبتهایش هم از موافقت شهرداری با ایجاد منوریل خبر داد

این روزها اظهارنظرهایی در خصوص حذف تونل توحید از سوی برخی مدیران دولتی مطرح می‌شود؛آنها همین طور می‌گویند که دوربرگردان‌ها به لحاظ سیاسی در بزرگراه‌های تهران در حال حذف شدن هستند. روزنامه ایران هم چند روز پیش نوشته بود که تونل توحید قبل از تکمیل افتتاح شده است. شما این اظهارنظرها را قبول دارید؟
لطفا اجازه دهید که من جواب این سوال شما را ندهم. چون به دلایل متعدد صلاح نمی‌دانم که جواب این اظهارات را بدهم. چون اعتقاد دارم برد رسانه ای این اظهارنظرها در سطح همان روزنامه ایران است‌ و اصلا سطح این اظهارنظرها این طور نیست که من بخواهم جوابی برای آنها بدهم چون معتقدم ادعاهایی مانند پرکردن تونل توحید یا حذف سیاسی دوربرگردان‌ها آن قدر سبکسرانه است که خود خواننده پاسخ این حرف‌ها را قبل از من می‌دهد.

ولی کسی که این حرف‌ها را زده دکترای حمل‌ونقل و ترافیک دارد. او به عنوان یک کارشناس شدیدا اعتقاد به دوربرگردان‌ها دارد و می‌گوید راهکار حل مشکلات ترافیکی تهران، در برخی موارد همین دوربرگردان‌ها هستند. ببینید، دوربرگردان چیزی نبود که برای اولین بار در کشور ما کشف یا ایجاد شده باشد. دوربرگردان، یک طرح هندسی ای است که در جاهای مختلف امتحان شده است. من به خاطر دارم اولین دوربرگردانی که دیدم قبل از انقلاب در جاده مشهد، قوچان بود که در اتوبان آنجا ساخته شد.

دوربرگردان‌های استاندارد گاهی اوقات ممکن است بیش از یک کیلومتر خط کاهش و افزایش سرعت داشته باشند . از این پدیده در سال‌های پیش از انقلاب هم استفاده شده بود‌اما اینکه چرا دوربرگردان‌ها در تهران حادثه خیز شدند، به این دلیل است که در بزرگراه‌هایی که خودروها با سرعت بالا در حال حرکت هستند در فواصل کوتاه این خط کاهش و افزایش سرعت احداث شده به گونه‌ای که خودروهای در حال حرکت با کاهش یکدفعه ای سرعت خودرو مقابل خود مواجه می‌شوند و این در گذشته باعث برخوردهای شدید خودروها در اتوبان‌های تهران شده بود و صدها و شاید هزاران تصادف در طول این سال‌ها در این دوربرگردان‌ها اتفاق افتاد و تلفات انسانی‌ زیادی رخ داد که من و شما بارها شاهد آن بودیم.

ولی یادمان هست، زمانی که دوربرگردان‌ها در تهران ایجاد شدند به عنوان یک اختراع از آن یاد برده شد و حتی در ماههای اولیه طراحان دوربرگردان‌ها درباره کیفیت و فواید این طرح هندسی بسیار تبلیغ کردند.
ممکن است نیت طراحان خیرخواهانه بوده باشد ولی در عین حال امکان دارد همین نیت خیر نتیجه برعکس داشته باشد. من همانطور که گفتم این دوربرگردان‌ها تا کنون صدها و صدها حادثه مرگبار به وجود آورده‌اند و شهروندان ما این حوادث ناگوار را بارها در بزرگراه‌ها دیده اند. آثار ریزش روغن خودروهایی که با جداول این دوربرگردان‌ها برخورد کرده‌اند و آثار تخریب جداول همه گواه این موضوع است که حتی خودروهایی که وارد این دوربرگردان‌ها می‌شوند از ایمنی کامل برخوردار نیستند. طبیعتا فارغ از اینکه ما نیت خیرخواهانه کسانی که تصمیم گرفتند از دوربرگردان‌ها در اتوبان‌ها استفاده کنند را به زیر سوال نمی‌بریم اما به لحاظ ترافیکی معتقدیم این یک عمل مردود و غیرقابل قبولی بوده است.

راهکار شما به جای ایجاد دوربرگردان چه چیزی بوده است؟
خوشبختانه با توجه به فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی که در شهر تهران در حال انجام است، ما ده‌ها دوربرگردان را در شهر تهران به تقاطع‌های غیر هم‌سطح تبدیل کرده ایم. همان‌چیزی که به صورت استاندارد و پذیرفته شده در تمام دنیا در حال انجام است که خوشبختانه این موضوع هم روانی و هم ایمنی ترافیک را در تهران (در نقاطی که ایجاد شده) به دنبال داشته است و مردم با ایمنی خوبی می‌توانند تغییر مسیر خود را انجام دهند.

پس شما فعلا نمی‌خواهید روی خوش به دوربرگردان‌ها نشان بدهید؟
به نظر من تعصبات کورکورانه در هیچ کجا نباید باشد و اگر کسی در جایی اشتباه کرد و نمی‌خواست عذرخواهی کند می‌تواند صبر کند تا از ادامه اشتباه جلوگیری شود. حال که این اتفاق نمی‌افتد و عده ای نمی‌خواهند اشتباهات خودشان را جبران کنند، من از همینجا به مردم تهران قول می‌دهم تا حذف آخرین دوربرگردانی که در شهر وجود دارد و ایجاد تقاطع‌های غیر هم سطح و ایمن در شهر تهران، دست از تلاش برنداریم. چرا که به خطر افتادن جان یک نفر هم برای ما مهم است و من فکر می‌کنم این مسئله علاوه براینکه وظیفه و مسئولیت ترافیکی ما هست، وظیفه انسانی ما نیز هست که نسبت به حفظ جان مردم نیز فکر کنیم و تلاش کنیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
0
3
نه شما را بخدا این شاهکارهای معماری ترافیک را حذف نکنید !!! بهترین نمونه تغییرات ترافیکی دور برگردان از باند سرعت به باند سرعت!!!!! واقعا اگر خواستید حذف کنید حداقل یک نمایشگاه عکس از آنها بخصوص دور برگردان تقاطع رسالت با شهید باقری برای آیندگان نگاه دارید!!!!!
محمدی
|
DENMARK
|
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
0
0
لطفا دور برگردان های سیاسی را هم حذف کنید!
نظرات بینندگان