arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

قاچاقچيان از صنف گوشي تلفن همراه کوچ مي کنند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تعرفه واردات گوشي تلفن همراه که پنج سال پيش با سر و صداي زياد و با بهانه حمايت از توليد داخل به 60 درصد افزايش يافت و موجب ورود غيرقانوني ميلياردها تومان گوشي قاچاق به کشور شد، امروز با کاهشي بسيار زياد به 6 درصد رسيد تا به گفته فعالان اين صنف «قاچاق» دست از سر گوشي تلفن همراه بردارد!

 به گفته رئيس اتحاديه لوازم صوتي و تصويري و موبايل، بيش از 70 درصد گوشي هاي تلفن همراه و بيش از 80 درصد گوشي هايي که نرخ آنها بيش از 300 هزار تومان است در بازار داخلي، کالاهاي قاچاق هستند.

گوياي اين مدعا شايد آمار گمرک ايران باشد که در بخش آمار کشفيات سايت گمرک ايران ميزان گوشي تلفن همراه قاچاق شده در سال 1389 به ارزش 314 ميليارد و 764 ميليون و 558 هزار و 596 ريال و از منطقه آزاد چابهار، هنگ کنگ، چين، امارات متحده عربي، ايالات متحده آمريکا و تايوان عنوان شده است.

البته اين ميزان قاچاق که به گفته سايت گمرک کارشناسي نشده، زماني اتفاق افتاده است که تعرفه گوشي تلفن همراه حدود 25 درصد بوده است.

با اين حال، اين روزها وضعيت بازار به گونه اي شده که يافتن گوشي تلفن همراه ساخت کشوري غير از چين سخت است. با توجه به اينکه جلوگيري از ورود کالاهاي قاچاق مي تواند به ورود گوشي هاي کارآمدتر کمک کند، ابلاغ هر چه سريعتر اين مصوبه بيش از هر زماني حس مي شود. به باور کارشناسان، با کاهش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه به شش درصد، قاچاق توجيه خود را از دست مي دهد و بايد منتظر کوچ قاچاقچيان ميلياردي از صنف گوشي تلفن همراه بود.
نظرات بینندگان