arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۰

رئيس جمهور‌در برابر جريان انحرافي اعلام موضع كند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ويژه نامه روزنامه ايران با عنوان خاتون- 1 كه چندي پيش به چاپ رسيد واكنش‌هاي زيادي را از سوي نمايندگان مجلس و اهالي سياست در پي داشت. اسدالله بادامچيان، نماينده تهران در گفت‌و گويي با تهران امروز به انتقاد از مباحث مطرح شده در اين ويژه‌نامه پرداخت و مطالب مطرح شده در اين ويژه‌نامه را توهين به زنان چادري و علما وبزرگان دانست.

آقاي بادامچيان! ويژه‌نامه خاتون را ديده‌ايد؟ نظرتان در رابطه با اظهارنظرها و مواضع اين ويژه‌نامه در خصوص حجاب و عفاف چيست؟

بله ويژه‌نامه را ديدم و به خاطر مطالب آن بسيار متاسف شدم. مطالبي كه چاپ شده بود نماد واقعي جريان انحرافي بود. آنچه مهم است اينكه الان مشكل ما حل معضل حجاب در جامعه نيست، بلكه مشكل ما تهاجم

فرهنگي است كه اين اظهارنظرها نيز به اين مسئله كمك مي‌كند و از اين بابت من بسيار نگران هستم و شخصا به آقاي رئيس‌جمهور در رابطه با اطرافيان و اظهارات اطرافيانش، تذكر مي‌دهم. چراكه به نظر من الان زماني است كه احمدي‌نژاد بايدهوشيارانه‌تر از گذشته عمل كند. در ضمن نبايد فراموش كنيم كه آنچه زنان را در كشور ما به نقطه اوج حضور در صحنه اقتدار و دانش رساند، انقلاب اسلامي، امام خميني (ره) و روحانيت بود. يادمان نمي‌رود كه مقابل تعصبات داغ برخي افراد متدين مذهبي را همين سياست صحيح روحانيت گرفت. روحانيون جلوي تعصبات داغ برخي افراد تندرو را گرفتند و حالا عده‌اي آمده‌اند و براي خودشان هر طوري كه دلشان مي‌خواهد گذشته و تاريخ را تعبير مي‌كنند. افرادي كه در خصوص رنگ چادر و مسائلي از اين قبيل اظهارنظر مي‌كنند بايد نيم نگاهي به تاريخ بيندازند و بعد اظهارنظر كنند. تاثيري كه روحانيت در خصوص مسائل مذهبي در كشور دارد،هيچ فردي در هيچ جايگاهي ندارد حتي شخص آقاي احمدي‌نژاد. شايد به لحاظ سياسي رئيس‌جمهور تاثير بيشتري داشته باشد ولي در امور مذهبي چنين نيست. يادآوري مي‌كنم كه يادمان نرود، آرامشي كه الان در جامعه وجود دارد، مربوط به حفاظتي است كه روحانيت و علما از ارزش‌ها انجام داد.

در خصوص اظهارات آقاي كلهر چه نظري داريد؟

تنها نظري كه در اين خصوص مي‌توان داد اينكه حرف‌هاي آقاي كلهر بيهوده بود. آنقدر بيهوده كه من پاسخي به آن ندارم. نمي‌دانم چه طور در مورد رنگ مشكي چادر مي‌توان گفت كه اين رنگ را ناصر الدين شاه از زنان فاحشه فرنگي به ايران آورده است؟ اين حرف اهانت به زنان متدين و چادري است و دور از شأن رئيس‌جمهور كشور ماست كه اجازه دهد باب اين بحث‌ها در روزنامه دولتي باز شود.

در رابطه با گشت‌هاي ارشاد چه‌طور؟

مراقبت از اينكه گشت ارشاد طبق وظايف و قانون در كشور عمل كند و وظيفه نهي از منكر را انجام دهد، به عهده مسئولين اجرايي است و جاي بحث ندارد. اما نفس اين عمل به اعتقاد من تهاجم به حقوق زنان در كشور است.

به نظر شما، رئيس‌جمهور الان هوشيارانه عمل نمي‌كند؟

ما از رئيس‌جمهور انتظار داشتيم كه هر چه سريعتر موضع شفاف خود را در خصوص جريان انحرافي و اظهارنظرهاي آنان اعلام كند اما هنوز ذهنمان درگير اين مسئله بود كه با شوكي همچون ويژه‌نامه روزنامه ايران رو به رو شديم. از آنجايي كه اين روزنامه يك روزنامه دولتي است و منابع آن از طريق دولت تامين مي‌شود انتشار مطالبي از اين قبيل واقعا برخورنده است و اين‌طور تلقي مي‌شود كه اين روزنامه موضع دولت را بيان كرده است. نكته ديگري هم كه بايد در نظر داشت اينكه معتقدم يك جامعه آزاد، از اين نوع اظهارنظرها زياد دارد ولي همه چارچوب‌ها را رعايت كنند .

انتشار چنين مطالبي را از روزنامه رسمي كشور چه طور تحليل مي‌كنيد؟

چه تحليلي مي‌توان كرد الان ديگر كار از كار گذشته است. آن زمان كه مدام در خصوص جريان انحرافي و افكار آن تذكر مي‌داديم براي اين بود كه مي‌خواستيم، شاهد چنين اتفاقات و اظهاراتي نباشيم. در مورد اين جريان از علما و روحانيون گرفته تا نمايندگان مجلس، همگي تذكر دادند. الان نيز تنها مي‌توان اميدوار بود كه رئيس‌جمهور بيشتر مراقب باشد تا اين قبيل مطالب از روزنامه‌اي كه ارگان رسمي دولت است، منتشر نشود. به هر حال بودجه اين روزنامه از طريق دولت تامين مي‌شود. بنابراين توقع داشتن در خصوص كنترل بيشتر از سوي دولت بر روي اين روزنامه در خصوص انتشار مطالبش توقع بي‌جايي نيست.

به نظر شما انتشار چنين مطالبي با چه هدفي صورت مي‌گيرد؟

اين افراد مي‌خواهند با اين اظهارنظرهاي به قول خودشان متفاوت، بهره‌برداري سياسي كنند. اين ويژه نامه بحث انتخاباتي نيز دارد و يكي از اهدافش آماده كردن اذهان عمومي براي شركت در انتخابات آتي مجلس است. چراكه نسبت به آقاي علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، قاليباف شهردار تهران و هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، هم اظهارنظر و به نوعي با اظهاراتش آنها را تخريب كرده است. اظهاراتي كه در مورد اين افراد نوشته شده بود بسيار بي‌ادبانه بود اين در حالي است كه اگر نقدي به كسي داريم بايد در چارچوب ادب و احترام باشد. حال آنكه تا كنون همين افراد در نقدهاي خود نسبت به جريان انحرافي از چارچوب ادب فراتر نرفته‌اند و هميشه نقدهاي مصلحانه و خيرخواهانه كرده‌اند. علاوه بر اين، جريان انحرافي بسيار وقيحانه اتفاقات پيرامون عده‌اي از فقها و علماي بزرگ را مانند آيت‌الله جوادي آملي آن‌طور كه دوست داشته‌اند تعبير كرده‌اند كه اين حتي از چارچوب صداقت نيز خارج است.

بنابراين شما معتقديد كه اين جريان با انتشار چنين مطالبي، قصد كار سياسي داشته است؟

متاسفانه بله. به نظر من اين جريان مي‌خواهد در مجلس رسوخ كند و نيروهايش را به مجلس بفرستد اما شوراي نگهبان صلاحيت اين افراد را تاييد نمي‌كند. يعني شايد تا پيش از انتشار اين ويژه‌نامه اميدي براي لابي يا چنين چيزي بود اما الان بعيد مي‌دانم شوراي نگهبان اجازه حضور به اين جريان در انتخابات مجلس نهم را بدهد.
نظرات بینندگان