arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۲۴۱۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۶

نامه پارلمان اروپا به ترکیه: نمی توان روزنامه نگاران را بی دلیل تروریست نامیده و به زندان انداخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسای فراکسیون های پنج حزب پارلمان اروپا طی نامه ای به رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه اعلام کرده اند که یک روزنامه نگارفقط به خاطر انجام وظیفه نباید بی دلیل متهم به تروریست بودن شده و زندانی شود.

به گزارش انتخاب و به نقل از سایت خبری ینی آسیا، روسای فراکسیون های پنج حزب پارلمان اروپا طی نامه ای به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرده اند که با توجه به این که ترکیه یکی از کشورهایی است که توافق نامه حقوق بشر اروپا را امضا کرده، بنابراین مسئول است تا ضمانت های لازم برای آزادی بیان و رسانه را فراهم کند.

در ادامه این نامه ضمن درخواست آزادی دنیز یوجل خبرنگار روزنامه دی ولت در ترکیه آمده است: در ترکیه نزدیک به 200 رسانه تعطیل و مجوز آنها باطل شده و بیش از 200 روزنامه نگار نیز در حال حاضر در زندان های ترکیه محبوس هستند.

در این نامه تاکید شده است: ترکیه با تهدید دور شدن از اروپا رو به رو شده و این کشور تنها با همکاری با اتحادیه اروپا می تواند قدرتمند شود.

به گزارش ایرنا، زندانی شدن بیش از 100 خبرنگار در ترکیه در ایام بعد از کودتای 25 تیرماه سال گذشته موجب واکنش ها و انتقادات وسیع در سطح جهان شده و بنا به اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، ترکیه با از دست دادن چهار رتبه، نسبت به سال پیش در رده 155 جهانی آزادی رسانه قرار گرفته و نسبت به 12 سال پیش، 56 رتبه افت داشته است.

بنا به این گزارش، کودتای نافرجام ژوئیه سال 2016، این بهانه را به حکومت داده که بدون منع و محدودیت، ستیز خود را با رسانه‌های منتقد ادامه دهد و با برقراری وضعیت اضطراری پس از کودتا، دهها رسانه ای را که در اعتصاب بودند، تعطیل و از نشر آنها جلوگیری کند.

زندانی شدن بیش از 100 روزنامه نگار بدون محاکمه و دادگاه، ترکیه را به بزرگترین زندان روزنامه نگاران در دنیا تبدیل کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان